Koeajossa Skodan uusi Kodiaq – Jos koira ei riitä, hanki karhu

Skoda Kodiaq on brändin ensimmäinen suuri SUV-malli ja varsin onnistunut sellainen. Vaikutteensa Kodiaq on perinyt malliston loisteliaimmalta eli Superbilta, joten käytöksessä ja habituksessa on ripaus luksusta. Valmistaja puolestaan nimittää Kodiaqia “vahvaksi kuin karhu”.

Tykkäsimme

  • Käytännöllisyydestä
  • Ajettavuudesta
  • Hinta-laatusuhteesta

Emme tykänneet

  • Laiskasta kaasunvasteesta

Hinta alkaen 30 027 €
Koeajoauto 49 124 €

Skoda on huippusuosittu automerkki Suomessa. Se iskee kansaan, joka rakastaa käytännöllisyyttä, hyvää hinta-laatusuhdetta ja pitkien perinteiden tuomaa luottamusta. Octavia on näiden perusteiden malliesimerkki; se on mukava, käytännöllinen ja hyvä ajaa. Lisäksi se suhteellisen edullinen käyttää, sen kanssa on helppo elää ja se on lujaa tekoa. Samat periaatteet ovat nyt otettu käyttöön SUV-mallin kohdalla.

Octavia on menestynyt myös mainiosti yritysautopuolella. Edullisuutensa ansiosta autoilija valitsee helposti varusteita reilummin ja lopullinen hinta ei silti karkaa käsistä. Octavian lähtöhinta alkaa hieman alle 22 000 eurosta ja parhaimmillakin varustetasoilla puhutaan alle 40 000 euron huippuversioista. Varusteltunakaan tämän hinta ei nouse yli 50 000 euroon, mihin premiummerkit karkaavat helposti. Moni merkkiin vaihtanut onkin kokenut saavansa samaan rahaan enemmän, kuin mihin on aiemmin saattanut tottua, ja yrityksen asettama hintaraja ei silti ylity. Mikäli Octavian kanssa rahaa on tuntunut jäävän yli, on Kodiaq harkinnan arvoinen seuraava askel työsuhdeautoksi.

Kodiaq on muun Skoda-malliston tapaan höystetty mitä erikoisemmilla kätevillä ratkaisuilla, joita valmistajan mukaan autossa on yli 30. Ovenreunoista pomppaa esiin kuminen suojus, kun oven avaa, jolloin naapuriautoon osuessaan se ei aiheuta vahinkoa. Piilolokeroita löytyy pitkin koeajoa. Limupullo avautuu kätevästi yhdellä kädellä, kun tajuaa luottaa mukitelineen kumipohjaan. Takapenkkiläisiltä ei lopu virta kesken, kun pistoketarjontaa löytyy kotitalouspistokkeesta tupakansytyttimeen ja USB-pistokkeeseen.

MIKÄ Skodan uusi suuri SUV.

KENELLE Hyvää hinta-laatusuhdetta arvostavalle SUV-autoilijalle.

AJETTAVUUS Ohjaamossa tuntee olevansa erikoisen korkealla, mutta kevyt ja terävä ohjaus välittyy silti tiehen hyvin, ja autoa on varma hallita. Sport-tilassa ohjaukseen saa tarkkuutta vielä lisää. Kodiaqin käyttäytymistä kuvaa kuitenkin joka tilanteessa hillittyneisyys. Alusta sulattaa kuopat ja tien rosoisuudet vähäeleisesti eikä kori heilahtele nopeammisakaan kurveissa. Kaasun vaste ei herää koskaan yllättämään, vaan jokainen kiihdytys on kuin ennalta harkittu. Hienostunutta salonkimaasturin ohjaamoa eivät myöskään tuulensuhinat tai tieliikenteen melut tavoita.

