Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kolme mahdollista ongelmatilannetta, joihin voit törmätä tarjouskampanjoiden aikaan – "Lähtökohtaisesti kyseessä on aina sopimusrikkomus, ellei..."

3:45Black Friday on ovella, mutta alennusprosentti saattaa johtaa harhaan – näin vältät sudenkuopatKATSO MYÖS: Black Friday on ovella, mutta alennusprosentti saattaa johtaa harhaan – näin vältät sudenkuopat.
Julkaistu 13.11.2021 12:01
Toimittajan kuva

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntijan mukaan ongelmatilanteita kannattaa aluksi yrittää selvittää tuotetta myyneen yrityksen kanssa.

Nyt eletään tarjouskampanjoiden kulta-aikaa. Singles' Day on ohi, mutta alennuksistaan tunnettu Black Friday on myös marraskuussa: se on Yhdysvaltain kiitospäivän jälkeinen päivä, eli marraskuun neljännen torstain jälkeinen perjantai. Vuonna 2021 Black Friday on 26. marraskuuta.

Black Fridayn jälkeen alennuksia tarjoaa vielä Cyber Monday. Vuonna 2021 Cyber Monday on 29. marraskuuta.

Tarjouskampanjoiden aikaan voi kuitenkin tulla vastaan erinäisiä ongelmatilanteita. Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki kertoo MTV Uutisille niistä muutamia. 

Lue myös: Suuret alennuspäivät ovat tuloillaan, mutta pitääkö paketti tullata vai ei? Muista nämä asiat, kun tilaat ulkomailta!

1. Tuote loppuu myymälästä erikoistarjousaikana 

Kuluttaja saattaa myymälään tullessaan huomata, että mainostettu tarjoustuote on loppunut erikoistarjousaikana. Jos tarjoustuotteen saatavuutta ei ole rajoitettu, on pääsääntö se, että tarjoustuotteena ollut tuote pitäisi myöhemmin toimittaa kuluttajalle tai tarjota vastaavaa tuotetta alennettuun hintaan. 

– Myös matkakulut tulevat korvattaviksi, jos kuluttaja tekee turhan matkan kauppaan. Mielipahasta ei voi saada hyvitystä, Kivimäki kertoo.

Tarjoustuotteen loppuessa erikoistarjouksen voimassaoloaikana kuluttaja voi esittää myyjälle vaatimuksen tuotteen toimittamisesta myöhemmin alehintaan tai vastaavan tuotteen toimittamisesta alennettuun hintaan, mikäli seuraavat ehdot täyttyvät: 

  • Mainonta on ollut hyvin voimakasvolyymistä
  • Tarjoustuotetta on selkeästi käytetty sisäänheittotuotteena
  • Tarjoustuotteen hinta on erityisen houkutteleva
  • Tarjouksen suhteen kuluttajalle ei ole mainoksessa kerrottu mitään rajoituksia, kuten että kyseessä olisi rajoitettu erä

Kivimäki kertoo, että kaikki mainonnan virhetilanteet ja niiden seuraukset harkitaan aina tapauskohtaisesti. 

Lue myös: Huolettoman kuluttamisen loppu? Elektroniikan ennennäkemätön sirupula jatkuu vielä pitkään – "Pula on aivan huikea"

2. Verkkokauppa ilmoittaa, että tuote on loppunut 

Yhtenä ongelmana aiempien Black Friday -kampanjoiden kohdalla näyttäisi Kivimäen mukaan olevan se, että kuluttaja on tilannut verkosta tuotteen ja saanut tilausvahvistuksen, mutta ei ole sen jälkeen saanutkaan tuotetta. Myyjältä on tullut ilmoitus, että tuote on loppunut. 

– On ollut havaintoja siitäkin, että verkkokaupat saattavat peruuttaa sitovia sopimuksia syystä tai toisesta. Lähtökohtaisesti kyseessä on aina sopimusrikkomus, ellei kyseessä ole jokin aivan ylivoimainen este, jonka vuoksi tavaraa ei pystytä toimittamaan.

