Mainos

Koeajossa Ford Fiesta Vignale – pikkuauton meikatumpi versio

Pikkuautot ovat ottaneet paljon oppia isommiltaan paitsi ominaisuuksien myös varustelun puolesta. Fordin kielellä runsas varustelu tunnetaan nimellä Vignale.

Tykkäsimme

  • Moottorista
  • Ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Vaihteistosta
  • Tiloista

Hinta alkaen 20 906 €
Koeajoauto 26 300 €

Pikkuautot ovat uudistuneet kattavasti viimeisen vuoden aikana. Yksi merkittävimmistä muutoksista on ollut autojen ominaisuuksien monipuolistuminen ja varustelumahdollisuuksien lisääntyminen. Vai olisitko vielä muutama vuosi sitten uskonut näkeväsi perinteisessä pikkuautossa aktiivisen vakionopeudensäätimen tai kaistavahdin, monipuolisista multimediajärjestelmistä puhumattakaan.

Ford esitteli viime vuonna uuden Fiestan, joka otti ison harppauksen eteenpäin etenkin sisustuksen ja kuljettajan ympäristön suhteen. Pikkuautot ovat entistä todennäköisempi vaihtoehto myös isompaa autoa harkitsevalle, minkä vuoksi isommissa autoissa nähtyjä varusteita on haluttu tuoda tarjolle myös pienempiin autoluokkiin. Ford tarjoaa Fiestan kohdalla ratkaisuksi tähän saakka vain isommissa malleissa tarjolla ollutta Vignale-varustelua.

Auton erottaa muusta mallistosta maskin avulla jo ensisilmäyksellä. Siinä on muista Vignale-malleista tuttu muotoilu, joka antaa autolle arvokkaamman ilmeen. Lisäksi isommat isommat vanteet ja Vignale-tekstit etulokasuojissa sekä tavaratilan luukussa paljastavat kyseessä olevan hieman tyylikkäämpi pikkuauto.

Sisätiloissa persoonallista ilmettä tuo Vignale-malleille tyypillinen verhoilun kuusikulmainen grafiikka. Materiaalit tuntuvat miellyttäviltä, ja viimeistelyyn on panostettu. Suurimman eron edeltäjään tuo nappuloiden merkittävä karsiminen ja ison kosketusnäytön tuominen kojelautaan. Ulkonäöllisten asioiden lisäksi Vignalen vakiovarustelusta on tehty varsin kattava, mutta lisävarustelistalta pitää edelleen poimia viimeiset mausteet.

Tutut vahvuudet

Ford ei lähtenyt tekemään Fiestaa täysin tyhjältä pöydältä, sillä pohjalta löytyy edeltäjän kanssa sama perustekniikka. Jo pikaisen tutustumisen jälkeen voi todeta päätöksen olleen järkevä, sillä Fiesta on edelleen yksi luokkansa hauskimmista autoista ajaa.

Moottorivalikoiman selkärankana toimii monista sovelluksista tuttu 1,0-litrainen kolmisylinterinen bensaturbo. Moottori itsessään on edelleen mainio tuote pikkuauton keulalle, mutta automaattivaihteisto sen sijaan kyllä jo kaipaisi päivittämistä. Se toki tuo etenemiseen vaivattomuutta, mutta sen vanhahtavuus tulee esille ratin takana turhankin selkeästi verkkaisena toimintana. Myös teknisten tietojen tarkastelu vahvistaa asian; automaattivaihteistolla varustettuna auto on 1,7 sekuntia hitaampi kiihdytyksessä 0-100 km/h, minkä lisäksi sen ilmoitettu kulutus on 0,9 l/100 km suurempi. Tämän vuoksi myös CO2-lukema on pikkuautolle korkea 118 g/km, mikä luonnollisesti näkyy jo hinnassakin. Automaattivaihteisto tuo lisähintaa autolle 2 300 euroa, josta yli puolet tulee huomattavasti korkeammasta autoverosta.

Ford Fiesta on hiotun oloinen kokonaisuus, joka tarjoaa edeltäjän tapaan pikkuautoluokassa maukkaan ajettavuuden. Varustelumahdollisuudet ovat nykypäivän vaatimusten mukaisesti kattavat, mutta voimalinjapuolelle jää kaipaamaan etenkin kaupunkiin sopivaa modernia automaattivaihteistoa.

Uusi Seat Ibiza on Risto Virtasen testissä Teknavin 15. tv-kauden toisessa jaksossa maanantaina 2.4. klo 22.30 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Hyvin varusteltu pikkuauto.

KENELLE Pienempään vaihtavalle, joka haluaa kuitenkin varustelun olevan kohdallaan.

AJETTAVUUS Hyvää ei kannata muuttaa liiaksi, ja näin ilmeisesti myös Ford on todennut. Fiestan ajettavuudessa on säilytetty edeltäjänsä näppäryys ja tunnokkuus, minkä lisäksi kokonaisuuteen on onnistuttu tuomaan ripaus mukavuutta. Fiestan ratin takana viettää aikaa mielellään.

SUORITUSKYKY Fordin kolmisylinterinen pikkuturbo on todettu moneen otteeseen kyvykkääksi koneeksi, ja normaaliin arkiliikkumiseen voimavarat riittävät mainiosti. Valitettavasti automaattivaihteisto ei aivan ole moottorin tasoinen, ja se vie parhaan terän suorituskyvystä.

TILAT Perusrakenteensa Fiesta jakaa edeltäjänsä kanssa, ja siispä tilat ovat pääasiassa siitä tutut. Kuljettajan ympäristö on muuttunut edukseen, mutta takatilat ovat edeltäjän tapaan pienehköt monien kilpailijoiden tarjotessa enemmän tilaa. Sama koskee tavaratilaa, jonka käyttöä hankaloittaa myös korkeahko kynnys.

MALLISTO Fiesta on tarjolla edelleen 1,1-litraisella vapaasti hengittävällä koneella, joka on tarjolla kahtena tehoversiona (70 ja 85 hv). 1,0-litrainen turbokone puolestaan on tarjolla kolmena tehoversiona (100, 125 ja 140 hv), minkä lisäksi keulalle saa myös 1,5-litraisen dieselmoottorin kahtena tehoversiona (85 ja 120 hv). Automaattivaihteisto on tarjolla vain koeajetun 100-hevosvoimaisen pariksi. Varustetasoina ovat Trend, Titanium, ST-Line, Vignale sekä maastohenkinen Active.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6 Vignale
Polttomoottori
998 cm3, R3 turbo
Teho 74 kW (100 hv) / 4 500-6 500 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 500-4 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 12,2 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 118 g/km
Mitat Pituus 4 040 mm, leveys 1 735 mm, korkeus 1 476 mm, akseliväli 2 493 mm
Omamassa 1 206 kg
Perävaunumassa jarruin 1 000 kg
Tavaratila 292-1 093 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantai-illoissa MTV3-kanavalla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.