Koeajossa kuumaverinen Alfa Romeo Giulia – temperamenttisuuden perikuva

Kuumaverinen, italialainen Alfa Romeo Giulia tuo intohimoa autoiluun. Se herättää tunteita kuljettajassa ja huokailuja ohi ajaessaan. Lisäksi Giulian ratissa saa kokea yhteenkuuluvuuden tunnetta, kun jokainen Alfa-kuljettaja nostaa kätensä tervehdykseksi.

Tykkäsimme

  • Muotoilusta
  • Käsiteltävyydestä
  • Terävästä ohjauksesta
  • Tehokkaasta, mutta taloudellisesta moottorista

Emme tykänneet

  • Multimediajärjestelmän käyttöliittymästä
  • Tavaratilan muotoilusta

Hinta alkaen 39 223 €
Koeajoauto 59 907 €

Alfa Romeo Giulia edustaa italialaista lähestymistapaa suunnitteluun. Se on yhdistelmä yksinkertaisuutta, laadukkaita materiaaleja ja intohimoista käsityötä. Se on räätälöity niille, jotka ovat kyllästyneet johtavien saksalaisten tuttuihin, tasavahvoihin, mutta yllätyksettömiin kokoonpanoihin.

Se ei välttämättä ole kaikkein käytännöllisin tai monipuolisin vaihtoehto. Kilpailijoiden vakiovarustelu on laajempaa ja tarjolla on viimeisimpiä tietoviihdejärjestelmiä. Giulian tietoviihdejärjestelmä käsittää 6,5 tuuman teräväpiirtonäytön, Bluetoothin, USBin ja ohjauspyörän säätimet. Tilauksesta järjestelmän voi korottaa 8,8-tuumaiseen näyttöön, DAB-vahvistimeen ja ajotietokoneen 7 tuuman LCD-värinäytöön. Uuteen Giuliaan on saatavilla lisäksi äänentoistojärjestelmä, johon kuuluu 10 kaiutinta subwoofer mukaan lukien. Käyttöjärjestelmä vaatii totuttelua ja monia valikoita ei löydä kovin intuitiivisesti.

Oman mausteensa koeajoautoon tuo nelivetoisille malleille pyhitetty Veloce-varustelu. Keulan alalaidan ilmanottoaukot ovat hieman vakiomallia korkeammat ja puskurissa on aavistuksen enemmän muotoa. Sama pätee tapuskuriin, ja pakoputkien väliin ja haettu vaikutteita diffuusorien ulkonäöstä. Muodoiltaan Veloce siis asettuu vakiomallin ja rajuimman Quadrifoglion väliin. Käytännön kannalta merkittävin ero vakiomalliin on kuitenkin edestä löytyvät urheilulliset penkit, jotka paikkaavat vakioversion kenties suurimman ongelman. Edelleenkin säätövaroissa jää hieman toivomisen varaa, mutta näiden kanssa eläminen jo onnistuu.

Giulia ei välttämättä ole luokkansa kehittynein tai hienostunein, mutta se saattaa olla kaikkein viihdyttävin vaihtoehto niille, jotka haluavat erottua massasta. Lisäksi se muistuttaa siitä, miten autoilu voi olla parhaimmillaan temperamenttista ja intohimoista.

MIKÄ Giulian sporttisesti maustettu nelivetoversio.

KENELLE Kuumaveriselle autoilijalle.

AJETTAVUUS Giulian hankintaa ei tarvitse tehdä pelkällä tunteella. Moottorivalikoimassa on paljon taloudellisia ja järkeviä voimanlähteitä ja vaihteistot soveltuvat hyvin myös rauhalliseen arkiajeluun. Sen alusta ei ole liian kova normikäytössä, mutta sen luonne herää eloon nopeissa mutkissa. Ohjaus tottelee tarkasti ja kauniisti, mutta vaatii toisaalta tarkaavaisuutta herkkäliikkeisyytensä takia. Kuljettajan täytyy siis keskittyä ajamiseen, ja muihin asioihin keskittymine aiheuttaa helposti virheliikkeitä. Matala etupuskuri vaatii hieman varovaisuutta hidastetöyssyissä ja mietityttää talviajon kannalta. Nelivetoisuutta ei pitävissä olosuhteissa, mutta luonnollisesti Suomen talvisissa keleissä se parantaa auton käytettävyyttä huomattavasti.

