Korona-aika söi lasten arkiliikunnasta kolmanneksen – liikunnanopettaja Ari neuvoo vanhemmille yhden ratkaisun

Perheen yhteinen päivittäinen aktiviteetti voisi auttaa lapsia ja vanhempia.

Etäkoulu ja korona-aika söi lasten ja nuorten askelista jopa 30–40 prosenttia, UKK-instituutin johtaja, professori Tommi Vasankari kertoo STT:lle.

Fyysistä toimintakykyä tarkastelevassa Move!-mittauksessa ilmeni, että noin 40 prosentilla oppilaista fyysinen toimintakyky oli tasolla, joka voi vaikeuttaa arjessa jaksamista.

MTV Uutiset Live kysyi Helsingin Steinerkoulussa liikuntaa opettavalta Ari Pelkoselta, miten vanhemmat voisivat tukea lasten liikunnallisuutta aikana tilanteessa, jossa koulut ovat kiinni ja harrastukset siirretty näytön taakse.

Pelkonen ehdottaa yhdessä tekemisen kulttuurin lisäämistä kotiin. Ratkaisuna voisi toimia koko perheen yhteinen aktiviteetti, joka tehtäisiin päivittäin. 

– Päivään ei tarvitse saada kuin yksi aktiivinen aika. Jos sen tekee vanhempien kanssa yhdessä, se lisää perheen sisäistä oikeaa aktiivista yhdessäoloa. Siinä saadaan vähän lisää kestävyyden kehittymiseen ja jos sen voisi tehdä joka päivä, ei siitä vanhemmillekaan haittaa olisi.

Liikuntatunnit etänä auttaneet osaa hiljaisista oppilaista

38 vuotta liikuntaa opettanut Pelkonen nostaa yhden positiivisen asian esille etäaikojen liikuntatunneista.

– Osa opiskelijoista oli todella motivoituneita etäopiskeluun, erityisesti lukiossa. Kun monet vähän hiljaisemmat oppilaat, jotka eivät välttämättä normaalilla liikuntatunnilla uskaltaudu tekemään, pääsivät tekemään itsenäisesti asioita, he itse asiassa tekivät tosi hyvin. 

Move!-mittaukset toteutettiin 5. ja 8. luokkalaisille syksyllä 2021 osana liikunnan opetusta. Mittauksissa katsotaan kestävyyttä, nopeutta, voimaa, liikkuvuutta, motorisia perustaitoja ja havaintomotorisia taitoja. 

Lue myös:

    Uusimmat