Kuljetusala tukee pääministerin tiemaksuhanketta

Kuljetusalan yrittäjät arvostelevat kuitenkin valtiota tähän asti löysistä otteista Venäjän viranomaisten kanssa. Kuljetusalan etujärjestö Skal laskee, että venäläiset kuljetusyritykset ovta saaneet viime vuosina kilpailuetua, joka on viennyt Suomesta yli 2000 työpaikkaa.

Pääministeri Matti Vanhasen pyrkimys periä venäläiseltä raskaalta liikenteeltä tiemaksua saa suomalaisilta kuljetusyrittäjiltä kehuja. Tiemaksu pienentäisi halvalla dieselillä ajavien venäläisrekkojen kilpailuetua.

Kuljetusalan etujärjestö Skal tosin ihmettelee, miksi valtio ei ole puuttunut jo aiemmin kilpailuongelmiin. Skal laskee, että venäläiset kuljetusyritykset ovat saaneet viime vuosina kilpailuetua, joka on vienyt Suomesta yli 2000 työpaikkaa.

- Venäjän raja on ongelmallinen, kymmenen vuottahan siellä on jonotettu. Erilaiset säädökset ovat menneet siihen suuntaan, että suomalaiset on sieltä pois putsattu. Katsoisin, että olemme menettäneet 2000 logistista työpaikkaa näillä erilaisilla vippaskonsteilla ja toivoisinkin, että valtiovalta olisi puuttunut paljon voimakkaammin kuin tähän asti on tehnyt, sanoo kuljetusyrityksen omistava Juha Lehtinen.

Pääministeri palauttaisi tiemaksurahoja kotimaisille yrityksille pienentämällä rekkojen ajoneuvoveroa. Suomessa rekkojen yleisin ajoneuvovero on 2000 euroa, ja EU:n minimitaso on 500 euroa. Dieselpolttoaineverossa Suomella ei ole EU:n lupaa mennä enää paljoakaan alaspäin.

- Kyllä meillä pitää olla sellainen mahdollisuus, että meillä kuljetetaan tavarat edullisesti. Pitkä maa, suuret kuljetusetäisyydet. Logistiikkakustannuksia ei voida nostaa yhtään, Lehtinen jatkaa.

Kuljetusyrittäjät toivovat mieluummin suoraa tukea kuin pieniä verohelpotuksia. Kuljetusala pääsi vuoden alusta mukaan EU:n asetukseen, jossa valtiot voivat tukea yritystoimintaa 100 000 eurolla kolmen vuoden aikana. Tällä tuella Skal kompensoisi Vanhasen kaavailemia uusia tiemaksuja.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat