Mainos

Fiat ei ole enää tipotiessään – koeajossa uusi Tipo

Fiat Tipo yrittää kiilata yhteen ruuhaisemmista markkinasegmenteistä Euroopassa. Se tekee tuttavuutta houkuttelevalla hinnoittelullaan, neutraalilla ulkonäöllä ja rennolla ajettavuudella

Tykkäsimme

  • Alkaen hinnasta
  • Ajettavuudesta
  • Hiljaisuudesta

Emme tykänneet

  • Hallintalaitteiden sijoittelusta ja toiminnallisuudesta
  • Kytkimen toiminnasta
  • Verhoilusta

Hinta alkaen 16 913 €
Koeajoauto 26 058 €

Fiat Tipo on hyvän budjetin perusauto. Sillä on samanlainen kapea uuma kuin Skoda Rapidilla ja vaikka se ei tilojen puolesta yllä ihan Rapidin tasolle, se on tarpeeksi käytännöllinen useimmissa tilanteissa. Toimiva ja riittävän vahva moottori ja mukava alusta tekevät siitä hyväksyttävän perheauton.

Fiat tähtää selkeästi Tipollaan automarkkinoiden suuremmille apajille. Se pyrkii taipumaan pieneksi perheautoksi, missä yhdistyy helppous ja hyvät tilat. Sisustuksen suunnittelussa on kuitenkin oikaistu muutamassa kohtaa ilman sen suurempaa kunnianhimoa. Materiaalien laatu on vaihtelevaa. Ratissa ja vaihdekepissä on nahkaa, mutta muuten materiaaleissa toistuu kova muovi ja erilaiset melko kovat kankaat. Ovien vanhanaikainen veluurikangasta muistuttava verhoilu on puolestaan hämmentävä.

Italialaiset ymmärtävät perinteisesti autojen ajettavuuden päälle. Taitoja löytyy valmistaa taitavasti eri tilanteissa toimivia ja hallittavia menopelejä. Toisaalta monet italialaiset autot ovat luonteeltaan sellaisia, että ne ilmentävät puutteita joillakin osa-alueilla kuten hallintalaitteissa. Tipossa tämä näkyy toiminnallisuudessa. Keskinäyttö on suhteellisen pieni ja mahdoton lukea suorassa auringonpaisteessa. Toiminnallisuuden puutetta on myös suuntavilkussa, jonka hipaisutoiminto vaatii yllättävän paljon voimaa ja huomiota. Nopeat tilanteet, kuten liikenneympyrästä poistumiset jäävät ilman suuntamerkkiä, jos luottaa yleiseen linjaukseen vilkkujen toiminnassa. Kun hipaisuun oppii lisäämään voimaa, vilkuttaa suuntavalo viisi kertaa, joista kaksi viimeistä ärsyttää.

Tipo tulee taistelemaan paikastaan ruuhkaiselle reviirille yhdessä muun muassa Seat Leonin, Ford Focuksen, Opel Astran ja Mazda 3:n kanssa. Varmaa kuitenkin on, että Fiat ei ole enää tipotiessään vaan taistelee paikastaan kovassa kilpailussa.

MIKÄ Fiatin paluu suurten markkinoiden apajille.

KENELLE Pienelle perusautoa etsivälle perheelle.

AJETTAVUUS Fiat Tipo on rento. Sen pehmeä jousitus ja mukava ajoasento lisäävät sujuvaa ajokokemusta. Autoa on helppo hallita ja siitä löytyy vakautta myös matka-ajoon. Pieni ja kapea auto ei vetele urissa, mutta on suhteellisen tuuliherkkä. Ajettavuuden heikkouksiin lukeutuvat hallintalaitteiden epäergonominen asettelu ja toiminnallisuuden osittainen puute. Ergonomialtaan heikolle jäävät kytkimen toiminta vasta hyvin ylhäällä ja vaihdekepin sijoittaminen liian lähelle kyynärpäätä.

SUORITUSKYKY Tipon 120 hevosvoimainen moottori on pirteä ja jopa hienostunut alemmilla kierroksilla. Ohitukset sujuvat reippaasti eikä auto muutu levottomaksi moottoritienopeuksilla. Lisäksi se on kyllin kykenevä suoriutumaan kovemmastakin mutka-ajosta.

TILAT Tipo lukeutuu koriltaan hatchbackiksi, mutta tavaratilassa on silti pituutta esimerkiksi ison koiran kuljettamiseen, kunhan koiran saa kammettua korkean kynnyksen yli. Lisätilaa tarvitseva voi kuitenkin valita mallin farmariversion. Hatchbackissa tavaratilan koko perustilassa on 440 litraa ja muotoilu on avaraa.

MALLISTO Tipon hatchbackin moottorin voi valita kolmesta vaihtoehdosta ja farmarimalliin on saatavilla neljä eri moottoria. Molempien korimallien bensiinivaihtoehdot ovat samat: 1,4-litrainen bensiinimoottori on saatavilla kahdella eri teholla, 95 ja 120 hevosvoimaisena joiden yhteydessä vaihteisto on aina kuusivaihteinen manuaali. 1,6-litrainen bensiinimoottori tuottaa 110 hevosvoimaa ja yhdistyy kuusivaihteiseen automaattiin. Dieselvaihtoehto on saatavilla ainoastaan farmarimalliin. Tällöin voimanlähteenä on 120 hevosvoimainen moottori, joka yhdistyy aina kuusivaihteiseen kaksoiskytkinautomaattivaihteistoon.

Fiat Tipo hatchback 1.4 T-jet Lounge
Moottori 1368 cm3, R4 bensiinimoottori
Teho 88 kW (120 hv) / 5000 r/min
Vääntö 215 Nm / 2500 r/min
Vaihteisto 6-portainen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 139 g/km
Mitat Pituus 4368 mm, leveys 1792 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2638 mm
Omamassa 1 292 kg varustelusta riippuen
Perävaunumassa jarruin 1200 kg
Tavaratila 440 l

Kuvat: Mia Pelttari

Mainos

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.