Kuluttajatutkimus: Multimediatuotteiden sisällössä parannettavaa

Kansalliseen multimediaohjelmaan kuuluva kuluttajatutkimus on selvittänyt suomalaisten suhtautumista digitaaliseen mediaan. Päällimmäisenä ilmeni, että korkeatasoiseen teknologiaan ollaan tyytyväisiä - sen sijaan multimediatuotteiden sisällössä olisi paljon kehittämisen varaa.

Asukaslukuun suhteutettuna on Suomessa maailman eniten internetliittymiä. Niinikään mikrotietokoneita arvellaan olevan joka toisessa suomalaiskodissa jo kahden vuoden kuluttua.

Koti onkin juuri se paikka, josta käsin internetissä useimmiten käydään. Pelkät käynnit liittyvät tavallisesti tiedonhakuun, sen sijaan pidempiaikaisen käytön syy ei liity niinkään tiedonjanoon.

Minna Puirava Tampereen teknillisestä korkeakoulusta arvioi ainakin tutkimustulosten perusteella, että varsinainen käyttö on viihdepalveluiden puolella.
- Kysymys on hyvin samanlaisesta asiasta kuin ihan perinteisenkin median puolella. Television puolella jos kysytään, että mitä ohjelmia katsot, niin sanotaan, että tietysti uutisia ja luonto-ohjelmia ja kuitenkin Kauniit ja rohkeat voi olla listan kärjessä, rinnastaa Puirava.

Väitettä tukee myös Mikko Asonen, joka asuu tutkimuksessa mukana olleella Ylöjärven asuntomessualuella. Asukkailla on alusta asti ollut käytössään Kylätie-niminen interaktiivinen multimediajärjestelmä, joka tarjoaa palveluita aina etäopetuksesta kotiostoksiin. Hän myöntää suosiolla etsivänsä koneeltaan eniten pelejä ja demoja.

Multimediat kilpailevat hampaat irvessä markkina-asemansa saavuttaneiden perinteisten medioiden kanssa. Kun pudotuspeliä käydään kuluttajien ajankäytöstä, on multimedian kehittäjien panostettava tuotteensa sisällön parantamiseen.
(MTV3/Satu Laakso)

Lue myös:

    Uusimmat