Sekä punapukuisella joulupukilla että hänen porollaan on yllättävän paljon tekemistä mainostoimistojen kanssa.
Petteri Punakuono lienee joulupukin poroista tunnetuin. Onhan sillä oma laulukin! Mutta tiesitkö, että Petteri on mainostoimiston tuote? Myös punanuttuisen joulupukin ulkomuoto on mainoskampanjan tuotosta.
Lue myös: Vielä 1990-luvulla lapsille jaettiin koulusta "joulupussukka" – muistatko sisällön?
Kuka keksi Petterin?
Petteri Punakuonon keksi yhdysvaltalainen mainosmies, kertoo Liisa Väisänen teoksessaan Symbolien joulu (SKS Kirjat, 2024).
Vuonna 1939 Robert L. May sai tehtäväkseen keksiä jouluisen tarinan tavaratalon asiakkaille. Tarinassa piti esiintyä eläin.
– Hänen tyttärensä oli tuolloin kovin innostunut peuroista ja halusi jatkuvasti käydä katsomassa niitä eläintarhassa. Niinpä May kirjoitti porosta, jolle muut porot nauroivat, koska sillä oli loistavan punainen nenä, Väisänen kirjoittaa.
Vuonna 1949 tarinan pohjalta kirjoitettiin joululaulu, jonka suomalaiset tuntevat nimellä Petteri Punakuono.
Punanuttuinen joulupukki on mainoskampanjan tuotosta
Taivaalla lentämistä ovat joulupukin lisäksi harrastaneet esimerkiksi hänen esikuvansa sekä , jolla tosin oli ratsunaan kahdeksanjalkainen .