Koeajo: Citroën Aircross – matka ranskalaiseen lähitulevaisuuteen

Citroënin katumaasturi Aircross uusiutuu kokonaan noin kolmen vuoden kuluttua. Otimme siihen ensituntuman jo konseptiauton ratin takana.

Konseptiautoissa on perinteisesti isot renkaat, ja niin nytkin. Aircross-tutkielma seisoo tukevasti 22-tuumaisilla kumikiekoilla, jotka hämärtävät auton mittasuhteita. Nopealla vilkaisulla Aircross näyttää paljon kompaktimmalta kuin mitä se 4,58 metriä pitkänä oikeasti on.

Auton voimanlähteenä on tehokas 1,6-litrainen bensaturbo, jota on tukemassa pieni sähkömoottori. Se saa virtansa akuista, joita voidaan ladata myös pistokkeesta. Polttomoottori pyörittää eturenkaita, ja takarenkaat ovat sähkömoottorin vastuulla.

Koska kyseessä on Citroën, autoon sisään astuettaessa on lupa odottaa aina jotain uutta ja totutusta poikkeavaa. Ovet ovat mallia kaappari, mikä helpottaa auton sisälle kulkua. Ohjaamo on räikeän värisine oranssi-valkoisine kuppi-istuimineen futuristinen, ja takana on kaksi erillisistuinta. Keskikonsoli kulkee koko matkustamon läpi.

Auton käynnistysnappula sijaitsee tavallisesta poikkeavasti keskikonsolista kuljettajan polvea kohti ulos työntyvän valintakiekon keskeltä. Samasta kiekosta valitaan myös erilaiset ajomoodit. Totta kai… sillä eihän auto voi olla ranskalainen, jos siinä ei joudu etsimään joitain nappuloita.

Ja mitä mieltä olette tästä ideasta? Ratissa on kaksi pientä kosketusnäyttöä. Ne tekevät ratista elegantin yksinkertaisen ilman hirveää nappulaviidakkoa. Ja sama yksinkertaistettu teema toimii myös kojelaudassa. Kuskin paikalla istuttaessa huomion vievät kaksi isoa monitoria. Toinen niistä ajaa mittariston virkaa ratin takana, ja oikeanpuoleista voidaan säätää joko kuljettajan tai etumatkustajan näkökenttään paremmin sopivaksi. Halutessaan etumatkustaja voi esimerkiksi etsiä omalle näytölleen hyvän ravintolan tiedot ja lähettää ajo-ohjeet sinne suoraan kuskin monitoriin. Kätevää. Ja koska näytön voi säätää etumatkustajan näkökenttään sopivaksi, siitä voi katsoa matkan aikana vaikkapa elokuvia.

Konseptiautossa ei ole lainkaan ohjaustehostinta, eli ratin takana joutui kuumana kesäpäivänä hikoilemaan jonkin verran – etenkin kun myös jarrut olivat tehostamattomat, eikä autossa ollut ilmastointia.

Koeajolla käytössä oli ainoastaan bensakone, joten emme päässeet testaamaan hybridiominaisuuksia lainkaan. Citroën haluaa testata järjestelmää ensin perinpohjaisesti ennen kuin toimittajat päästetään rattiin.

Ensikoeajo on lyhyt, mutta Citroënillä on selvästi isot asiat mielessä uuden Aircrossin kohdalla. Ranskalaisia kiinnostanee koti- ja Euroopan markkinoiden lisäksi myös Kiina. Sielläkin katumaasturien suosio on vahvassa kasvussa.

Citroën Aircross -konsepti
Moottori 1 598 cm3, turbo
Teho 165 kW (218 hv)
Vääntö 275 Nm
Sähkömoottori
Teho 70 kW (95 hv)
Vääntö 200 Nm
0-100 km/h ei ilmoitettu
Huippunopeus ei ilmoitettu
EU-kulutus ei ilmoitettu
CO2-päästöt ei ilmoitettu
Toimintamatka sähköllä 50 km
Mitat Pituus 4 580 mm, leveys 2 100 mm, korkeus 1 730 mm, akseliväli ei ilmoitettu
Omamassa ei ilmoitettu
Tavaratila ei ilmoitettu

Lue myös:

    Uusimmat