Mainos

Kommentti: Maailmankuulu talousmedia Forbes julkaisi Saara Aallosta hehkuttavan, mutta läpeensä oudon "artikkelin", joka lopulta poistettiin – mitä ihmettä oikein tapahtui?

Forbesin nettisivuilla julkaistiin liioiteltuja tietoja sisältänyt "artikkeli" Saara Aallosta. Tekstin kirjoitti Aallon brittiläinen pr-henkilö, jonka yhteistyö lehden kanssa on nyt ohi ja "artikkeli" poistettu.

Maanantaina 4. maaliskuuta 2019 yhdysvaltalaisen, maailman tunnetuimpiin talousalan lehtiin lukeutuvan Forbesin nettisivuilla julkaistiin yllättäen laaja artikkeli suomalaislaulaja Saara Aallosta.

Artikkeli herätti huomiota erikoisilla faktoillaan ja väitteillään, joille ei tekstissä esitetty minkäänlaisia lähteitä.

Moni suomalainen valtamedia uutisoi Forbesin artikkelista tarttuen siinä esitettyihin lukuihin, vaikka suurin hämmästyksen aihe oli artikkelin kirjoittaja. Palataan tuohon seikkaan hieman myöhemmin.

Ilta-Sanomat, Yle sekä Helsingin Sanomat kysyivät suomalaisten asiantuntijoiden mielipiteitä artikkelissa esitettyihin väitteisiin. Iltalehti lähestyi aihetta kriittisemmästä kulmasta.

Teksti näytti ulkoasultaan täysin Forbesin viralliselta artikkelilta, mutta vahva liioittelun tuntu sekä lähteiden puute ihmetyttivät.

Lähemmällä tarkastelulla selvisi, että artikkeli oli julkaistu Forbesin blogityyppisellä, "uusisuomimaisella" alustalla, jossa kirjoittajat voivat itse julkaista omia tekstejään.

Ensimmäisenä pisti silmään tekstin väite siitä, että Saara Aalto on tehnyt kotimaassaan loppuunmyydyn areenakiertueen, ja että hänestä on tehty Suomessa katsojamenestykseksi noussut tosi-tv-sarja.

Aalto esiintyi Helsingin lähes loppuunmyydyllä Hartwall-areenalla huhtikuussa 2017, mutta areenakiertuetta laulaja ei tehnyt tuolloin, eikä sen jälkeenkään ole sellaista tehnyt.

Syksyllä 2018 Aalto teki Suomessa edellisenä keväänä julkaistun Wild Wild Wonderland -albumin mukaan nimetyn kiertueen. Tuo kiertue vei Aallon esiintymään muun muassa Helsingin Kulttuuritalolle, Kuusankosken Kuusankoskisaliin, Kajaanin Kaukametsän saliin, Järvenpää-taloon ja Imatran Kulttuuritalo Virtaan.

Hienoja konserttisaleja, toki, mutta ei niitä areenoiksi voi hyvällä tahdollakaan kutsua, eivätkä kaikki kiertueen konsertitkaan loppuunmyytyjä tietääkseni olleet.

Suurmenestykseksi noussut tosi-tv-sarja on ilmeisesti Ylen Brittien X Factorin jälkimainingeissa tekemä dokumentti sekä Aallon euroviisuihin valmistautumisesta kertova dokumentti Vihdoinkin, Saara Aalto.

Areenakiertueväite oli jo melko paksua. Sen jälkeen, kun tekstissä todettiin Saara Aallon euroviisuedustuskappale Monstersin nousseen hitiksi 20 maassa ja "sementoineen Aallon menestyksen Ruotsissa ja Espanjassa", oli selvää, että kyseessä ei ollut artikkeli, vaan "artikkeli".

Kyllä. Nimenomaan "artikkeli", lainausmerkeissä.

Tekstissä juuri missään ei kyseenalaistettu saati nostettu isosti tikunnokkaan sitä, kuka "artikkelin" oli kirjoittanut. Kirjoittaja oli brittiläinen Christian Guiltenane, jonka omalla alasivulla Forbesin saitilla "artikkeli" julkaistiin.

Pikaisella googlailulla selvisi muun muassa se, että Guiltanane täysin rehellisesti LinkedIn-profiilissaan mainitsee yhdeksi edelleen jatkuvaksi pestikseen työskentelyn Saara Aallon kanssa.

LinkedInin mukaan Guiltanane "työskentelee Saara Aallon kanssa hänen albuminsa julkaisun parissa, euroviisuissa sekä hankkii hänelle näkyvyyttä printti- ja nettimedioissa". Mies on myös ollut mukana tekemässä Aallon tarinan kertovan No Fear -kirjan englanninkielistä versiota.

"Artikkelin" kirjoittaja oli siis Saara Aallon pr-henkilö Briteissä. Hämmästystä herättivät myös seuraavat tekstissä esiintyneet väitteet:

1) "Saara Aalto on Suomessa niin kuuluisa, että hän on vauhdittanut kotimaansa turismia tuomalla 150 miljoonan euron edestä liikevaihtoa".

Aalto kommentoi artikkelissa väitettä sanoen, että hänelle on kerrottu 164 maassa esitetyn X Factorin myyneen Suomea ihmisille ja matkailualan kasvaneen huomattavan paljon.

Koska laulaja toteaa hänelle näin kerrotun, häntä itseään ei voida syyttää asian esittämisestä faktana. Eri suomalaismedioiden asiasta haastattelemat asiantuntijat eivät ole vahvistaneet asiaa.