SUORITUSKYKY Kodiaqin moottorivalikoiman pienin on 1,4-litrainen turboahdettu suorasuhkutusbensiinimoottori TSI. Malliston edullisin yhdistelmä tarjoaa lisäksi 6-vaihteisen manuaalivaihteiston. Vastaava moottori 6-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla kustantaa lähes 4000 euroa enemmän. Panostus kuitenkin kannattaa, koska auton luonteeseen on vaikeaa mieltää manuaalivaihteistoa ja säästö kostautuu viimeistään jälleenmyyntitilanteessa. DSG tarjoaa ennen kaikkea tasaisuutta, koska vaihdot tai suuret ponnistelut eivät tunnu vaikka kaasua polkisikin. Toisaalta vaihteisto ei reagoi kiihdytyksiin niin nopeasti kuin toivoisi. 150-hevosvoimaista 1.4 TSI -moottoria ei kuitenkaan voi haukkua alimitoitetuksi suureen Kodiaqiin, koska sama ilmiö toistuu myös suurempitehoisten moottorien yhteydessä.

TILAT Kodiaq on Skodan ensimmäinen seitsemänpaikkainen auto. Auto nielee itseensä tyynen rauhallisesti seitsemän ihmistä, läjän kauppakasseja ja muuta tavaraa. Lisäksi matkustaminen on mukavaa, koska tilaa on väljästi ja ergonomia ensiluokkaista. Takapenkkien keskirivillä on tilaa kolmelle aikuiselle ja valinnaisella kolmannella penkkirivillä matkustaa mukavasti nuorisokokoluokka. Kaikkien istuimien ollessa käytössä tavaratila tarjoaa sopivan tilan neljälle kauppakassille, jolloin tavarat eivät myöskään pääse leviämään ympäriinsä. Jos tavaratilaa tarvitseekin enemmän, käy tilan laajentaminen helposti takakontista käsin. Kolmannen istuinrivin ollessa tasaisena, on kontissa tilaa vaikka useammallekin koiralle. Tavaratilan kokoon vaikuttaa lisäksi auton varustelutaso. Koeajoautossamme oleva Style-paketti typistää maksimitilavuuden 1980-litraan, kun alemmissa tasoissa vastaava litramäärä on enintään 2065 litraa, joka on tämän autoluokan suurin.

MALLISTO Skoda on onnistunut luomaan myös Kodiaqin kohdalla toimivan oloisen malliston. Tarjolla on 5 taloudellista bensiini- ja dieselmoottoria sekä etu- että nelivetoisena. Bensiinipuolella moottorit ovat kaikki turboahdettuja suorasuihkutusversioita ja 1,4-litraisia tai 2,0-litraisia. Pienitehoisin (125 hv) 1,4 TSI -moottori on yhdistetty 6-vaihteiseen manuaaliin ja sen voi lisäksi valita nelivetoisena. Muut bensiiniteholuokat ovat 150 ja 180 hevosvoimaiset mallit, joista ensimmäisen saa etu-tai nelivetoisena ja tehokkaimman vain nelivetoisena. Dieseinä auto on saatavilla 2,0-litraisena ja kahtena tehoversiona (150 hv ja 180 hv). Nelivetoisuus yhdistyy dieseleissä samoin kuin bensoissa, eli pienempitehoinen on valittavissa neli-tai etuvetoisena ja suurempitehoinen vetää aina jokaisella pyörällä. Automaattivaihteistoina vaihtelevat 6- ja 7-vaihteiset DSG-vaihteistot. Varustelutasoja on neljä, Active, Ambition, Style ja Exclusive.

Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT Style DSG-automaatti
Moottori
1395 cm3, R4 turboahdettu suorasuhkutusbensiini
Teho 110 kW (150 hv) 5000-6000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen DSG-automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,4 s
Huippunopeus 198 km/h
EU-kulutus 6,3 l/100 km
CO2-päästöt 143 g/km
Mitat Pituus 4 697 mm, leveys 1 882 mm, korkeus 1 676 mm, akseliväli 2 791 mm
Omamassa 1 452 kg
Perävaunumassa jarruin 1 800 kg (nelivetodieselillä enintään 2 500 kg)
Tavaratila 635-1 980 l (Style-varustuksella)

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:

    Uusimmat