SUORITUSKYKY Giulia on erottuva muutenkin kuin ulkonäöllään. Siinä on poikkeuksellisen terävä käsiteltävyys, tarkka ohjaus ja voimakkaat jarrut. Lisäksi sen moottorit ovat voimakkaat; nelivetoversion perusmoottori tuottaa enemmän tehoa kuin lähes kaikki muut luokan vakiovoimanlähteet. 2,2-litrainen dieselmoottori sopii autoon hyvin ja automaattivaihteisto vastaa kaasuun valppaasti. Nälkä kasvaa kuitenkin syödessä ja tehokkaimman 510 hevosvoimaisen V6-turbobensiinimoottorin voi vain kuvitella olevan kuin tehty Giuliaan.

TILAT Giulian ohjaamo tarjoaa mukavasti tilaa ja tukevaa ergonomiaa jos itsensä saa vain punnerrettua ylös maan tasalta. Istuimet ovat huolellisesti räätälöityä nahkaa, jotka tukevat sopivasti myös sivuttaisliikkeissä. Materiaaleissa on käytetty harkiten pehmeyttä, hiilikuitumaista listaa ja metallia. Kojelauta on sopivan rauhallinen ja pienehkö näyttö on sulatettu suureen veistokselliseen pintaan. Muiden tilojensa puolesta Giulia on samalla tasolla muiden porrasperäisten kilpailijoidensa kanssa. Takapenkeillä matkustaa enintään kaksi ja tavaratila on monen muun porrasperäisen auton tavoin lastausaukoltaan ahdas ja muodoltaan syvä.

MALLISTO Uusi Giulia on saatavilla kolmella moottorikokoluokalla. Kaikki ovat turboahdettuja ja alumiinilohkoisia. 2,0 litran bensiinimoottori tuottaa 200 tai 280 hevosvoiman tehon, ja vaihteistona toimii 8-nopeuksinen automaatti. Tehokkaampi versio on nelivetoinen. 2,2 litran dieselmoottori on saatavilla kolmena eri tehoversiona (150 hv, 180 hv tai 210 hv) 150 hevosvoiman tehoisena moottori yhdistyy 6-vaihteiseen manuaalivaihteistoon ja 180 hevosvoiman tehoisena joko 6-vaihteiseen manuaalivaihteistoon tai 8-vaihteiseen automaattivaihteistoon. Tehokkain diesel on nelivetoinen ja moottorin parina on 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Malliston huipulla on 2,9-litrainen V6-turbobensiinimoottori. Voimanlähde tuottaa 510 hevosvoiman tehon ja on saatavilla joko 6-vaihteisena manuaalina tai 8-vaihteisena automaattina. Kaksivetoiset mallit ovat takavetoisia. Koeajoauton sporttinen Veloce varustetaso on saatavana koeajetun dieselin lisäksi niin ikään nelivetoisen 280-hevosvoimaisen bensamallin yhteyteen. Veloce tuo mukanaan pienten ulkoisten mausteiden lisäksi huomattavasti vakioversiota paremmat penkit, jotka ovat saatavissa lisävarusteena muihinkin malleihin.

TURVALLISUUS Alfa Romeo Giulia sai 5 tähteä Euro NCAP -turvallisuusluokituksessa saavuttaen 98% pistettä aikuismatkustajien turvallisuudessa. Vakiona Giulia-malleissa on etutörmäyksen varoitusjärjestelmä, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijoiden tunnistuksella sekä kaistavahti. Lisävarusteena on saatavilla muun muassa kuolleen kulman tunnistin ja aktiiivinen vakionopeudensäädin.

Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel AWD Veloce
Moottori 2143 cm3, R4 turboahdettu diesel
Teho 154 kW (210 hv) 3 750 r/min
Vääntö 470 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,8 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 4,7 l/100 km
CO2-päästöt 122 g/km
Mitat Pituus 4 643 mm, leveys 2 024 mm, korkeus 1 436 mm, akseliväli 2 820 mm
Omamassa 1 535 kg
Perävaunumassa jarruin 1 600 kg
Tavaratila 480 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:

    Uusimmat