Yhä useampi asiakas haluaa valita ruokakaupassa suomalaisen tuotteen. Keskon mukaan kotimaisten tuotteiden ja yritysten suosiminen on globaali ilmiö ja Suomi on tässä kansainvälisessä vertailussa huipulla: halumme suosia läheltä tulevaa on korkeampi kuin keskimäärin muualla maailmassa.
K-ruokakauppojen myyntidatan mukaan vuoden 2020 aikana kotimaisten tuotteiden ja erityisesti alkuperämerkittyjen tuotteiden myynti on ollut selvästi markkinakehitystä korkeammalla tasolla. Hyvää Suomesta -merkin myynninkehitys oli +18 prosenttia, Sirkkalehtimerkin +16 prosenttia ja Avainlippumerkin +30 prosenttia.
Tuoteryhmiä, joissa on korkea kotimaisuusaste, kun tarkastellaan osuutta vähittäismyynnistä:
- Maitovalmisteet
- Munat ja munavalmisteet
- Liha, tuore ja pakastettu
- Lihajaloste
- Ravintorasvat
- Jogurtti, vanukas ja muut välipalat
- Valmisruoka
- Juusto
- Leipä
- Mureat leivät ja korput
Alkuperämerkittyjen tuotteiden suosio on suurinta Pohjois- ja Itä-Suomessa, kun taas Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa alkuperämerkittyjen tuotteiden osuus ostoskorissa on pienin.
– Tähän vaikuttaa se, että Etelä-Suomessa valikoimat ovat laajimmat, asiakkaiden tarpeet yhä yksilöllisempiä ja vaikutusta on myös vaihtelunhalulla. Toisaalta Uudellamaalla alkuperämerkittyjen tuotteiden myynti kehittyi kuitenkin muihin alueisiin verrattuna keskimääräistä paremmin, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan ja vastuullisuuden johtaja Harri Hovi.