Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Teleoperaattorit houkuttelevat Suomessa lähtijöitä supertarjouksilla – vakioasiakkaita rahastetaan

Liittymänsä kilpailuttava asiakas säästää keskimäärin 15 prosenttia eli noin 1,34 euroa kuukaudessa verrattuna heihin, jotka eivät kilpailuta.
Liittymänsä kilpailuttava asiakas säästää keskimäärin 15 prosenttia eli noin 1,34 euroa kuukaudessa verrattuna heihin, jotka eivät kilpailuta.Kuvituskuva / AOP
Julkaistu 18.07.2025 14:53
Toimittajan kuva

Markus Friman

markus.friman@mtv.fi

Kilpailijoille siirtyviä liittymäasiakkaita houkutellaan takaisin niin sanotuilla winback-hinnoilla, jotka eroavat selvästi tavallisista. 

Uskollisilta ja pitkään samalla teleoperaattorilla pysyviltä asiakkailta kannattaa periä muita kalliimpaa hintaa. Näin kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV:n) tekemä tutkimus.

Sen sijaan liittymänsä irtisanoneita asiakkaita houkutellaan takaisin supertarjouksilla. Näitä tarjouksia sanotaan winback-tarjouksiksi.

Winback-tarjouksessa hinta on selvästi tavallista parempi. Operaattori antaa sellaisen usein asiakkaalle tämän irtisanoessa liittymänsä. Näin teleoperaattori yrittää kosiskella asiakkaansa takaisin.

Puhelinmyyntiin liittyvä laki tiukentui vuonna 2023. Miten puhelinmyynti on toiminut muutoksen jälkeen? Juttu jatkuu videon alla.

9:49Laki tiukensi puhelinmyyntiä – valituksia silti runsaasti

Katso myös: Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Lenita Ketola kertoo, miten laki tiukensi puhelinmyyntiä.

Liittymänsä kilpailuttava asiakas säästää keskimäärin 15 prosenttia eli noin 1,34 euroa kuukaudessa verrattuna heihin, jotka eivät kilpailuta.

Kilpailuttaessaan liittymäänsä asiakas selvittää hintoja eri operaattoreilta. Lopulta hän tarttuu parhaaseen tiskiin lyötyyn tarjoukseen.

Toisaalta kilpailutuksen väliin jättävät asiakkaat voivat jäädä nuolemaan näppejään maksaessaan samasta liittymästä kalliimpaa hintaa.

Kilpailutus ei ole aina helppoa

MTV Uutiset on törmännyt keskusteluihin, joissa moni kertoo saaneensa puhelinliittymiä selvästi tavallista halvemmalla hinnalla tehtyään sopimuksen kilpailijan kanssa.

Kysyimme KKV:n tutkimusohjaaja Jan Jääskeläiseltä, ovatko winback-tarjoukset reiluja kaikille asiakkaille.

– Hyvät tarjoukset palkitsevat kuluttajan aktiivisuudesta, mikä taas kannustaa kilpailuttamaan myös jatkossa. Yritysten välinen kilpailu on lähtökohtaisesti hyvä asia.

Jääskeläinen lisää, että todellista hintatasoa ei voi kuitenkaan tietää etukäteen.

Siksi osa kuluttajista ei lähde kilpailuttamaan liittymäänsä, sillä mahdollisuudesta säästää ei tiedetä.

05012024 LK INFLAATIO RAHA EUROKilpailuttaessa säästöt voivat joissakin tapauksissa jäädä vaivaa pienemmiksi.Lehtikuva

Kilpailuttaminen on herättänyt myös kritiikkiä. Jotkut ihmettelevät sitä, miten tiskin alta yhtäkkiä löytyykin erilaisia hintoja, kun liittymä uhkaa siirtyä kilpailijalle.

Pitäisikö winback-tarjouksiin sitten puuttua rankemmalla kädellä?

