Ahtamalla paranee: Kawasakin uusin moottoripyörä on markkinoiden tehokkain ja ainoa mekaanisesti ahdettu tuotantopyörä.
Tykkäsimme
- moottorista
- suorituskyvystä
- ajo-asennosta
Emme tykänneet
- turhan herkästä sähköisestä kaasukahvasta
- jäykästä kytkintuntumasta
- korkeasta painopisteestä, joka korostaa pyörä keulimista isommillakin vaihteilla
KENELLE Pyörä on suunniteltu kuskeille, joille tosiaankin vain liikaa on tarpeeksi. H2 on selkeästi rakennettu sillä silmällä, että pyörä jäisi saman lailla moottoripyörien historian kirjoihin kuin vuonna 1972 ilmestynyt 3-sylinterinen ja kaksitahtinen H2 (alias Leskentekijä) kaikessa mielipuoleisuudessaan. Pyörä on turhan raskas kilpamaiseen rata-ajoon, hintaa on tuplaten kilpailijoihin nähden, se on turhan lyhyt ja korkea kiihdyttelyihin, eikä kyytiin mahdu edes pientä prinsessaa. Silti uusi Ninja H2 on puhutuin ja halutuin moottoripyöräuutuus prätkäjätkien kahvipöydissä.
AJETTAVUUS Maantiellä H2 kulkee todella kevyesti ja sähköiseen kaasukahvaan koskeminen vie pyörän lähes välittömästi sallitun nopeuden ylittämiseen suomalaisilla maanteillä. Ajoasento on yllättävän tilava. 200 kilometrin testilenkillä pakarat tai kädet eivät puutuneet. Tosin suuria tehoja vastaamaan on Kawasakiin laitettu erittäin jäykät ja voimakkaat kytkimen jouset, jotka todellakin tuntee kytkinkahvaa käyttäessä. Kaupunkikurvailussa kytkinsormi joutuu koetukselle. Mekaanisesti ahdettu moottori tuottaa käsittämättömän paljon voimaa – tai eteenkin vääntöä jo pieniltä kierroksilta alkaen. Ahdin tuottaa mukavan harhaluulon, että alla olisi yli 1400 cm3 kuutioinen moottoripyörä, vaikka todellisuudessa kuutioita on vain 998 cm3. H2:sen turvallisuutta on lisätty elektroniikan avulla, sillä tehokkaalla moottoripyörällä on hermostuttavaa ajaa esimerkiksi liukkaalla kelillä.


