Kevytautojen kuolinisku on karmean kallis paukku vantaalaisfirmalle – vuosien työ valuu nyt viemäriin: "Ei vahvista kansalaisten EU-uskoa"
Kevytautoihin nopeusrajoittimia kehittäneestä vantaalaisyrityksestä kerrotaan, että laitteita oli ehditty tilaamaan jo 10 000 kappaletta. Nyt niille ei olekaan käyttöä, ja 2,5 vuoden työ uhkaa valua hukkaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti elokuun lopulla, ettei EU-komissio antanut Suomelle poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon viranomaisten aktiivisesta vaikuttamistyöstä huolimatta. Tämän seurauksena kevytautoja koskevat lait kumotaan.
Komissio katsoi jo kesällä 2019, että Suomessa vuonna 2018 hyväksytyt lait ovat EU:n ajokorttidirektiivin vastaisia. Se sai kanteluita myös turvallisuus- ja ympäristöongelmista sekä mahdollisista markkinavaikutuksista.
Eduskunta päätyi tuolloin lykkäämään lakien voimaantuloa vuodella. Kevytautojen oli määrä päästä liikenteeseen tämän vuoden marraskuussa, mutta toisin kävi.
Kevytautot olisivat olleet tavallisia henkilöautoja moderneilla turvavarusteilla. Niiden nopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa.
"Muitakin ratkaisuja voidaan löytää"
Yksi lakien kumoamista puoltavista tahoista on Teknisen Kaupan Liitto. Se kannattaa hallituksen kevytautolait kumoavaa esitystä, koska lakiehdotukset olivat jo alun perin EU:n ajokorttilainsäädännön vastaisia.
Liiton moottoripyöräjaosto on kevytautolakien valmistelun yhteydessä tuonut esille huolia lain oikeellisuudesta, vaikutuksista liikenneturvallisuuteen sekä markkinoiden vääristymiseen liittyen.
– Nuorison liikkumismahdollisuuksien helpottamiseksi ja liikenneturvallisuuden kehittämiseksi voidaan löytää muitakin ratkaisuja. Näistä esimerkkejä voisivat olla motorisoidun kaksipyöräliikenteen tasapuolisempi huomiointi niin kaupunkiliikenteessä kuin taajamien ulkopuolellakin sekä sähköajoneuvoille kohdennetut verohelpotukset, summasi liiton johtava asiantuntija Hannu Kyyhkynen viimeviikkoisessa tiedotteessa.
10 000 laitetta tilattu
Vantaalaisyritykselle kevytautolakien kumoutuminen on miljoonaluokan isku. One-Pro Oy oli päässyt jo pitkälle autoihin asennettavien nopeusrajoittimien kehittelyssä, mutta viime viikolla matto vedettiin alta.
– Olemme tehneet 2,5 vuotta töitä. On juostu Italiassa, Hollannissa, Taiwanissa ja sieltä on käyty täällä. Tällä hetkellä on palanut suurin piirtein 1,2 miljoonaa euroa ihan puhtaasti meidän rahaa, toimitusjohtaja Markku Koskinen manaa MTV Uutiset Liven haastattelussa.
Tämän lisäksi tehtaiden investoinnit vantaalaisyrityksen tuotteeseen lasketaan sadoissa tuhansissa euroissa.
– Pahinta on se, että olemme tilanneet näitä laitteita 10 000 kappaletta.
"Ei vahvista kansalaisten EU-uskoa"
Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio pitää lakien kumoutumista valitettavana.
– Valitettavaa on myös tämä komission äärimmäisen poukkoileva ja epäjohdonmukainen tulkinta tässä asiassa, Kallio kertoo MTV Uutiset Livelle.
– Koko valmistelu lähti siitä, että vuonna 2017 komissaari Elżbieta Bieńkowska totesi, että kevytautolain valmistelu kuuluu kansallisiin käsiin, ja tällainen voidaan toteuttaa, kunhan Suomi ei kiellä mopoautoja.
Joulukuussa 2018 lait menivät eduskunnassa läpi äänin 167–12, mutta kalkkiviivoilla, vain paria kuukautta ennen lakien voimaantuloa syksyllä 2019, komissio torppasi suunnitelmat ja Suomi otti aikalisän.
– Ei tämä nyt kansalaisten EU-uskoa varmasti vahvista, Kallio toteaa.
Korjattu jutun loppua kello 17.54, komissio torppasi suunnitelmat kaksi kuukautta ennen lakien voimaantuloa, ei kaksi viikkoa ennen.
Artikkelin yläpuolella olevalla videolla Kallio kertoo muun muassa sen, millä keinoin Suomi yritti taivutella komissiota hyväksymään kevytautosuunnitelmat, sekä miksi kevytauto olisi voinut olla taloudellisestikin mopoautoa fiksumpi valinta.
Uusimmat
-
00:04
Ihminen jäi puristuksiin traktorin perässä olevaan hiekoittimeen Nummelassa
-
23:51
Tulipalo Espoossa – yksi ihminen sai vakavia vammoja
-
23:38
Oikeuskansleri A-studiossa: Itäraja kokonaan kiinni, koska kansalliseen turvallisuuteen kohdistuu vakava uhka
-
23:25
Kenian tulvauhrien määrä tuplaantunut – lähes 90 000 joutunut jättämään kotinsa
-
23:13
Ukraina: Venäjä yritti myrkyttää Ukrainan sotilastiedustelun päällikön vaimon – MTV seuraa sotaa
-
23:11
Newcastlen ruotsalaistähti järkytti Kylian Mbappea ja Pariisia – tähtien lohko kiristyy entisestään
-
22:58
Lisää panttivankeja vapautettu Gazassa, 30 palestiinalaisvankia vapaaksi Israelin vankiloista – MTV seuraa sotaa
-
22:58
33-vuotias kehonrakentaja on kuollut – huhuja seurasi jyrkkä julistus
-
22:51
Surkeasta ajosäästä seurasi kymmeniä liikenneturmia – Pohjanmaalla rekka ja kuorma-auto törmäsivät
-
22:42
Eemeli Suomi 3+1, HPK:n avainpuolustaja hurjana – katso SM-liigakierroksen kaikki maalit
-
22:38
Ei herkille: Mies koikkelehti pihalla – UFC-tähti hyökkäsi paikalle pistooli kädessä
-
22:36
Ei yhtäkään turvapaikanhakijaa Raja-Joosepin rajanylityspaikalle tiistaina
-
22:35
Sisäministeri Rantanen: Näin Venäjä pyrkii nyt vaikuttamaan – "Jopa kuvia kuolleista ihmisistä itärajalla"
-
22:31
Rangaistuspotku molemmissa päissä – ensimmäiset minuutit täyttä hulinaa San Sirolla
-
22:24
Kasvihuone Kuuhun ja Marsiin: Sci-fi-elokuvassa nähty utopia voi pian todellisuutta
-
22:14
Corey Perry passitettiin ulos – NHL-tähdestä vakava viesti julki
-
22:01
Pelicans NHL-lupaukselle upeaan paikkaan liigauran avausmaali – katsomossa erityinen vieras
-
21:55
Barcelona joutui paineen alle – kritisoitu maaliruisku hiljensi kaikki
-
21:47
Tommi Miettinen joutui taas murahtamaan – TPS:n pelistä ei löytynyt yhtään hyvää piirrettä
-
21:47
Ensitreffit-Riian puhelimesta löytyi deittisovellus Tinder – Töllötuomarit: "Aleksi loukkaantui täysin syystä"
-
Lataa lisää