Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ranska aikoo puuttua sosiaalisen median "tuhoisiin psykologisiin vaikutuksiin" – tätä se tarkoittaa somevaikuttajille

3:00Näin kauneussuodattimet toimivat Instagramissa – Katso video!KATSO MYÖS: Näin kauneussuodattimet toimivat Instagramissa.
Julkaistu 02.04.2023 18:58
Toimittajan kuva
Nelli Hyttinen

nelli.hyttinen@mtv.fi

Ranska on tekemässä muokattujen tai filtteröityjen valokuvien ja videoiden merkkaamisen somevaikuttajille pakolliseksi.

Ranskan valtiovarainministeri Bruno Le Maire on ilmoittanut maaliskuussa pitämässään tiedotustilaisuudessa, että Ranska on ensimmäinen eurooppalainen valtio, joka tulee luomaan kattavat puitteet vaikuttajasektorin säätelylle. Aiheesta kirjoittaa Insider-lehti.

Le Maire twiittasi aiheesta seuraavasti 24. maaliskuuta 2023:

– Maksetuissa kampanjoissa on tulevaisuudessa pakko kertoa, onko kuvaa tai videota muokattu joko kuvanmuokkausohjelmia tai filttereitä käyttäen. Tällä pyrimme rajoittamaan sosiaalisen median tuhoisia psykologisia vaikutuksia, joita muokattujen kuvien selaaminen voi aiheuttaa internetin käyttäjien joukossa.

– Kaikki kauneuskirurgiaa koskeva vaikuttajamarkkinointi tulee olemaan kiellettyä, Le Maire jatkaa twiitissään.

Ehdotus on osa lakiesitystä, jota käsitellään Ranskan kansalliskokouksessa huhtikuun ensimmäisellä viikolla.

Lue myös: Vapautetaanko nännit? Kohta myös naisten ja ei-binääristen ihmisten nännit saattavat näkyä Instagramissa ja Facebookissa

Lain rikkominen johtaa rajoituksiin ja sanktioihin

Tulevina viikkoina Ranskan hallitus kokoaa valvontaryhmän kuluttaja-asioiden, kilpailun ja petostentorjunnan pääosastoista.

Ryhmän vastuulla on käsitellä internetin käyttäjien lähettämiä ilmoituksia somemarkkinoinnista, jossa kuvanmuokkauksesta ei ole ilmoitettu.

Valvontaryhmällä tulee olemaan valta määrätä somevaikuttajille kieltoja ja sanktioita, jos he rikkovat uutta lakia.

Instagram filtteritTulevaisuudessa ranskalaisten somevaikuttajien pitää ilmoittaa, onko heidän yhteistyöpostauksissaan käytetty muokattuja kuvia tai videoita.KUVA: SHUTTERSTOCK

Le Maire kertoo twiitissään, että rajoitusten on tarkoitus sekä auttaa influenssereita työssään että suojella kuluttajia. Hän myös varoitti vaikuttajia, ettei hallitus olisi lempeä, jos lakia ei noudateta.

Lue myös: Somevaikuttaja julkaisi kolme kuvaa: Vain yksi vastaa täysin todellisuutta

Manipuloitujen kuvien käyttöä rajoitettu laissa jo aiemmin

Tämä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun Ranska on tavoitellut läpinäkyvyyden lisäämistä manipuloitujen kuvien suhteen.

Vuonna 2017 Ranska hyväksyi lain, jonka mukaan kaikki kaupalliset valokuvat, joissa mallin vartaloa oli muokattu joko näyttämään hoikemmalta tai leveämmältä, piti merkitä tekstillä "photographie retouchée" (retusoitu valokuva).

Ajatuksen takana oli nyt jo Ranskan entinen solidaarisuus- ja terveysministeri Maridol Touraine, jonka mukaan oli tärkeää välttää saavuttamattomien kauneusihanteiden ja anoreksian edistämistä.

Samana vuonna, Getty Image -sivusto ilmoitti, ettei se enää hyväksyisi valokuvia freelancekuvaajilta, jotka muokkasivat kuvaamiensa ihmisten vartaloita.

Lue vielä: Houkutteleeko some sinutkin shoppailemaan? – "Sosiaalisella medialla ja vaikuttajilla on tänä päivänä merkittävä rooli"

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Katso myös: Holly näyttää, kuinka sosiaalisen median kauneusfilttereillä ihminen voi muuttua hetkessä täysin toisenlaiseksi

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lähteet: Insider

Lisää aiheesta:

Tekoälyllä väärennettyä Taylor Swift -alastonkuvaa ehdittiin klikata 47 miljoonaa kertaa – Valkoinen talo otti kantaa Vapautetaanko nännit? Kohta myös naisten ja ei-binääristen ihmisten nännit saattavat näkyä Instagramissa ja FacebookissaBalenciagan kyseenalainen mainoskampanja tuomittiin jyrkästi: "Eikö kukaan pysähtynyt edes hetkeksi miettimään?"Brittikansanedustaja ajaa aloitetta: Nähdäänkö somevaikuttajien muokatuissa kuvissa pian varoitusleima? Kosmetiikkafirmalta tiukka kannanotto: Vetäytyy somestaKauneusmoguli paljasti, millaisen editointimankelin läpi hänen kuvansa käyvät ennen julkaisua – tunnustukselle ristiriitainen vastaanotto
RanskaInstagramSosiaalinen mediaMainontaMielenterveysKauneus ja tyyliKauneusleikkauksetTerveys ja hyvinvointiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ranska
  • Eilen16:41
    Ukrainan sota

    Kremlin hurja väite: Ukrainaan saapui joukko ranskalaisia

  • 24.10.11:56
    Pariisi

    Pakenevatko tässä Louvre-vorot?

  • 24.10.07:00
    Saksa

    "Kun on kiire": Saksalaisfirma hyödynsi nerokkaasti Louvren ryöstöä mainoksessaan

  • 24.10.06:49
    Taide

    Tässä on Picasson julkisuudelta piileskellyt maalaus: Huutokaupataan tänään kovaan hintaan

  • 23.10.16:26
    Pariisi

    Louvren ryöstötutkinnassa läpimurto – varkailta kohtalokas virhe