Kommentti: Lewis Hamiltonilla on Max Verstappenin jatkosopimuksen johdosta kaikki valtit käsissään – Mercedes saattaa löytää itsensä tilanteesta, josta muut jo varoittelivat

Charles Leclercin ja Max Verstappenin jatkosopimukset saivat ison pyörän pyörimään F1:n kuljettajamarkkinoilla, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Leclerc jatkaa Ferrarilla kauden 2024 loppuun saakka, Verstappen on Red Bullin mies kauteen 2023.

Vuodenvaihteen molemmin puolin julkaistut sopimukset ovat F1-mittapuulla poikkeuksellisen pitkiä, mutta samalla ne osoittavat sen, miten poikkeuksellisista kuljettajista vuosimallia 1997 olevien ikätovereiden kohdalla on kyse.

Käytännössä Leclerc ja Verstappen ovat suurimmat suosikit päättämään Lewis Hamiltonin mestaruusmarssin, ja tämä tiedetään erityisen hyvin myös Mercedeksellä.

Katseet kääntyvätkin kuusinkertaiseen maailmanmestariin, jolla on sopimusneuvotteluissa kaikki valtit käsissään.

Hamilton ja Sebastian Vettel ovat nyt sarjan ykköskategorian tähdistä ainoat, joilla ei ole sopimusta kaudelle 2021. Kaikki kunnia Vettelille – kuten myös Valtteri Bottakselle  mutta Mercedeksen on vuodenvaihteen sopimusuutisten johdosta yksinkertaisesti pakko pitää Hamilton.

Juuri Verstappen oli se, jota julkisuudessa väläyteltiin Hamiltonin työn jatkajaksi. Red Bull -pomo Helmut Marko myönsi jo, että Verstappenin jatkosopimuksen kanssa kiirehdittiin, koska Red Bullilla pelättiin, että Hamilton siirtyisi Ferrarille ja Mercedes houkuttelisi hollantilaisen itselleen.

Mercedes saattaa jopa löytää itsensä tilanteesta, josta Marko ja McLaren-kollega Zak Brown varoittelivat viime kauden lopulla. Kun sarjassa tulee kaudelle 2021 käyttöön kulukatto, kuljettajien palkkoja ei lasketa kulukaton alle, joten Markon ja Brownin mukaan sarjan parhaat kuljettajat voivat nostattaa helposti palkkaansa; kun autojen väliset erot oletettavasti ja toivottavasti pienenevät, kuljettajan osaamisen merkitys korostuu.

Hamilton tienaa nykyisestä, vuonna 2018 tehdystä kaksivuotisesta sopimuksestaan eri arvioiden mukaan noin 30–40 miljoonaa euroa kaudessa.

Mutta vaikka hänen asemansa Mercedes-logolla varustetussa neuvottelupöydässä vahvistuikin, hänellä on samaan aikaan vain vähän vaihtoehtoja.

Hamilton täytti tiistaina 35 vuotta, ja hänen F1-uransa alkaa vääjäämättä vedellä viimeisiään. Hän on kahden MM-tittelin, kahdeksan GP-voiton ja viiden palkintokorokesijoituksen päässä Michael Schumacherin lyömättöminä pidettyjen ennätysten rikkomisesta.

Haluaako hän tässä tilanteessa, vanhoilla päivillään, hypätä enää uuteen ympäristöön, nuorten haastajien mahdolliseksi saaliiksi?

Etenkään, kun Red Bull ja Ferrari osoittivat jo, kenen takana he 2020-luvulla seisovat.

Tilanne on sama myös Bottaksen kohdalla. Hän voi hyvin jatkaa uraansa kauden 2020 jälkeen missä tahansa kolmesta kärkitallista, menestyäkin, mutta hänen oman asemansa tähden ensi kaudella on syytä lyödä pöytään sitä ihan parasta. Maaliskuusta marraskuuhun.

Lue myös:

    Uusimmat