Fernando Alonso on pannut Renault'n koville vaatimuksillaan – tehtaanjohtaja kertoo puhuttelevasta keskustelusta tuulitunnelissa: "Tämä on hänen motivaationsa taso"

Renault tekee tällä hetkellä kaikkensa valmistellakseen kahden vuoden tauon jälkeen F1-sarjaan palaavan Fernando Alonson mahdollisimman hyvin kautta 2021 silmällä pitäen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Turkin GP suorana 13.–15.11.
La: 3. harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 13.55, ennakkotunnelmat klo 13.00
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Renault vahvisti torstaina, että Alonso ajaa sunnuntaina ja maanantaina tallin kahden vuoden takaista R.S.18-autoa Abu Dhabin radalla.

Alonso testasi samaista autoa jo reilu viikko sitten Bahrainissa, missä hän sai kasaan kaikkiaan 186 kierrosta. Lokakuun 13. päivä Alonso ajoi Barcelonassa niin sanotun kuvauspäivän, jonka puitteissa hän sai ajaa tämän vuoden R.S.20-autoa enintään 100 kilometriä.

– Meillä oli sovittuna akatemiakuljettajillemme testipäiviä vuoden 2018 autolla, joten lisäsimme niiden ympärille muutamia päiviä saadaksemme Fernandon ajamaan. Tämä oli hyvä mahdollisuus, Renault’n Enstonen-tehdasta johtava Marcin Budkowski kertoi torstaina Istanbulissa formula1.comin mukaan.

Kaikki nyt kartutettava ajokokemus on arvokasta, sillä tulevat talvitestit aiotaan viedä läpi vain kolmessa päivässä.

– Fernando haluaa saada lisäpäiviä autossa tottuakseen talliin ja erilaisiin järjestelmiin sekä säätääkseen ajoasentoaan, ohjauspyörää ja kaikkea muuta mahdollista. Hän ei ole ajanut F1-autoa kahteen vuoteen, ja nämä ovat pirun nopeita autoja. Hänen täytyy päästä takaisin ajokuntoon ja -rytmiin.

Budkowski on pannut Alonson intohimon merkille myös kilpa-auton ulkopuolella, samoin sen, että kaksinkertaisella maailmanmestarilla on kyky innostaa ympärillään olevia.

– Hän on käynyt tehtaalla testaamassa istuinta. Kuljetin häntä ympäri tehdasta näyttääkseni, mikä kaikki on muuttunut sen jälkeen, kun hän oli Enstonessa vuosia sitten. Muutoksia on tietysti paljon, ja hänen intohimonsa on uskomaton.

– Hän kyselee kaikilta asioita ja puskee eteenpäin. Kun viettää muutaman minuutin hänen kanssaan, on välittömästi itsekin entistä motivoituneempi. On hienoa, että henkilökuntamme on tekemisissä tällaisen ihmisen kanssa, joka on paitsi suuri mestari myös motivoitunut tuleville vuosille.

Yhtenä konkreettisena esimerkkinä Alonson, 39, motivaatiosta Budkowski kertoi heidän taannoisesta keskustelustaan tehtaan tuulitunnelissa.

– Hän kysyi, saammeko jo testata vuoden 2022 autoa tuulitunnelissa. Vastasin, että emme saa, koska säännöt kieltävät sen. Hän kysyi sitten, että koska aloitamme kehitystyön, ja vastasin, että tammikuun ensimmäisenä päivänä, Budkowski kertaa Racefans-sivuston mukaan.

– Seuraava kysymys oli, että alammeko testata vuoden 2022 autoa tuulitunnelissa heti 1. tammikuuta, ja sanoin, että normaalitilanteessa emme toimisi niin, mutta nyt niin saattaa käydä, koska kyseessä on "se vuosi".

Tällä Budkowski viittaa siihen, että kaudella 2022 otetaan käyttöön uuden sukupolven F1-autot, ja niiden kehitystyö on jäädytetty tammikuun ensimmäiseen päivään saakka.

– Hän sanoi: "Okei, meidän täytyy testata autoa tuulitunnelissa 1. tammikuuta. Tulen itse tänne paikalle, ja voin auttaa."

– Tämä on hänen motivaationsa taso tällä hetkellä.

Kaksivuotisen sopimuksen Renault’n kanssa tehnyt Alonso on painottanut tallille jo aiemmin, että kausi 2021 on pelkkä välivuosi ja kaikki paukut pitää lyödä suoraan vuoteen 2022.

Lue myös:

    Uusimmat