– Jos hinnoittelusta tehdään yhteneväisempää, se voi johtaa kaikkien kuluttajien hintojen nousuun, Jääskeläinen perustelee. 

Tällaisessa tilanteessa teleoperaattoreilla puuttuisi vahva kannustin tarjota parempia hintoja liittymäänsä vaihtaville asiakkaille.

– Silloin kuluttajat eivät enää kilpailuttaisi liittymiään niin aktiivisesti, mikä taas voisi nostaa liittymien keskimääräisiä hintoja.

Nuoret kilpailuttavat eniten, pienituloiset vähiten

Kuinka hyviä suomalaiset ovat kilpailuttamaan liittymiänsä?

Noin kolmasosa Euroopan komission vuonna 2020 tekemään Market Monitoring -kyselyyn vastanneista suomalaisista vaihtoi teleoperaattoria.

Vastaavasti joka neljäs vaihtoi liittymää ja säilytti senhetkisen operaattorinsa.

Market Monitoring -tutkimus käsittelee kuluttajien kokemuksia ja käsityksiä markkinoista. Siinä käytetään mittareina esimerkiksi kauppiaiden luotettavuutta, tuotteiden ja palveluiden valintaa sekä kokemuksia, kuten koettuja ongelmia ja haittoja.

Suomi päihitti muut EU-maat, sillä muualla EU:ssa noin joka viides vaihtoi operaattoriaan, kun taas Suomessa joka kuudes pysyi samalla operaattorilla.

KKV:n tutkimuksen mukaan etenkin nuoret tarkistavat säännöllisesti tuoreimmat tarjoukset. 

Tämä johtuu osittain siitä, että esimerkiksi nuorilla opiskelijoilla on hyvät mahdollisuudet säästää rahaa.

nuoriso puhelinNoin 83 prosenttia 18–24-vuotiaista nuorista kilpailuttaa liittymänsä vähintään kerran kolmen vuoden aikana.Shutterstock

Toisaalta kaikista eniten säästöä tarvitsevat eli pienituloiset kilpailuttavat liittymiään kaikista vähiten.

– Heillä ei välttämättä ole yhtä hyviä taitoja tai tietoja siitä, miten liittymiä kilpailutetaan.

Liittymää kilpailuttaessa pitää muistaa, että hinnat ovat usein vain väliaikaisia.

Alennettu hinta voi olla voimassa esimerkiksi seuraavat 24 kuukautta, jonka jälkeen hinta palaa takaisin normaaliksi.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lisää aiheesta:

Sama hinta, eri teleoperaattori – DNA, Elisa ja Telia kiistävät rajoittavansa kilpailuaKKV: Operaattoreiden "paha tapa" vaikeuttaa puhelinliittymän kilpailuttamistaLakimuutoksen piti haudata puhelinmyynnin ongelmat – toisin käviVoiko ylikalliista sähkösopimuksesta päästä irti?Nousiko tuotteen hinta vain laskeakseen sopivasti alennusmyynteihin? – "Iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti"Suomalaisoperaattoreiden kilpailussa ennennäkemättömiä piirteitä: Liittymiä pilkkahintaan, kaupan päälle S-ryhmän lahjakortti
DigiPuhelimetUutisohjelmien aiheetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • 15:57
    Danske Bank

    Huijaukset liikaa – Danske Bank pohtii Turvatili-nimen vaihtamista

  • 14:12
    Petokset

    MTV:n tiedot: Suomen Pankin ex-pääjohtaja Erkki Liikanen menetti huijarille 40 000 euroa

  • Eilen15:06
    Tekoäly

    Tutkimus: Tekoäly saa ihmiset yliarvioimaan älylliset kykynsä

  • Eilen12:38
    Petokset

    Jopa Suomen Pankin ex-johtaja lankesi huijaukseen: "Uhrin ei pitäisi hävetä"

  • ti22:32
    Nokia

    Nokia kiihdyttää 6G-aikaan amerikkalaisen jätin siivellä: "Rahaa kuin roskaa"