Kilpailijoille siirtyviä liittymäasiakkaita houkutellaan takaisin niin sanotuilla winback-hinnoilla, jotka eroavat selvästi tavallisista.
Uskollisilta ja pitkään samalla teleoperaattorilla pysyviltä asiakkailta kannattaa periä muita kalliimpaa hintaa. Näin kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV:n) tekemä tutkimus.
Sen sijaan liittymänsä irtisanoneita asiakkaita houkutellaan takaisin supertarjouksilla. Näitä tarjouksia sanotaan winback-tarjouksiksi.
Winback-tarjouksessa hinta on selvästi tavallista parempi. Operaattori antaa sellaisen usein asiakkaalle tämän irtisanoessa liittymänsä. Näin teleoperaattori yrittää kosiskella asiakkaansa takaisin.
Puhelinmyyntiin liittyvä laki tiukentui vuonna 2023. Miten puhelinmyynti on toiminut muutoksen jälkeen? Juttu jatkuu videon alla.
9:49Katso myös: Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Lenita Ketola kertoo, miten laki tiukensi puhelinmyyntiä.
Liittymänsä kilpailuttava asiakas säästää keskimäärin 15 prosenttia eli noin 1,34 euroa kuukaudessa verrattuna heihin, jotka eivät kilpailuta.
Kilpailuttaessaan liittymäänsä asiakas selvittää hintoja eri operaattoreilta. Lopulta hän tarttuu parhaaseen tiskiin lyötyyn tarjoukseen.
Toisaalta kilpailutuksen väliin jättävät asiakkaat voivat jäädä nuolemaan näppejään maksaessaan samasta liittymästä kalliimpaa hintaa.
Kilpailutus ei ole aina helppoa
MTV Uutiset on törmännyt keskusteluihin, joissa moni kertoo saaneensa puhelinliittymiä selvästi tavallista halvemmalla hinnalla tehtyään sopimuksen kilpailijan kanssa.
Kysyimme KKV:n tutkimusohjaaja Jan Jääskeläiseltä, ovatko winback-tarjoukset reiluja kaikille asiakkaille.
– Hyvät tarjoukset palkitsevat kuluttajan aktiivisuudesta, mikä taas kannustaa kilpailuttamaan myös jatkossa. Yritysten välinen kilpailu on lähtökohtaisesti hyvä asia.
Jääskeläinen lisää, että todellista hintatasoa ei voi kuitenkaan tietää etukäteen.
Siksi osa kuluttajista ei lähde kilpailuttamaan liittymäänsä, sillä mahdollisuudesta säästää ei tiedetä.
Kilpailuttaminen on herättänyt myös kritiikkiä. Jotkut ihmettelevät sitä, miten tiskin alta yhtäkkiä löytyykin erilaisia hintoja, kun liittymä uhkaa siirtyä kilpailijalle.
Pitäisikö winback-tarjouksiin sitten puuttua rankemmalla kädellä?
– Jos hinnoittelusta tehdään yhteneväisempää, se voi johtaa kaikkien kuluttajien hintojen nousuun, Jääskeläinen perustelee.
Tällaisessa tilanteessa teleoperaattoreilla puuttuisi vahva kannustin tarjota parempia hintoja liittymäänsä vaihtaville asiakkaille.
– Silloin kuluttajat eivät enää kilpailuttaisi liittymiään niin aktiivisesti, mikä taas voisi nostaa liittymien keskimääräisiä hintoja.
Nuoret kilpailuttavat eniten, pienituloiset vähiten
Kuinka hyviä suomalaiset ovat kilpailuttamaan liittymiänsä?
Noin kolmasosa Euroopan komission vuonna 2020 tekemään Market Monitoring -kyselyyn vastanneista suomalaisista vaihtoi teleoperaattoria.
Vastaavasti joka neljäs vaihtoi liittymää ja säilytti senhetkisen operaattorinsa.
Market Monitoring -tutkimus käsittelee kuluttajien kokemuksia ja käsityksiä markkinoista. Siinä käytetään mittareina esimerkiksi kauppiaiden luotettavuutta, tuotteiden ja palveluiden valintaa sekä kokemuksia, kuten koettuja ongelmia ja haittoja.
Suomi päihitti muut EU-maat, sillä muualla EU:ssa noin joka viides vaihtoi operaattoriaan, kun taas Suomessa joka kuudes pysyi samalla operaattorilla.
KKV:n tutkimuksen mukaan etenkin nuoret tarkistavat säännöllisesti tuoreimmat tarjoukset.
Tämä johtuu osittain siitä, että esimerkiksi nuorilla opiskelijoilla on hyvät mahdollisuudet säästää rahaa.
Toisaalta kaikista eniten säästöä tarvitsevat eli pienituloiset kilpailuttavat liittymiään kaikista vähiten.
– Heillä ei välttämättä ole yhtä hyviä taitoja tai tietoja siitä, miten liittymiä kilpailutetaan.
Liittymää kilpailuttaessa pitää muistaa, että hinnat ovat usein vain väliaikaisia.
Alennettu hinta voi olla voimassa esimerkiksi seuraavat 24 kuukautta, jonka jälkeen hinta palaa takaisin normaaliksi.