Kohuttua porsaanreikää hyödynnetään jo käytännössä: Käräjäoikeus kumosi kovaa ylinopeutta ajaneen sakot, koska asteikko loppui kesken

Miksi poliisi paljastaa valvontapaikat etukäteen? 7:08
Miksi poliisi paljastaa liikenteen valvontapaikat etukäteen?

Uuteen tieliikennelakiin jäänyt virhe on ollut tiedossa jo pitkään, mutta sitä ei ole saatu paikattua. Nyt porsaanreikää on hyödynnetty myös käräjillä

Olemme uutisoineet aiemmin uuden tieliikennelain liikennevirhemaksujärjestelmään jääneestä porsaanreiästä, joka mahdollistaa kuljettajan selviämisen rangaistuksetta kovistakin ylinopeuksista.

Aiheeseen on ottanut kantaa jo uuden lain valmisteluvaiheessa muun muassa Liikkuvan poliisin perinneyhdistys, jonka mukaan epäkohta on esimerkki huonosta lainsäädännöstä. Asiasta ovat yhdistyksen mukaan huomauttaneet lukuisat asiantuntijatahot, mutta korjausta ei ole tehty.

Nyt porsaanreikää hyödynnetään jo käytännössä.

Sakkoa ei lain mukaan voitu määrätä 21 km/h:n ylinopeudesta

Liikenneoikeusyhdistyksen mukaan Pohjois-Savon käräjäoikeus on kumonnut helmikuun alussa autoilijalle annetun 10 päiväsakon suuruisen sakkomääräyksen.

Sakko määrättiin sen jälkeen, kun poliisin automaattinen nopeusvalvontakamera oli mitannut henkilöauton nopeudeksi 101 kilometriä tunnissa tieosuudella, jossa oli 80:n nopeusrajoitus.

Käräjäoikeuden päätös merkitsee sitä, että vastaaja jää kokonaan ilman sanktiota, sillä liikennevirhemaksua ei voi määrätä yli 20:n tuntikilometrin ylinopeudesta.

Vastaavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistö ei myöskään ole täyttynyt, sillä teko ei ole aiheuttanut "vähäistä suurempaa" vaaraa.

Käräjäoikeuden tietoihin kirjoituksensa perustavan Liikenneoikeusyhdistyksen mukaan keliolosuhteet olivat olleet hyvät ja nopeuden ylitys kestänyt hyvin lyhyen ajan.

– Vaikka ajo on tapahtunut risteysalueella lauantaina iltapäivällä, jolloin tiellä on ollut jonkin verran liikennettä, ei käräjäoikeus katsonut siihen liittyneen liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksen edellyttämää vähäistä suurempaa vaaraa muiden turvallisuudelle. 

Tuomio ei ole lainvoimainen.

Kuinka paljon ylinopeus maksaa nykyisin?

Vanhan rikesakkojärjestelmän korvanneet liikennevirhemaksut ovat poliisin kannalta merkittävin muutos viime kesäkuussa voimaan astuneessa uudessa tieliikennelaissa.

Liikennevirhemaksujen summat löytyvät esimerkiksi alla olevasta twiitistä. Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein nimitti niitä maaliskuisessa päivityksessään poliisin "palveluhinnastoksi".

Pohjois-Savon käräjäoikeuden päätöksestä uutisoi aiemmin Ilta-Sanomat.

Lähde: Liikenneoikeusyhdistys, Liikkuvan poliisin perinneyhdistys

Lue myös:

    Uusimmat