Kimi Räikkönen päässyt eroon simulaattoreista, muttei pr-hommista: ”Yksikin kerta on liikaa”

Kimi Räikköselle tunnetusti kaikki auton ajamisen ulkopuoliset tehtävät ovat olleet koko F1-uran ajan pakollista taakkaa, mutta ainakaan Alfa Romeolla hänen ei ole tarvinnut käyttää aikaansa simulaattorissa istumiseen.

Räikkönen oli jo hiukan kääntämässä kelkkaansa simulaattoriajamista kohtaan niiden kehityttyä huomattavasti hänen uransa alkuvaiheen tilanteesta.

Marraskuussa hän kuitenkin vitsaili lehdistötilaisuudessa, ettei uuden työnantajan, silloisen Sauberin kannata liikaa satsata oman simulaattorinsa rakentamiseen, koska häneltä löytyy sellainen kotoa.

Kuivaharjoittelun puuttuminen onkin Räikkösen mukaan yksi suurimmista eroista verrattuna Ferrarin työskentelytapoihin.

– Totta kai meillä ei ole simulaattoria, joten sitä ei ole tullut sahattua, muttei muuten oikeastaan minkäänlaista (eroa). Aika saman kaavan mukaan. Jotain pr-hommaa sun muita, ja sitten on tietenkin testit.

– En sanoisi, että siinä on mitään hirveän suurta eroa ollut, Räikkönen pohtii MTV Urheilun haastattelussa.

Yksikin pr-tehtävä liikaa

Räikkönen teki jo McLaren-aikoinaan pr-tehtävien välttelystä taidetta, ja niiden väheneminen nousi yhdeksi hyväksi perusteluksi vaihtaa Ferrarin kuskiksi. Toisaalta hänellä on myös Alfa Romeolla merkittävän sponsorihoukuttimen rooli, joten onko näitä tehtäviä nyt vähemmän vai enemmän kuin ennen?

– En mä ole laskenut ikinä niitä, että (onko) vähemmän tai enemmän. Yksikin on liikaa, Räikkönen hymyilee.

Kaiken kaikkiaan Ferrarin resurssit näkyivät kaikessa tekemisessä isompana väkimääränä. Räikkösen mukaan eroa on kuitenkin myös toimintatavoissa.

– No totta kai resursseja on paljon vähemmän kuin jossain Ferrarin kaltaisessa, mutta toisaalta on vähän erilaiset työskentelytavat kaikilla.

– Ehkä noissa palavereissa on isoimmat erot, että miten ne menevät, mutta eipä siinä mitään. Samoja asioita kuitenkin käydään läpi ja hierotaan. Ei se isossa kuvassa hirveästi muutu, Räikkönen sanoo.

Kimi Räikkösen haastattelu nähdään torstai-illan pitkässä Tulosruudussa kello 22.25.

Lue myös:

    Uusimmat