Kivimäen mukaan näissä tilanteissa kuluttajan ei kannata heti luovuttaa vaan ilmoittaa myyjälle, että on syntynyt sitova sopimus, josta verkkokauppa ei voi yksipuolisesti vetäytyä.

– Kuluttaja saa vaatia sitä, että tuote toimitetaan myöhemmin samalla hinnalla, hän kertoo.

– Lähtökohta on, että kauppa on sitova kuluttajan tehtyä tilauksen eikä myyjä voi siitä yksipuoleisesti irrottautua ilman korvausvelvollisuutta. 

Lue myös: Ostokiima yltyy elektroniikkakaupoilla, mutta tiedätkö, milloin esimerkiksi älypuhelinta ei kannata ostaa? – "Joskus hätähousu elää aikaansa edellä"

3. Tuotteen hinta on virheellinen

KKV saa jonkin verran ilmoituksia siitä, että kuluttajan saatua tilausvahvistuksen verkkokauppatilauksestaan myyjä ilmoittaa, että hinta onkin ollut virheellinen. Tällaisia ilmoituksia tulee KKV:lle muutenkin kuin vain Black Fridayn aikaan.

Kivimäen mukaan pääsääntö näissä tilanteissa on seuraava: kauppa ei ole sitova, jos hintavirhe on ollut niin selkeästi virheellinen, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää, että tuotetta ei siihen hintaan myydä. Jos hintavirhe taas on sellainen, että sitä ei itsestään selvästi voi pitää virheellisenä, on kuluttajalla oikeus vaatia tavara hintaan, jolla sitä on myyty. Nämäkin tilanteet käsitellään aina tapauskohtaisesti.

Ensin reklamaatio myyjälle, sitten vasta kuluttajaneuvontaan

Ongelmissa asiakkaan tulee ensimmäiseksi tehdä myyjälle reklamaatio ja yrittää selvittää asiaa tuotetta myyneen yrityksen kanssa. Jos tämä ei auta, voi kuluttaja kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen. Kuluttajaneuvonta voi tarvittaessa olla yhteydessä myyjään ja sovitella riita-asiaa. 

Lue myös: Pidä tämä tärkeä asia mielessä marraskuun aleryöpytyksessä – "Keksitään uusia sanontoja, juttuja ja nimiä"

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lisää aiheesta:

Kolme ongelmaa, joihin saatat törmätä houkuttelevien Black Friday -tarjousten lomassaBlack Friday -tarjouksista kymmeniä valituksia vuosittain – nämä ovat kolme tyypillisintä valitusaihettaHoukuttelevia tarjouksia joka paikassa? Kolme ongelmaa, joihin saatat törmätäBlack Friday -tarjoukset johtavat kymmeniin valituksiin vuosittain – nämä ovat kolme tyypillisintä valitusaihettaKolme ongelmatilannetta, joihin kuluttaja voi törmätä tarjouskampanjoiden aikaanBlack Friday -tarjouksista tehdään kymmeniä valituksia vuosittain – tässä kolme tyypillisintä valitusaihetta
Black FridayKuluttajatuotteetKuluttaminenShoppailuLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday
  • 29.11.11:08
    Kuluttaminen

    Selvitys: Black Fridayssa paljon keinotekoisia alennuksia

  • 26.11.09:02
    Elektroniikka

    Tarkkana joululahjaostoksilla: Verkkokauppa.com listasi taas tuotteet, jotka aiheuttivat pettymyksen

  • 21.11.12:15
    Verkkohuijaukset

    Odotatko pakettia? Näin sinua saatetaan nyt yrittää huijata

  • 14.11.13:29
    Huijaukset

    Black Friday on riskialtis tarjousviidakko – erityisesti näitä asioita rikolliset hyödyntävät

  • 10.11.15:17
    Verkkokauppa

    Black Friday lähestyy – sitä ennen hinnoille tapahtuu kummia