2) Saara Aallosta kirjoitettiin suomalaismedioissa Britannian X Factoria seuranneen 12 kuukauden aikana 11 000 juttua.

Kuten monessa suomalaisessa mediassa on laskettu, tuo lukema tarkoittaisi sitä, että X Factoria seuranneen vuoden aikana Suomessa olisi julkaistu yli 30 Saara Aalto -aiheista artikkelia päivittäin.

Väitteelle ei löytynyt lähdettä eikä vahvistusta.

3) Tekstissä Saara Aalto väittää tuomariston antaneen hänelle nolla pistettä vuoden 2016 euroviisukarsinnoissa eli Uuden musiikin kilpailun finaalissa, "koska hänellä ei ollut isoa levy-yhtiötä taustallaan ja hän oli yleisön suosikki".

Vuoden 2016 euroviisukarsinnat voitti Sandhja. Sandhja sai tuomaristolta yhteensä 98 pistettä ja toiseksi eniten tuomariääniä saanut Mikael Saari 72 pistettä. Saara Aalto sai tuomaristolta kolmanneksi eniten pisteitä, yhteensä 67. Yleisöääniä Saara Aalto sai vuoden 2016 UMK-finaalissa eniten.

Saara Aalto itse tai hänen some-tiiminsä jakoi linkin Aallon pr-henkilö Christopher Guiltenanen kirjoittamaan "artikkeliin" sekä Twitterissä että Facebookissa.

Mutta miksi puhun Guiltenanen "Saara Aalto -artikkelista" menneessä aikamuodossa?

Siksi, että "artikkeli" on poistettu Forbesin sivuilta. Tekstin nostama kohu oli ilmeisesti liikaa, sillä talousmedia on lopettanut yhteistyönsä kirjoittajan kanssa.

– Forbes on päättänyt yhteistyönsä kirjoittajan kanssa. Teksti poistettiin sivultamme, sillä se ei noudattanut tiukkoja toimituksellisia ohjeitamme, joihin kuuluu muun muassa kaikenlaisten eturistiriitojen tuominen täysin läpinäkyvästi julki, Forbesin edustaja kommentoi MTV:lle.

Forbesin reaktiosta uutisoi Suomessa ensimmäisenä Markkinointi & Mainonta.

Saara Aallon uraa läpiluotaava laaja "artikkeli" oli toki hyvää pr-työtä laulajan pr-henkilö Guiltenanelta, mutta journalismia se ei ollut.

Brittien Dancing on Ice -ohjelman finaaliin asti yltäneen Aallon medianäkyvyyden haaliminen herättää hämmennystä. Taannoin uutisoitiin lähes kritiikittä väite siitä, että Aaltoa olisi pyydetty Spice Girlsin jäseneksi ja otsikoihin ylsi myös väite siitä, että Aaltoa olisi toivottu Iso-Britannian euroviisuedustajaksi.

Saara Aalto tiimeineen pelaa mediapelinsä kieltämättä hyvin, mutta herää kysymys, miten pian oletettu pääasia eli musiikki jää täysin sivuun Aallon medianäkyvyyden ja otsikoiden haalimisen tieltä.

Huomio on jo hyvän aikaa siirtynyt nimittäin olennaisesta pois.

Toinen sija Brittien X Factorissa vuoden 2016 lopulla toi Aallolle valtavan määrän näkyvyyttä ja huiman nosteen uralla.

Pian kilpailun jälkeen uutisoitiin Aallon solmineen levytyssopimuksen, harvinaisen yhteissopimuksen Iso-Britannian ja Suomen Sony Musicin kanssa. Taustalla vaikutti vahvasti X Factor -tuomari ja ohjelmaa dominoiva Simon Cowell.

Aallon taustatiimiin kiinnitettiin kaksi brittiläistä management-yhtiötä. Kerrottiin, että Aallon levytettäväksi oli tarjottu Chandelier-jättihitistä tunnetun Sian tekemää kappaletta.

Saara Aalto itse kertoi minulle haastattelussa keväällä 2017 tehneensä musiikkia muun muassa Cherin Believe-hitin ja esimerkiksi Sugababes-yhtyeelle hittejä tehneiden tiimien kanssa.

Suomalaislaulaja kertoi myös tehneensä yhden kappaleen Murder on the Dancefloor -hitistä tunnetun Sophie Ellis-Bextorin kanssa.

Sony Music -sopimuksen aikana Saara Aalto ei kuitenkaan julkaissut lainkaan musiikkia. On helppo veikata, että jokin meni pahasti pieleen.

Edes huhtikuussa 2017 Hartwall-areenan keikan yhteydessä ei julkaistu uutta singleä, mikä herätti huolta siitä, että X Factorin tuoma noste ei ehkä kannakaan.

Lokakuussa 2017 uutisoitiin Saara Aallon, Cowellin ja Sony Musicin sopimuksen olevan purettu. Uusi levytyssopimus syntyi Warner-yhtiön kanssa. Kuuleman mukaan Warner ymmärsi paremmin Aallon tahtoa olla "teatraalinen artisti". 

Kommentteja siihen, mikä Sony Musicin kanssa meni pieleen, ei ikinä saatu.

Tällä hetkellä Saara Aalto on brittiläisessä mediassa julkkispalstoilla keikkuva hahmo, jonka musiikkiuran suuri momentum hävisi X Factorin jälkeisen vuoden aikana.

Suurimman huomion hän saa tällä hetkellä sinänsä taitavalla mediapelillä.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja