ParkkiPate vakuutti viranomaiselle korjaavansa toimintatapojaan. KKV kertoo tiedotteessaan puuttuneensa myös Moovy-sovelluksen epäselvyyksiin.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on määrännyt yksityistä pysäköinninvalvontaa harjoittavaa ParkkiPatea muuttamaan toimintaansa. KKV:n kuluttajaneuvontaan tulleet ilmoitukset ovat liittyneet erityisesti yrityksen valvontamaksuista tehtyihin reklamaatioihin, joihin ParkkiPate on lähtökohtaisesti vastannut vakiovastauksella.
KKV kertoo tiedotteessaan, että ParkkiPaten antamista reklamaatiovastauksista johtuen kuluttajat ovat jääneet epätietoisiksi oman asiansa yksityiskohdista sekä oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.
Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mukaan yrityksellä on velvollisuus perehtyä huolellisesti jokaiseen sille saapuvaan reklamaatioon, eikä vakiovastauspohjien hyödyntäminen saa tarkoittaa sitä, että kuluttajalle ei anneta yksilöllistä ja perusteltua vastausta tehtyyn reklamaatioon.
Lue myös: "Omistaja selkeästi haluaa helpottaa tarkastajan työtä" – Helsingin pysäköinninvalvonnalta vilpittömät kehut töölöläisautoilijalle
– Yritys ei voi sivuuttaa reklamaatioita pelkillä yleisluonteisilla vakiovastauksilla. Kuluttajalla on aina oikeus tehdä reklamaatio ja saada siihen vastaus, jossa on huomioitu reklamaatiossa esitetyt väitteet ja arvioitu näiden merkitystä maksuvelvollisuuden kannalta, Väänänen toteaa KKV:n tiedotteessa.