Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

KKV puuttui valokuitufirmojen härskin harhaanjohtavaan markkinointiin

4:43Älä osta valokuitukauppiaalta sikaa säkissäÄlä osta valokuitukauppiaalta sikaa säkissä. Katso videolta vinkit katumuksen välttämiseksi.
Julkaistu 08.06.2023 06:27

Ville Järveläinen

Valokuitusopimusten markkinoinnissa on käytetty kyseenalaisia keinoja, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto. Se on julkaissut alan yrityksille uuden ohjeistuksen, jossa ohjeistetaan kuluttajansuojalain noudattamiseen.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV kertoo tiedotteessaan kuluttaja-asiamiehen puuttuneen kahden valokuituliittymiä tarjoavan yhtiön toimintaan ja julkaisseensa alan toimijoille ohjeet kuluttajansuojan vaatimuksista.

KKV:n mukaan valokuitusopimuksissa haasteellista on erityisesti se, että tilatessaan valokuituliittymän kuluttaja ei välttämättä tiedä, tullaanko yhteyksiä koskaan edes rakentamaan.

– Valokuituliittymän tilaussopimuksille on tyypillistä hankkeen epävarmuus, mikä sysää riskejä kuluttajan harteille. Jotta sopimus on kohtuullinen, osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien tulee olla tasapainossa. Siksi myös yrityksen velvoitteista on sovittava mahdollisimman tarkasti, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo tiedotteessa.

Lue myös: Vältä valokuitukatumus: Älä osta sikaa säkissä, kun kuitukauppias soittaa ovikelloa

Adola ja Valokuitunen olivat kuluttaja-asiamiehen hampaissa

KKV:n mukaan kuluttaja-asiamies selvitti viime vuoden aikana erityisesti Valokuitusen sekä Valoo Täyskuitu -palvelua tarjoavan Adolan sopimusehtojen ja markkinoinnin ongelmia.

Adola ei sopimusehdoissaan määritellyt yritystä sitovan rakentamispäätöksen ajankohtaa, eikä liittymän toimituksen lopullista takarajaa.

Kuluttaja-asiamies piti myös molempien yritysten soveltamia purkumaksulausekkeita kohtuuttomina, sillä ne mahdollistivat täyttä liittymismaksua vastaavan purkumaksun veloittamisen jo ennen yrityksen sitovaa rakentamispäätöstä.

Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan purkumaksujen kohtuullisuutta tulee arvioida eri perustein ennen rakentamispäätöstä ja sen jälkeen.

– Ennen rakentamispäätöstä kuluttajalta voi veloittaa purkumaksuna ainoastaan välittömästi tilauksesta aiheutuneet kohtuulliset kulut, eli esimerkiksi hallinnolliset käsittelykulut, KKV:n tiedotteessa kerrotaan.

Palvelun kokonaishintaa ei saa piilottaa

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Valoo Täyskuitu -liittymän markkinoinnissa ei annettu tietoa tarjouksen ehdoista, eikä ilmaisen liittymän edellytyksenä olevan määräaikaisen laajakaistapalvelun hinnasta.

Keskustelut KKV:n kanssa käytiin Adolan mukaan jo viime vuoden puolella, ja sitoumukset epäkohtien korjaamiseen allekirjoitettiin jo tämän vuoden helmikuussa. Adola korostaa sen valokuituliittymän olevan "sopimusehtojen täyttyessä" maksuton, ja kuluttajan maksavan tuolloin vain nettiliittymästään. 

Valokuitunenkaan ei kertonut markkinoinnissaan riittävän selvästi kokonaishintaan vaikuttavia tekijöitä.

– Jos palvelun markkinoinnissa annetaan hintaa koskevia tietoja, tulee aina kertoa myös palvelun lopullinen kokonaishinta tai jos se ei ole mahdollista, kokonaishinnan määräytymisen perusteet.

Sekä Adola että Valokuitunen sitoutuivat muuttamaan toimintatapojaan, ja Adolan mukaan se oli tehnyt muutokset markkinointiinsa jo ennen tämän artikkelin julkaisua.

Lue myös: VR lupaa huomattavaa parannusta kaukojunien nettiyhteyksiin

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Artikkelia muokattu 9.6. klo 8.25: Täsmennetty artikkeliin, että Adola on jo tehnyt vaaditut toimenpiteet ja että kyse on ilmaisesta liittymästä sopimusehtojen täyttyessä.

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies älähti ElisalleKKV: Foodora toiminut lainvastaisesti – hintakikkailua ja hyvityksiä vain etukoodeinaKuluttaja-asiamies arvioi Ruutu+:n irtisanomisen liian vaikeaksi: "Monivaiheinen esterata"Kuluttaja-asiamies edellytti Keskolta ja Elisalta muutoksia markkinointiin – "Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta"Ole tarkkana, jos tilaat siivous-, remontti- tai muita palveluita tältä firmalta – "Työstä kannattaa maksaa vasta kun se on tehty"Puhelinmyyjien likainen taktiikka paljastui nauhoilta – jäävätkö tällaiset vedätykset pian historiaan?
MainontaKuluttajatuotteetAsuminenKotiInternetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu