Koeajossa Kawasaki Ninja H2 – ei järjellä vaan sydämellä

Ahtamalla paranee: Kawasakin uusin moottoripyörä on markkinoiden tehokkain ja ainoa mekaanisesti ahdettu tuotantopyörä.

Tykkäsimme

  • moottorista
  • suorituskyvystä
  • ajo-asennosta

Emme tykänneet

  • turhan herkästä sähköisestä kaasukahvasta
  • jäykästä kytkintuntumasta
  • korkeasta painopisteestä, joka korostaa pyörä keulimista isommillakin vaihteilla

KENELLE Pyörä on suunniteltu kuskeille, joille tosiaankin vain liikaa on tarpeeksi. H2 on selkeästi rakennettu sillä silmällä, että pyörä jäisi saman lailla moottoripyörien historian kirjoihin kuin vuonna 1972 ilmestynyt 3-sylinterinen ja kaksitahtinen H2 (alias Leskentekijä) kaikessa mielipuoleisuudessaan. Pyörä on turhan raskas kilpamaiseen rata-ajoon, hintaa on tuplaten kilpailijoihin nähden, se on turhan lyhyt ja korkea kiihdyttelyihin, eikä kyytiin mahdu edes pientä prinsessaa. Silti uusi Ninja H2 on puhutuin ja halutuin moottoripyöräuutuus prätkäjätkien kahvipöydissä.

AJETTAVUUS Maantiellä H2 kulkee todella kevyesti ja sähköiseen kaasukahvaan koskeminen vie pyörän lähes välittömästi sallitun nopeuden ylittämiseen suomalaisilla maanteillä. Ajoasento on yllättävän tilava. 200 kilometrin testilenkillä pakarat tai kädet eivät puutuneet. Tosin suuria tehoja vastaamaan on Kawasakiin laitettu erittäin jäykät ja voimakkaat kytkimen jouset, jotka todellakin tuntee kytkinkahvaa käyttäessä. Kaupunkikurvailussa kytkinsormi joutuu koetukselle. Mekaanisesti ahdettu moottori tuottaa käsittämättömän paljon voimaa – tai eteenkin vääntöä jo pieniltä kierroksilta alkaen. Ahdin tuottaa mukavan harhaluulon, että alla olisi yli 1400 cm3 kuutioinen moottoripyörä, vaikka todellisuudessa kuutioita on vain 998 cm3. H2:sen turvallisuutta on lisätty elektroniikan avulla, sillä tehokkaalla moottoripyörällä on hermostuttavaa ajaa esimerkiksi liukkaalla kelillä.

MOOTTORI JA VOIMANSIIRTO Uuden Kawasakin valmistama ja mekaanisesti ahdetun H2-moottorin luvataan tuottavan Ram-Airin avulla ajossa 210 hevosvoimaa. Itse perusmoottori on 998-kuutioinen ja nelisylinterinen rivimoottori, jota ahdetaan centrifukaali-tyylisellä mekaanisella ahtimella. Mekaaninen ahdin toimii moottoripyöräkäytössä autoissa yleisesti tuttua turboa paremmin, koska siinä ei ilmene niin sanottua turboviitettä. H2:n vaihdelaatikko on kuusilovinen ja sen Dog-Ring-tyylinen vaihdemekanismi on kopioitu suoraan kisapyöristä. Lovitetut vaihderattaat yhdistyvät lähes imien toisiinsa ja lukittuvat sen jälkeen hammasvälirenkailla siirtäjähaarukoiden pysyessä lähes paikoillaan. H2:sessa ei tule varsinaista tehopiikkiä täysillä kiihdyttäessä, mutta tasaista vetoa riittää aina alakierroksilta lähtien huipentuen yli 7000 kierrokseen, minkä jälkeen kuskilla on jo täysi työ keskittyä itse pyörän halussa pitämiseen.

TILAT Ninja H2 on suunniteltu ainoastaan kuskia silmällä pitäen, joten ei ole yllätys, että siitä ei löydy takajalkatappeja eikä pelkääjän paikkaa. Sen sijaan takakate on suunniteltu siten, että täysillä tai muuten vain kyyryssä ajellessa kuski saa takalistoon tukea takakatteen pehmusteista. Muutenkin kuvissa kohtuullisen pieneltä vaikuttava Kawasaki on todellisuudessa rakennettu ihan tilavaksi ajaa jopa yli 180-senttisille kuskeille, eikä ajoasentokaan ole niin etupainoitteinen kuin esimerkiksi kilpailijoiden sporttipyörämalleissa.

MALLISTO Koeajossa ollut Kawasaki H2 näyttää luonnossa paljon paremmalta kuin kuvissa. Mustaksi monesti luultu maalipinta onkin todellisuudessa tumman kromimainen (mirror coated black). Tämä toimii yllättävän hyvin metallivihreän putkirungon vastakohtana. Mallisarjasta löytyy myös ”rallimalli”, eli Kawasaki Ninja H2R. Tämä pyörä on suunniteltu ainoastaan ratakäyttöön, eikä sitä ole mahdollista saada edes rekisteriin.

Kawasaki Ninja H2 (2015)
Koeajetun mallin hinta 33 800 €

Moottori 998 cm3, nestejäähdytteinen, 4-tahti, 4-sylinterinen, DOHC, 16 venttiilikannella, mekaanisesti välitetyllä centrifugaaliahtimella, puristussuhde 8.5:1, DFI: Ø50 mm x 4 kaksoisruiskutustekniikalla, märkäsumppu painevoitelulla
Vaihteisto 6-vaihteinen, märkä monilevykytkin
Teho (ilmoitettu) 210 hv / 11000 rpm
Vääntö (ilmoitettu) 133,5 Nm / 10500 rpm
Vääntö (mitattu takapyörältä) 124,5 Nm / 11110 rpm
Runko Teräksinen ristikkorunko
Renkaat etu: 120/70ZR17, taka: 200/55ZR17
Jarrut etu: kaksi puolikelluvaa ø 330 mm levyä, radiaalikiinnitteiset nelimäntäiset Brembon jarrusatulat. Taka: ø 250 mm jarrulevy. Kaksimäntäinen Brembon jarrusatula.
Jousitus etu: ø 43 mm USD-haarukka, paluu- ja puristusvaimennuksen säätö, jousen esijännityksen säätö, taka: Uni-Trak-jousitus lisäsäiliöllisellä kaasuvaimentimella, Kaksialueinen (nopea/hidas) puristuvaimennuksen säätö, paluuvaimennuksen säätö, jousen esijännityksen säätö
Akseliväli 1455 mm
Polttoainetankin tilavuus 17 litraa
Istuinkorkeus 825 mm
Paino ajokunnossa 238 kg
Väri Mirror coated black

---

Teksti: Janne Uskali

Lue myös:

    Uusimmat