Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Alfa Romeo Giulia vakuuttaa myös dieselinä

Julkaistu 29.08.2016 12:42
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Giulia hurmasi Teknavin jo tehokkaana Quadrifogliona, mutta varsinainen menestys ratkaistaan muilla moottoriversioilla. Ensituntuma 180-heppaisesta dieselistä luo lisää uskoa Alfan mahdollisuuksiin.

Tykkäsimme

  • ohjauksesta
  • tasaisesti ja vahvasti vääntävästä dieselistä
  • jousituksesta

Emme tykänneet

  • automaatin toiminta vähän töksähteli
  • mallisto aluksi melko kapea

Hinta alk. 43 490 €
Testiauto n. 50 000 €

Kapeahko mutkatie kiemurtelee peltojen keskellä kuin se kuuluisa lehmänpolku. Giulia taittuu notkeasti ja herkästi kurveihin. Ohjaus on nopea, ratti kääntyy laidasta laitaan 2,3 kierrosta. Hyvän ja tarkan ohjauksen ansiosta auto imeytyy lähes kuin itsestään mutkayhdistelmästä toiseen. Tarkkaa ajettavuutta auttaa se, että edessä on päällekkäiset kolmiotukivarret, takana luotetaan puolestaan monivarsituentaan. Alfan paluu takavetoisiin tässä kokoluokassa lämmittää kaikkia ajamisen ystäviä.

Giulia on myös kohtalaiset kevyt, ja sen tuntee tien päällä. Meno on kevyttä, auto kääntyy takavetoisen herkästi. Painonjakauma on 50:50, ja tarpeetonta painoa on pudotettu valmistamalla useita komponentteja keveistä materiaaleista; mm. kardaani on hiilikuitua kaikissa malliversioissa. Rakenteissa on myös paljon alumiinia.

Alusta ja kori ovat myös erittäin jäykät, jonka tuntee senkin mutkateillä. Ja sporttisista geeneistä huolimatta meno on myös erittäin mukavaa. Jousitukseen on rakennettu pehmeyttä. Juuri näin homman pitääkin toimia. Ero raskaaseen ja melko kömpelöön 159:ään on melkoinen.

Ensituntumat 180-heppaisesta ja 8-portaisella automaattivaihteistolla varustetusta Giuliasta on lupauksia herättävä. Moottori vetää erittäin halukkaasti läpi kierrosalueen, maksimivääntö 450 Nm löytyy 1 750 kierroksen kohdalta. Manuaaliversion maksimivääntö on 400 Nm. Ainoa miinus tulee hieman töksähtelevästi toimineesta automaatista. Tämä on hieman outoa, sillä laatikko on sama ZF:n kahdeksanportainen automaatti, joka löytyy mm. BMW:stä. Palaamme asiaan pidemmän koeajon merkeissä.

Tehokkaampi ja automaattivaihteinen diesel kilpailee Suomen suosituimman malliversion tittelistä yhdessä kaksilitraisen bensakoneen kanssa. Tuossa bensaturbossa on yhdistetty ensimmäistä kertaa MultriAir-teknologia polttoaineen suorasuihkutukseen. Luvassa lienee siis ripeää ja melko taloudellista kyytiä. Sen tuotanto alkaa syyskuussa, eli ensimmäiset autot ehtinevät Suomeen vielä tämän vuoden puolella.

Alfa Romeo Giuliaa pääsee ihmettelemään Suomessa ensimmäisen kerran 3.-4. syyskuuta, kun jälleenmyyjät ovat saaneet ensimmäiset autonsa.

Ja lisää on luvassa, sillä Alfalla on suuria suunnitelmia Giulian uudelle pohjalevylle. Giulia-mallisto laajenee melko nopeasti tämän vuoden puolella nelivetoisilla versiolla, ja ensi vuonna tälle samalle alustalle saadaan katumaasturi Stelvio. Se nähtäneen ensi kertaa ilman naamioteippauksia joko syyskuun lopulla Pariisin autonäyttelyssä tai myöhemmin syksyllä Los Angelesissa.

Seuraavaksi lienevät vuorossa Giulian kanssa samalle mutta jatketulle pohjalevylle suunniteltava BMW:n 5-sarjan kilpailija sekä isompi SUV.

Lue myös: Koeajo: Giulian Neliapilassa ainesta viettelysten vaunuksi

Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 180hp AT8
Moottori 2 143 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 132 kW (180 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 7,1 s.
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 109 g/km
Mitat Pituus 4 639 mm, leveys 1 873 mm, korkeus 1 426 mm, akseliväli 2 820 mm
Tyhjäpaino 1 449 kg
Tavaratila 480 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa Mercedes-Benz X 350 d – uusi moottori, uusi sydänKotimaan koeajossa uusi BMW 5-sarja – melkein kuin faceliftFerrarin sydämellä maustettu Alfa Romeo palauttaa uskon italialaiseen autoiluunTestissä vahvin diesel, mitä katumaasturiin löytyyKevyesti uudistunut Juulia-Alfa vetoaa yhä erilaisuudellaanPyhäinhäväistys? Lexuksen näyttävä coupé sai keulalleen neloskoneen
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • Eilen14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää