Sähkönmyyntiyhtiöiden tarjonta on nykypäivänä laaja ja mukaan mahtuu myös kuluttajan kannalta epäluotettavia yhtiöitä.
Sähkönmyyntiyhtiöiden luotettavuus on viime aikoina herättänyt julkisuudessa paljon keskustelua. Viime viikolla Kauppalehti uutisoi poliisin epäilevän esimerkiksi suomalaista Fi-Nergyä veropetoksista.
Sähkömyyntiyhtiötä valittaessa kannattaa huomioida samat lainalaisuudet kuin muussakin kaupankäynnissä, muistuttaa Energiaviraston johtaja Antti Paananen.
– Hälytyskellojen tulisi soida, mikäli hinta vaikuttaa liian edulliselta. Sopimuksia kannattaa kilpailuttaa, mutta poikkeuksellisen edullinen hinta muihin nähden ei ole yleensä hyvä merkki.
Helenin myynti- ja asiakaspalvelujohtaja Anu-Elina Hintsa myös muistuttaa, että netistä löytyy paljon arvosteluja, joita kannattaa lukea.
– Netissä on paljon avointa tietoa kuluttajien positiivisista ja negatiivisista kokemuksista eri sähköyhtiöistä, joihin kannattaa tutustua, Hintsa kertoo.
Suomessa on Energiaviraston mukaan yksityisille sähkönkuluttajille noin 70 sähkönmyyjää. Sähkömyynti ei edellytä toimilupaa, joten mikä tahansa yritys tai yksityishenkilö voi halutessaan ryhtyä sähkön myyjäksi. Mukaan mahtuu kuluttajan näkökulmasta myös epäluotettavia yrityksiä.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut esimerkiksi edellä mainitusta Fi-Nergystä tänä vuonna yli 500 yhteydenottoa. Viime vuonna vastaava luku oli yli 900. Usein yhteydenotot liittyvät laskutukseen sekä puhelinmyyntiin. Asia selviää Energiaviraston tiedotteesta.