Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti on elpymässä, kertoo Kaupan liitto.
Verkkokauppojen yrityskyselyn, niin kutsutun Verkkokauppapulssin, mukaan myynti kasvoi lähes viisi prosenttia huhti–kesäkuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Verkkokaupat odottavat myynnin kasvavan seuraavan vuoden aikana etenkin ulkomailla. Myös kotimaan verkkomyynnin odotetaan kasvavan, mutta ulkomaita maltillisemmin.
Suomessa suurimmat kasvun esteet ovat kyselyn mukaan kuluttajien heikko luottamus ja ostovoima sekä kiinalaisen halpakaupan kilpailu.
– Vaikka verkkokauppojen myynti etenkin Yhdysvaltoihin on kutistunut tullisotien ja yleisen geopoliittisen epävarmuuden vuoksi, moni verkkokauppa tähtää nyt kansainvälisille markkinoille ja varsinkin Eurooppaan, avaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja tuloksia tiedotteessa.
Erottautuminen haasteellista
Kansainvälistymiseen liittyy kyselyn tulosten perusteella omat hankaluutensa. Näitä ovat muun muassa laajasta kansainvälisestä valikoimasta erottautuminen sekä rahti- ja toimituskustannukset.
