Valokuitusopimusten markkinoinnissa on käytetty kyseenalaisia keinoja, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto. Se on julkaissut alan yrityksille uuden ohjeistuksen, jossa ohjeistetaan kuluttajansuojalain noudattamiseen.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV kertoo tiedotteessaan kuluttaja-asiamiehen puuttuneen kahden valokuituliittymiä tarjoavan yhtiön toimintaan ja julkaisseensa alan toimijoille ohjeet kuluttajansuojan vaatimuksista.
KKV:n mukaan valokuitusopimuksissa haasteellista on erityisesti se, että tilatessaan valokuituliittymän kuluttaja ei välttämättä tiedä, tullaanko yhteyksiä koskaan edes rakentamaan.
– Valokuituliittymän tilaussopimuksille on tyypillistä hankkeen epävarmuus, mikä sysää riskejä kuluttajan harteille. Jotta sopimus on kohtuullinen, osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien tulee olla tasapainossa. Siksi myös yrityksen velvoitteista on sovittava mahdollisimman tarkasti, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo tiedotteessa.
Lue myös: Vältä valokuitukatumus: Älä osta sikaa säkissä, kun kuitukauppias soittaa ovikelloa
Adola ja Valokuitunen olivat kuluttaja-asiamiehen hampaissa
KKV:n mukaan kuluttaja-asiamies selvitti viime vuoden aikana erityisesti Valokuitusen sekä Valoo Täyskuitu -palvelua tarjoavan Adolan sopimusehtojen ja markkinoinnin ongelmia.