Rallin maailmanmestaruudesta taistelevien kuljettajien pistepoteissa on mielenkiintoista vaihtelevuutta uuden pistesysteemin myötä. Hyundain Ott Tänakille voi povata nousujohteista, jopa uran toisen maailmanmestaruuden tuovaa loppukautta, MTV Urheilun Ossi Karvonen kirjoittaa.
Rallin MM-sarjaan täksi kaudeksi tuotu uusi pistejärjestelmä on ollut sesongin kestopuheenaihe – ja syystä! Kilpailun voittaja ei ole aina saanut viikonlopun suurinta pistepottia, ja pinnojen ynnäily sunnuntain päätteeksi ei ole heikkohermoisen hommaa.
Nykysysteemi pähkinänkuoressa: lauantain päätteeksi ehdollisia MM-pisteitä kymmenelle nopeimmalle (maksimi 18 pistettä), sunnuntailta palkitaan seitsemän nopeinta (maksimi 7) sekä lisäksi Power Stagen viisi parasta tuttuun tyyliin (maksimi 5). Täydellinen viikonloppu tuo siis kaikkiaan 30 pistettä.
LUE MYÖS: MM-rallin tähtikuljettajilta painavaa puhetta – kohuttu uudistus lytättiin lähes täysin: "Kukaan ei voi ymmärtää"
Kun tutkii näiden pisteiden jakautumista kauden kaikki 13 kisaa ajavien ja käytännössä maailmanmestaruudesta taistelevien kuljettajien välillä, erot ovat valtavia. MM-sarjaa johtava Hyundain Thierry Neuville on ollut joukosta tasaisin, Toyotan on nojannut lauantaipisteisiin, kun taas Hyundain on paikannut kehnoa lauantaisaldoaan kisan päätöspäivinä.



