Citroën C4 nuorensi silmään, ja ohjaamossa kojelautaan ilmestyi iso kosketusnäyttö.
Tykkäsimme
- PureTech 130 -moottorista
- uudesta automaattivaihteistosta
Emme tykänneet
- ulkoiset uudistukset hieman turhan maltillisia
C4:ään faceliftissä tehdyt ulkoiset muutokset ovat niin pieniä, että ne on käyty nopeasti läpi: uudet päiväajovaloilla koristellut ajovaloumpiot sekä näyttävät takavalot uudella grafiikalla. Siinä se.
Sisällä uudistukset on helpompi huomata. Varustelistaa on täydennetty ja kojelauta on uuden ja selkeämmän oloinen; huomio kiinnittyy ennen kaikkea sen keskellä vakiona olevaan 7-tuumaiseen kosketusnäyttöön. Lisäksi istuimia on uusittu ja äänieristystä parannettu.
Suurin ostosyy autoon löytyy edelleen konepellin alta: se on 1,2-litrainen ja kolmisylinterinen PureTech bensaturbo. Sen 130 hevosvoimaa kuljettavat melko kevyttä autoa luikkaasti. Tuon moottoriversion hinnat alkavat Comfort-varusteisena 20 997 eurosta.
Ajossa konetta ei meinaa huomata kolmisylinteriseksi, etenkin kun voimaa on tarjolla niin reippaasti. Moottorin maksimivääntö 230 Nm, ja iso osa tuosta voimasta tarjolla mukavan laajalla kierrosalueella.
Moottorin jatkeena on joko 6-portainen manuaali tai uusi Aisinin valmistama 6-lovinen automaatti. Manuualiversion päästögrammat ovat 107, automaatin 113. Automaatti toimii nopeasti ja pehmeästi, ja on jopa sen verran fiksu, että sen avulla keskivertokuljettajan on helppo parantaa omia kulutuslukemiaan. Parannus vanhaan automaattivaihteistoon on melkoinen.
Auto myös rullaa tosi kevyesti, kiitos sen alla olevien alhaisen vierinvastuksen renkaiden. Jos jollekin ekoilu on pääasia, malliston pihein versio on BlueHDi 100. Sen hiilidioksidipäästöt ovat 86 g/km.

