F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Kimi Räikkönen tyrmää Alfa Romeo -siirtoon useasti yhdistetyn ajatuksen

3:25
Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi C Moren Alias-visassa.

Työskentely Alfa Romeolla ei ole eronnut käytännössä lainkaan toimimisesta isommissa F1-talleissa, Kimi Räikkönen vakuuttaa. 

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Kauden päättävä Abu Dhabin GP suorana 29.11.-1.12.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55, 2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Abu Dhabin GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Räikkönen yllätti viime syksynä kaksivuotisella Alfa Romeo -sopimuksella saatuaan Ferrarilta tiedon, ettei italialaisjätti tarjoa hänelle jatkoa

Suomalaistähti on selvinnyt uudesta haasteesta kunnialla. Palkintosijoitukset eivät olleet hänelle tällä kaudella realismia, mutta pistesijoja on irronnut ennen kauden viimeistä osakilpailua yhdeksän. Parhaimmillaan Räikkönen on ollut neljäs, Brasiliassa reilu viikko sitten

Räikkönen on kerrannut kauttaan ennen Brasilian GP:tä tehdyssä Autosportin haastattelussa. Hän ajoi Alfa Romeota edeltäneessä Sauber-tallissa vuonna 2001, mutta kauden alla hänellä "ei ollut odotuksia, sillä hän ei tuntenut tiimiä". 

– Niin voi tietysti sanoa, että olen ollut täällä aiemmin, mutta siitä on todella pitkä aika ja moni asia on muuttunut, 40 vuotta hiljattain täyttänyt Räikkönen toteaa. 

Hän tiedostaa sen, että moni yllättyi hänen siirtymisestään jättitallista keskikastin tiimiin, mutta korjaa samalla yhden väärän olettamuksen. 

– Rehellisesti sanottuna työskentely on ollut jokaisessa tallissani hyvin samanlaista. Ihmiset aina luulevat, että asiat ovat isoissa ja pienissä talleissa hyvin eri tavalla, mutta kuljettajien työ ei mielestäni oikeastaan muutu, myös McLarenia ja Lotusta edustanut Räikkönen linjaa.  

– Joissain talleissa on enemmän resursseja, mutta se vaikuttaa oikeastaan vain taustatyöhön ja siihen, että vastaukset löytyvät nopeammin isomman työvoiman ansiosta. Muuten talleissa ei oikeastaan ole eroja.

Räikkönen summasi myös tallinsa esitykset ennen Brasilian kisaa, jossa Alfa Romeo otti kauden parhaan pottinsa, neljännen ja viidennen sijan, suomalaisen johdolla. 

– Viime aikoina tulokset ovat olleet melko paskoja, mutta niin se menee. Suoriuduimme kelvollisesti alkukaudesta, ja meillä oli hyvä vauhti vielä Spassa, mutta emme saaneet sieltä tulosta, Räikkönen totesi viitaten avausmutkan kolariinsa ja Antonio Giovinazzin keskeytykseen. 

– Monzassa olimme vielä taistelussa mukana, mutta sen jälkeen on ollut hankalampaa, jos vertaa puhdasta vauhtia muihin talleihin. 

Räikkönen on kerännyt 43 MM-pistettä Giovinazzin 14 pinnaa vastaan. Italialaiskuski on kuronut kiinni eroa Räikköseen loppukaudella ja on ollut aika-ajoissa jopa suomalaista parempi. 

Räikkönen vakuuttaa, että kuskit saavat samanveroista kohtelua. 

– Tallissamme ei ole ykkös- ja kakkoskuljettajaa. Olen kokeneempi, missä on selvä ero välillämme, mutta mitään outoa ei ole tekeillä. Ajamme kilpaa toisiamme vastaan, mutta välttelemme totta kai keskinäisiä kolareita. Saamme samat mahdollisuudet ja selvitämme paremmuuden reilussa pelissä, Räikkönen summaa. 

Alfa Romeo jatkaa samalla kuskipaletilla myös ensi kaudella.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja