Kimi Räikkönen oli F1-kauden sakkokeisari – Mercedes täytti FIAn sakkokassan lähestulkoon yksinään

FIAn sakkokassaan kertyi F1-kaudella 2020 huomattavasti vähemmän rahaa kuin vuotta aiemmin, vaikka kisoja ajettiin vain neljä vähemmän.

Esimerkiksi Auto Motor und Sport kertoo, että F1-kaudelta 2020 kootulla rikosrekisterillä on mittaa kaikkiaan 22 sivua. 17 osakilpailusta koostuneen kauden aikana langetettiin 22 lähtöruuturangaistusta ja yhteensä 27 aikasakkoa tai varikon läpiajorangaistusta.

Mitä sääntörikkomuksiin tulee, yksi kauden merkittävimmistä puheenaiheista liittyi ratarajoihin ja varsinkin niiden ylittämiseen. Näitä tapauksia oli kauden aikana yhteensä 722.

Eniten ratarajoja rikottiin Portimaon radalla ajetussa Portugalin GP:ssä, kaikkiaan 194 kertaa. Seuraavina listalla ovat Istanbul (93), Imola (83) ja Monza (52). Vain yhdellä radalla selvittiin kokonaan ilman ratarajojen ylityksiä: Mugellossa.

Sakkoja tuomittiin kaikkiaan 18, ja niistä kertyi FIAn kassaan yhteensä 58 200 euroa. Vuotta aiemmin vastaava sakkosumma oli 124 400 euroa. Tähän tämän vuoden sakkosummaan ei ole laskettu mukaan Racing Pointin saamaa 400 000 euron sakkoa Mercedeksen W10-auton kopioinnista, sillä listauksessa on huomioitu vain sellaiset sakot, jotka ovat aiheutuneet ratatapahtumista.

Kuljettajien sakoista valtaosa tuli ylinopeudesta varikkosuoralla, ja nämä sakot olivat suuruudeltaan 200–1000 euroa. Sakkokeisari oli Alfa Romeon Kimi Räikkönen, jonka neljä sakkoon johtanutta rikettä tuottivat suomalaiselle maksettavaa yhteensä 2 400 euroa.

Kauden 2020 suurin yksittäinen sakko, 25 000 euroa, langetettiin Mercedekselle, jonka katsottiin Venäjän GP:ssä ohjeistaneen Lewis Hamiltonin tekemään harjoitusstartit väärästä paikasta. Kauden toiseksi viimeisessä kisassa, Bahrainissa ajetussa Sakhirin GP:ssä Mercedekselle lätkäistiin 20 000 euron sakko, kun George Russellin autoon kiinnitettiin Valtteri Bottakselle tarkoitetut renkaat.

45 000 euron sakkosummallaan Mercedes maksoi siis yksinään lähes 80 prosenttia kaikista kauden sakoista.

Lue myös:

    Uusimmat