F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Kisainsinööri kertoo työstään Kimi Räikkösen rinnalla: suomalaisen poikkeuksellinen kyky varikkopilttuussa saa kiitosta – "He eivät milloinkaan saavuta hänen tasoaan"

3:25
Alfa Romeo -kuljettajat Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi osallistuivat C Moren Alias-visaan.

Kimi Räikkösen kisainsinöörinä Alfa Romeon F1-tallissa työskentelevä Julien Simon-Chautemps kertoi ranskalaislehden haastattelussa työnkuvastaan ja siitä, minkälaista on tehdä tiivistä yhteistyötä suomalaisen Jäämiehen kanssa.

Räikkösellä on ollut pitkän F1-uransa varrella kaikkiaan kymmenen eri kisainsinööriä, jotka ovat tulleet tutuiksi myös tv-katsojille, sillä Räikkösen ja hänen kulloisenkin kisainsinöörin  radiokeskusteluita on kierrätetty tv-lähetyksissä ja sosiaalisessa mediassa ympäri maailman.

Simon-Chautemps teki Räikkösen kanssa yhteistyötä jo vuosina 2012–13 Lotuksella. Tuolloin hän vastasi Räikkösen auton suorituskyvystä. Simon-Chautemps aloitti F1-työt Toyotalla 2007 ja siirtyi myöhemmin Lotukselle ja edelleen Renault'lle. Kaudelle 2017 hän siirtyi Sauberille, joka muuttui viime kaudeksi Alfa Romeoksi.

Simon-Chautempsin nykyisessä roolissa hänen näkyvin työnsä on optimoida Räikkösen kisasuoritus siltä osin, miten suomalaiskuljettajan auto toimii.

– Olen ainoa ihminen, joka saa keskustella hänen kanssaan radiossa, yksinkertaisesti siksi, että hän ajaa 300 kilometrin tuntivauhtia. Hän ei halua useiden ihmisten neuvovan. Hänen tapansa keskustella radiossa saattaa vaikuttaa televisiossa nuivalta, mutta se ei ole milloinkaan henkilökohtaista. Se on hänen tapansa ilmaista itseään, Simon-Chautemps sanoo F1i:lle antamassaan haastattelussa.

– Vaikka en puhu hänelle radiossa paljoakaan, se ei johdu siitä, että hän on periaatteessa sitä vastaan, vaan siitä, että tarjoamani tiedon tulee kertoa hänelle jotain sellaista, mitä hän ei tiedä ajaessaan; esimerkiksi muiden kuljettajien taktiikan. Hän haluaa tietää, mitä kolme takana olevaa ja kaksi edellä olevaa autoa tekevät, tietääkseen vaikkapa sen, miten hänen tulisi toimia omien renkaidensa kanssa.

Lyhyet, ytimekkäät viestit ovat Räikkösen mielestä parhaita, ylipitkät, vain puolittain valmiiksi mietityt lauseet ja asiat täysin turhia.

– Kimi on vastaanottavainen ohjeille, jotka tekevät hänen autostaan nopeamman. Nuoremmalle kuljettajalle välittäisin enemmän dataa, vaikkapa ajolinjoista. Kimin kanssa emme toimi niin, tietenkään. Keskitymme optimoimaan autoa ja täten lisäämään nopeutta.

Kisojen välissä Simon-Chautemps paiskii hommia Hinwilin-tehtaalla. Edellisen kisan purkamiseen menee yksi tai kaksi päivää, seuraavaa kisaa valmistellaan kolme tai neljä päivää.

– Tarjoan Kimille tehtaalla valmistellut aloitussäädöt. Ne perustuvat simulaattoriin ja aiempien vuosien dataan. Hän hyväksyy ne 98 kertaa sadasta. Ajaessamme parannamme ja hienosäädämme asetuksia.

Myös Räikkönen on tuttu näky tehtaalla, vaikka monien mielestä hänestä välittyykin julkisuudessa hieman laiska kuva. 

– Julkinen kuva ei ole oikea. Hän asuu 30 minuutin ajomatkan päässä tehtaalta. Hän viettää jokaisen GP:n jälkeen puolitoista tuntia tehtaalla teknisessä tiedonannossa. Se on helppoa, koska hän asuu niin lähellä, mutta hänen ei olisi pakko osallistua. Tämä vain osoittaa, miten sitoutunut hän on, ja se motivoi koko tallia. Hän on ajanut 20 vuotta mutta on silti nälkäinen!

Kisainsinöörin unelma

Kuljettajan ja kisainsinöörin työ alkaa joka vuosi samasta pisteestä. Ei ihan nollasta mutta hyvin alkeista kuitenkin. Kun auto on uusittu, valtaosa siihen liittyvistä säädöistä pitää opetella uudelleen.

Ensi viikolla alkavat talvitestit ovat tässä suhteessa äärimmäisen tärkeät.

– Siellä pystymme luomaan yhteisiä suuntaviivoja. Kokeilemme erilaisia säätöjä, jotka tuottavat autoon tietynlaisia vaikutuksia. Tämä auttaa kuljettajaa ymmärtämään, minkälaisia vaikutuksia erilaisilla muutoksilla on autoon. Käymme läpi erilaiset asetukset ja luomme yhteisen tietopankin, joka muuttuu kauden edetessä sen mukaan, minkälaisia muutoksia autoon tehdään.

Säätöihin liittyvissä asioissa kisainsinöörin pääasiallinen tehtävä on toimia jonkinlaisena ongelmanratkaisijana. Kun kuljettaja kertoo, mikä on pielessä, kisainsinöörin pitäisi osata tarjota säätö tai asetus, joka poistaa tai ainakin minimoi ongelman.

Kuljettajien välillä on suuria eroja siinä, millä tavalla he pystyvät aistimaan autonsa toimintaa ja välittämään tämän tunteen insinöörilleen. Simon-Chautempsin mukaan Räikkönen on tässä suhteessa kisainsinöörin unelma.

– Hänen kanssaan yhtä pitkään ajaneetkin kuljettajat voivat olla sellaisia, että he eivät välttämättä milloinkaan saavuta hänen tasoaan. Vaikka hän on F1:n standardeilla vanha, hän on vain vuoden minua nuorempi, hän on minun mielestäni kuljettajana uransa huipulla.

– Hänen tekninen palautteensa on poikkeuksellista. Se ei ole ainoastaan hyvin yksityiskohtaista, vaan hän myös tietää, miten ongelmia voi ratkaista. Se helpottaa minun työtäni.

Toisinaan saattaakin käydä niin, että se on Räikkönen, ei Simon-Chautemps, joka keksii teknisen ratkaisun johonkin ongelmaan.

– Saattaa olla niin, etten ole täysin samaa mieltä hänen ehdotuksestaan. Näissä tapauksissa, jotka ovat melko harvinaisia, täytyy osata keskustella oikealla tavalla: hän on vahva luonne ja hänellä on vahvat mielipiteet. Jos kuitenkin pystymme osoittamaan hänelle, että hänen ehdotuksensa ei ole paras ratkaisu, hän hyväksyy sen.

– Kimi voisi olla todella hyvä kisainsinööri. Teknistä tuntemusta ja ratkaisuja ajatellen hän olisi mahtava siinä.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja