MM-rallin tähtikuljettajilta painavaa puhetta – kohuttu uudistus lytättiin lähes täysin: "Kukaan ei voi ymmärtää"

Sébastien Ogierilta painava viesti MM-rallipäättäjille: "Voittamisesta täytyy saada jokin hyöty" 1:14
Sébastien Ogierilta selkeä viesti MM-rallipäättäjille: "Voittamisesta täytyy saada jokin hyöty"

Rallin MM-sarjassa otettiin tälle kaudelle käyttöön uusi pistesysteemi, joka aiheutti ihmetystä jo ennen kauden alkua. Viiden ensimmäisen osakilpailun perusteella uudessa systeemissä on vielä paljon viilattavaa, mutta kuljettajien näkökulmasta posiitiivisiakin asioita löytyy.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Suomen MM-ralli 1.-4.8.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Vuodet 2017–2023 mentiin rallin MM-sarjassa yhdellä ja samalla pistesysteemillä. Pisteitä jaettiin rallin päätteeksi kymmenelle parhaalle, ja Power Stage -erikoiskokeelta oli jaossa lisäpisteitä viidelle nopeimmalle.

Täksi vuodeksi systeemi muuttui niin, että kärkikymmenikölle jaetaan jo lauantain jälkeen ehdolliset pisteet, jotka kuljettajat saavat vain, mikäli he ajavat sunnuntaina koko kilpailun maaliin. Lisäksi sunnuntailta jaetaan koko päivän pisteet seitsemälle nopeimmalle ja Power Stage -pisteet päätöspätkän viidelle nopeimmalle.

MTV Urheilu kysyi Sardinian MM-rallin alla viideltä pääluokan kuljettajalta, ovatko he pitäneet pisteuudistusta onnistuneena, ja heistä neljä – Takamoto Katsuta, Elfyn Evans, Sébastien Ogier ja Ott Tänak – vastasi ykskantaan kieltävästi.

– Supersunnuntai on hyvä idea, koska kaikki puskevat sunnuntaina ja viimeisellä erikoiskokeella. Se ei ole enää yhtä tylsää kuin viime vuonna, jolloin kaikki säästivät renkaita. Totta kai jotkut tekevät sitä tilanteen takia edelleen, mutta valtaosa kuljettajista puskee. Se on hyvä. Tärkeintä on, että rallin voittajan pitäisi saada eniten pisteitä, Katsuta sanoi.

– Pisteet pitäisi jakaa vasta kilpailun päätteeksi. Ehkä on hyvä jakaa sunnuntaipäivältä pisteitä, jotta kaikilla riittää motivaatiota puskea. Mutta huomion pitäisi olla rallin tuloksissa eikä sunnuntaissa. Konsepti on ihan ok, mutta sitä, miten pisteet jakautuvat, on muutettava, Evans sanoi.

Voittaja ja tasaisesti läpi viikonlopun ajavat kuljettajat eivät saa minkäänlaista palkintoa työstään. Sanoisin, että kilpailusta olisi hyvä jakaa jonkinlaiset pisteet sunnuntain päätteeksi. Täytyy pitää huoli siitä, että rallin voittaja on ihan oikeasti voittaja, Tänak sanoi.

Tämän huolen nosti esiin myös Ogier, joka ajaa tällä kaudella vain osittaisen sarjan. Hänelle itselleen pisteet eivät siis merkitse mitään, ja siksi hän keskittyy sunnuntaina mieluummin varmistelemaan voittoaan kuin tavoittelemaan lisäpisteitä.

–  Ensinnäkin: rallin voittamisesta täytyy saada jokin hyöty. Se on ollut aina niin kaikissa lajeissa, sillä muuten kukaan ei voi ymmärtää.

Jutun pääkuvana olevalla videolla kahdeksankertainen maailmanmestari esittää oman ehdotuksensa siihen, miten pisteet pitäisi jakaa.

MM-sarjaa viiden osakilpailun jälkeen johtava Thierry Neuville oli ainoa kuljettaja, joka ei suoraan tyrmännyt nykyistä pistesysteemiä.

– Pidän ideasta uuden systeemin taustalla, mutta sitä täytyy vielä miettiä uudelleen. En pysty sanomaan kyllä tai ei, koska siinä on sekä positiivista että negatiivista, Neuville perusteli.

– Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että sunnuntailta palkitaan vähän liian suuresti. Täytyy miettiä, miten pisteitä jaetaan. Ehkä ainakin lauantain jälkeen kärjessä olevalle kuljettajalle pitäisi antaa enemmän pisteitä, ja sunnuntailta voisi jakaa 12 pisteen sijaan ehkä kahdeksan pistettä. 

Alla oleva taulukko kuvaa, miten voiton arvo on tällä kaudella pienentynyt viime vuosiin nähden. Osaltaan tätä selittää se, että viidestä ajetusta MM-rallista neljässä voittajaksi on kruunattu vain puolikkaan kauden ajava kuljettaja.

Esapekka Lappi (voitto Ruotsissa), Kalle Rovanperä (Kenia) ja Ogier (Kroatia ja Portugali) keräsivät voittamiensa kisojen sunnuntaipäivinä yhteensä vain 18 pistettä, kun niitä olisi ollut parhaimmillaan jaossa 48.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat