Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

KKV: Operaattoreiden "paha tapa" vaikeuttaa puhelinliittymän kilpailuttamista

4:43Älä osta valokuitukauppiaalta sikaa säkissäÄlä osta valokuitukauppiaalta sikaa säkissä. Katso videolta vinkit katumuksen välttämiseksi.
Julkaistu 18.06.2023 10:56

Ville Järveläinen

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan operaattoreiden tarjota edullisempaa liittymähintaa vasta sitten, kun numeronsiirtoprosessi kilpailijalle on jo käynnistetty, vaikeuttaa liittymien kilpailuttamista.

Monilla operaattoreilla on niin sanotusti paha tapa antaa kuluttajalle edullisin tarjous vasta siinä vaiheessa, kun asiakas on jo vaihtamassa toisen operaattorin leiriin, ja numeronsiirtoprosessi on käynnistetty.

Usein kuluttaja saakin tässä vaiheessa yhteydenoton omalta operaattoriltaan, joka tarjoaa yhtäkkiä halvempaa hintaa kuin esimerkiksi verkkosivujen hinnoista voisi päätellä ja saattaa myös päihittää kilpailijan tarjouksen, johon kuluttaja on jo tarttunut.

Vaikka nämä henkilökohtaiset tarjoukset voivatkin auttaa kuluttajaa saamaan aidosti edullisemman hinnan ilman operaattorin vaihtamista, vaikeuttaa käytäntö kuluttaja-asiamiehen mukaan liittymien kilpailuttamista, kun tarjous isketään pöytään vasta, kun kuluttaja on pistänyt nimensä kilpailevan operaattorin paperiin.

Lue myös: KKV puuttui valokuitufirmojen härskin harhaanjohtavaan markkinointiin

Vahvaa näyttöä hyödyistä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n tuoreessa tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että liittymien kilpailuttaminen on kuluttajalle aidosti hyödyksi.

– Meil­lä on vah­vaa näyt­töä sii­tä, että kil­pai­lut­ta­mi­nen hyö­dyt­tää Suo­men pu­he­lin­liit­ty­mä­mark­ki­noil­la myös pas­sii­vi­sia asiak­kai­ta. Ku­lut­ta­jat sääs­tä­vät ra­haa kil­pai­lut­ta­mal­la hyö­dyk­kei­tä, mut­ta kil­pai­lut­ta­mi­sen ylei­syys las­kee myös kes­ki­hin­to­ja ja hyö­dyt­tää näin kaik­kia ku­lut­ta­jia, tutkimusohjaaja Jan Jääskeläinen kertoo KKV:n tiedotteessa.

Pienituloiset kilpailuttavat vähemmän kuin keskituloiset

KKV:n tutkimuksessa tarkasteltiin myös sosioekonomisten tekijöiden ja kilpailutusaktiivisuuden yhteyttä. Tulokset osoittavat, nuorten kilpailuttavan liittymiään iäkkäämpiä enemmän. Lisäksi pieni- ja suurituloiset kilpailuttavat liittymiä vähemmän kuin keskituloiset.

Asiakkaat, jotka kilpailuttavat liittymänsä vuosittain tai useammin, maksavat siitä Suomessa tutkimuksen perusteella keskimäärin 1,34 euroa kuukaudessa vähemmän. Kilpailuttamisesta saa KKV:n mukaan pääsääntöisesti sitä enemmän säästöä mitä kalliimpaa liittymää kilpailuttaa.

– Kil­pai­lut­ta­mi­sen pi­täi­si olla ku­lut­ta­jil­le help­poa ja vai­va­ton­ta. Pu­he­li­no­pe­raat­to­rien käy­tän­nöt ei­vät vain aina tue tätä, kun edul­li­sim­man hin­nan saa usein vas­ta nu­me­ron­siir­to­pro­ses­sin käyn­nis­tä­mi­sel­lä, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa tiedotteessa.

Lue myös: Viranomainen puuttui ParkkiPaten "kiellettyyn" käytäntöön

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies älähti ElisalleSama hinta, eri teleoperaattori – DNA, Elisa ja Telia kiistävät rajoittavansa kilpailuaTeleoperaattorit houkuttelevat Suomessa lähtijöitä supertarjouksilla – vakioasiakkaita rahastetaanKKV puuttui valokuitufirmojen härskin harhaanjohtavaan markkinointiinPuhelinmyyntiin muutos vuodenvaihteessa: "Ehkäisee tapauksia, joissa sopimus syntyy tuputtamisen tai väärinkäsityksen kautta"Mikä tahansa yritys tai yksityishenkilö voi halutessaan kaupitella sähköä, alalla voi olla epäluotettavia yrityksiä – tässä kohtaa hälytyskellojen pitäisi soida
PuhelimetRahaKuluttajatuotteetDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Puhelimet
  • ti19:16
    Elektroniikka

    Samsungilta erikoinen tuotejulkistus: Tässä on "kolmesti aukeava" älypuhelin

  • 17.11.11:21
    Huijaukset

    KRP varoittaa: Älä lataa pyynnöstä sovellusta tai voit menettää rahasi

  • 15.11.17:33
    Aivoterveys

    Älypuhelin voi rapauttaa keskittymiskyvyn – näin aivotutkija korjasi rutiinejaan: "Pari iltaa meni"

  • 4.11.05:00
    Kyberturvallisuus

    MTV selvitti: Poliisi käyttää kiistellyn israelilaisyhtiön murtajalaitteita

  • 8.10.12:51
    Matkailu

    Vakuutusyhtiö listasi yleisimmät matkatavaravahingot – tietyt iPhonet korostuvat tilastoissa