Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kevytautojen kuolinisku on karmean kallis paukku vantaalaisfirmalle – vuosien työ valuu nyt viemäriin: "Ei vahvista kansalaisten EU-uskoa"

Julkaistu 01.09.2020 13:40

Ville Järveläinen

Kevytautoihin nopeusrajoittimia kehittäneestä vantaalaisyrityksestä kerrotaan, että laitteita oli ehditty tilaamaan jo 10 000 kappaletta. Nyt niille ei olekaan käyttöä, ja 2,5 vuoden työ uhkaa valua hukkaan.

Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti elokuun lopulla, ettei EU-komissio antanut Suomelle poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon viranomaisten aktiivisesta vaikuttamistyöstä huolimatta. Tämän seurauksena kevytautoja koskevat lait kumotaan.

Komissio katsoi jo kesällä 2019, että Suomessa vuonna 2018 hyväksytyt lait ovat EU:n ajokorttidirektiivin vastaisia. Se sai kanteluita myös turvallisuus- ja ympäristöongelmista sekä mahdollisista markkinavaikutuksista.

Eduskunta päätyi tuolloin lykkäämään lakien voimaantuloa vuodella. Kevytautojen oli määrä päästä liikenteeseen tämän vuoden marraskuussa, mutta toisin kävi.

Lue myös: Kevytautoista syntynyt soppa jäädytti mopoautojen myynnin lähes täysin – "Ei ole uskallettu tehdä hankintoja"

Kevytautot olisivat olleet tavallisia henkilöautoja moderneilla turvavarusteilla. Niiden nopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa.

"Muitakin ratkaisuja voidaan löytää"

Yksi lakien kumoamista puoltavista tahoista on Teknisen Kaupan Liitto. Se kannattaa hallituksen kevytautolait kumoavaa esitystä, koska lakiehdotukset olivat jo alun perin EU:n ajokorttilainsäädännön vastaisia.

Liiton moottoripyöräjaosto on kevytautolakien valmistelun yhteydessä tuonut esille huolia lain oikeellisuudesta, vaikutuksista liikenneturvallisuuteen sekä markkinoiden vääristymiseen liittyen.

– Nuorison liikkumismahdollisuuksien helpottamiseksi ja liikenneturvallisuuden kehittämiseksi voidaan löytää muitakin ratkaisuja. Näistä esimerkkejä voisivat olla motorisoidun kaksipyöräliikenteen tasapuolisempi huomiointi niin kaupunkiliikenteessä kuin taajamien ulkopuolellakin sekä sähköajoneuvoille kohdennetut verohelpotukset, summasi liiton johtava asiantuntija Hannu Kyyhkynen viimeviikkoisessa tiedotteessa.

10 000 laitetta tilattu

Vantaalaisyritykselle kevytautolakien kumoutuminen on miljoonaluokan isku. One-Pro Oy oli päässyt jo pitkälle autoihin asennettavien nopeusrajoittimien kehittelyssä, mutta viime viikolla matto vedettiin alta.

– Olemme tehneet 2,5 vuotta töitä. On juostu Italiassa, Hollannissa, Taiwanissa ja sieltä on käyty täällä. Tällä hetkellä on palanut suurin piirtein 1,2 miljoonaa euroa ihan puhtaasti meidän rahaa, toimitusjohtaja Markku Koskinen manaa MTV Uutiset Liven haastattelussa.

Lue myös: Moottori testasi mopo- ja kevytauton jarrutusmatkan – suorastaan järkyttävä ero!

Tämän lisäksi tehtaiden investoinnit vantaalaisyrityksen tuotteeseen lasketaan sadoissa tuhansissa euroissa.

– Pahinta on se, että olemme tilanneet näitä laitteita 10 000 kappaletta.

"Ei vahvista kansalaisten EU-uskoa"

Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio pitää lakien kumoutumista valitettavana.

– Valitettavaa on myös tämä komission äärimmäisen poukkoileva ja epäjohdonmukainen tulkinta tässä asiassa, Kallio kertoo MTV Uutiset Livelle.

– Koko valmistelu lähti siitä, että vuonna 2017 komissaari Elżbieta Bieńkowska totesi, että kevytautolain valmistelu kuuluu kansallisiin käsiin, ja tällainen voidaan toteuttaa, kunhan Suomi ei kiellä mopoautoja.

Joulukuussa 2018 lait menivät eduskunnassa läpi äänin 167–12, mutta kalkkiviivoilla, vain paria kuukautta ennen lakien voimaantuloa syksyllä 2019, komissio torppasi suunnitelmat ja Suomi otti aikalisän.

– Ei tämä nyt kansalaisten EU-uskoa varmasti vahvista, Kallio toteaa.

Korjattu jutun loppua kello 17.54, komissio torppasi suunnitelmat kaksi kuukautta ennen lakien voimaantuloa, ei kaksi viikkoa ennen.

Artikkelin yläpuolella olevalla videolla Kallio kertoo muun muassa sen, millä keinoin Suomi yritti taivutella komissiota hyväksymään kevytautosuunnitelmat, sekä miksi kevytauto olisi voinut olla taloudellisestikin mopoautoa fiksumpi valinta.

Lue myös: "Täysin epäammattimaista" – IL: Pojalle ostettiin 13 000 euron kevytauto, joutuu silti kulkemaan bussilla vielä ainakin vuoden

Lisää aiheesta:

MTV selvitti: Sähköpotkulautafirmat kertovat sotkusta kulisseissa – toiminta meinasi jo loppua Suomesta"Täysin epäammattimaista" – IL: Pojalle ostettiin 13 000 euron kevytauto, joutuu silti kulkemaan bussilla vielä ainakin vuodenKevytautoista syntynyt soppa jäädytti mopoautojen myynnin lähes täysin – "Ei ole uskallettu tehdä hankintoja"EU:lta täystyrmäys Suomen kevytautoille, mutta vahinko ehti jo tapahtua toisaalla: Vain 11 mopoautoa myyty tänä vuonnaMikä ajoneuvoksi alaikäiselle? Kevytauto on turvallinen ja taloudellinen vaihtoehtoNuorison kevytautot kohdanneet vastustusta – uuden ajoneuvoryhmän myynti viivästymässä
AutotKevytautotLiikenneturvallisuusEULait ja lainsäädäntöMTV Uutiset LiveLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • Eilen07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 12.9.15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."