Kilpailu kosmetiikkamarkkinoilla kiristyy

Suuret kaupat haluavat osansa Suomen kasvavista kauneudenhoitomarkkinoista.

Mm. S-ryhmä ja Stockmann valtaavat osuuttaan perustamalla kosmetiikkaan erikoistuvia kauppaketjuja. Syykin on selvä: kosmetiikka on tällä hetkellä nopeimmin kasvava kaupan ala. Itsestä huolehtimisen trendi on jo aiemmin nostanut liikunta- ja vapaa-ajan tuotteiden kysyntää.

Kosmetiikkakaupan kasvu on Suomessa ollut parin vuoden ajan Euroopan kovinta. Muuhun Eurooppaan vertailtaessa kasvunvaraa on kuitenkin vielä paljon, ja tästä kaupat haluavat osansa.

Stockmannin parinkymmenen Beauty-erikoismyymälän ketju on valmis kahdessa vuodessa. Stockmann pitää myyntitavoitteensa salaisina. Se ei myöskään kerro, mille paikkakunnille erikoismyymälöitä perustetaan.

S-ryhmän Emotion-ketjua on taas rakennettu pari vuotta. Tavoitteena on niin ikään parikymmentä myymälää. Viimeisin löytyy Nummelasta.

Uudet kauppiaat kiristävät kyllä kilpailua, mutta samalla ne lisäävät kysyntää.

- Kun markkinoille tulee uusia tekijöitä, kuluttajat aktivoituvat. Näin on ihan selkeästi käynyt muutamassa muussakin ryhmässä Suomessa aikaisemmin, toteaa Stockmann Beautyn johtaja Raija-Leena Söderholm.

Kysyntä kasvaa myös myyntitapoja muuttamalla. Stockmannin tuoksut alkoivat tehdä kauppansa kun asiakas pääsi tuoksuhyllyjen ääreen ilman myyjän valvontaa.

Paitsi tuoksujen, myös miesten kosmetiikan kysynnän uskotaan jatkossa kasvavan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat