Kevytautojen kuolinisku on karmean kallis paukku vantaalaisfirmalle – vuosien työ valuu nyt viemäriin: "Ei vahvista kansalaisten EU-uskoa"
Kevytautoihin nopeusrajoittimia kehittäneestä vantaalaisyrityksestä kerrotaan, että laitteita oli ehditty tilaamaan jo 10 000 kappaletta. Nyt niille ei olekaan käyttöä, ja 2,5 vuoden työ uhkaa valua hukkaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti elokuun lopulla, ettei EU-komissio antanut Suomelle poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon viranomaisten aktiivisesta vaikuttamistyöstä huolimatta. Tämän seurauksena kevytautoja koskevat lait kumotaan.
Komissio katsoi jo kesällä 2019, että Suomessa vuonna 2018 hyväksytyt lait ovat EU:n ajokorttidirektiivin vastaisia. Se sai kanteluita myös turvallisuus- ja ympäristöongelmista sekä mahdollisista markkinavaikutuksista.
Eduskunta päätyi tuolloin lykkäämään lakien voimaantuloa vuodella. Kevytautojen oli määrä päästä liikenteeseen tämän vuoden marraskuussa, mutta toisin kävi.
Kevytautot olisivat olleet tavallisia henkilöautoja moderneilla turvavarusteilla. Niiden nopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa.
"Muitakin ratkaisuja voidaan löytää"
Yksi lakien kumoamista puoltavista tahoista on Teknisen Kaupan Liitto. Se kannattaa hallituksen kevytautolait kumoavaa esitystä, koska lakiehdotukset olivat jo alun perin EU:n ajokorttilainsäädännön vastaisia.
Liiton moottoripyöräjaosto on kevytautolakien valmistelun yhteydessä tuonut esille huolia lain oikeellisuudesta, vaikutuksista liikenneturvallisuuteen sekä markkinoiden vääristymiseen liittyen.
– Nuorison liikkumismahdollisuuksien helpottamiseksi ja liikenneturvallisuuden kehittämiseksi voidaan löytää muitakin ratkaisuja. Näistä esimerkkejä voisivat olla motorisoidun kaksipyöräliikenteen tasapuolisempi huomiointi niin kaupunkiliikenteessä kuin taajamien ulkopuolellakin sekä sähköajoneuvoille kohdennetut verohelpotukset, summasi liiton johtava asiantuntija Hannu Kyyhkynen viimeviikkoisessa tiedotteessa.
10 000 laitetta tilattu
Vantaalaisyritykselle kevytautolakien kumoutuminen on miljoonaluokan isku. One-Pro Oy oli päässyt jo pitkälle autoihin asennettavien nopeusrajoittimien kehittelyssä, mutta viime viikolla matto vedettiin alta.
– Olemme tehneet 2,5 vuotta töitä. On juostu Italiassa, Hollannissa, Taiwanissa ja sieltä on käyty täällä. Tällä hetkellä on palanut suurin piirtein 1,2 miljoonaa euroa ihan puhtaasti meidän rahaa, toimitusjohtaja Markku Koskinen manaa MTV Uutiset Liven haastattelussa.
Tämän lisäksi tehtaiden investoinnit vantaalaisyrityksen tuotteeseen lasketaan sadoissa tuhansissa euroissa.
– Pahinta on se, että olemme tilanneet näitä laitteita 10 000 kappaletta.
"Ei vahvista kansalaisten EU-uskoa"
Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio pitää lakien kumoutumista valitettavana.
– Valitettavaa on myös tämä komission äärimmäisen poukkoileva ja epäjohdonmukainen tulkinta tässä asiassa, Kallio kertoo MTV Uutiset Livelle.
– Koko valmistelu lähti siitä, että vuonna 2017 komissaari Elżbieta Bieńkowska totesi, että kevytautolain valmistelu kuuluu kansallisiin käsiin, ja tällainen voidaan toteuttaa, kunhan Suomi ei kiellä mopoautoja.
Joulukuussa 2018 lait menivät eduskunnassa läpi äänin 167–12, mutta kalkkiviivoilla, vain paria kuukautta ennen lakien voimaantuloa syksyllä 2019, komissio torppasi suunnitelmat ja Suomi otti aikalisän.
– Ei tämä nyt kansalaisten EU-uskoa varmasti vahvista, Kallio toteaa.
Korjattu jutun loppua kello 17.54, komissio torppasi suunnitelmat kaksi kuukautta ennen lakien voimaantuloa, ei kaksi viikkoa ennen.
Artikkelin yläpuolella olevalla videolla Kallio kertoo muun muassa sen, millä keinoin Suomi yritti taivutella komissiota hyväksymään kevytautosuunnitelmat, sekä miksi kevytauto olisi voinut olla taloudellisestikin mopoautoa fiksumpi valinta.
Uusimmat
-
14:34
Suezin kanavan tukkineessa laivassa oli viilentäviä pelituoleja valmistavan suomalaisfirman rahti: Vakuutusta ei ollut
-
14:34
Mikä yhdistää Aleksander Barkovia, Mikko Koivua ja Jussi Jokista? NHL:ltä kiinnostava ennätystilasto
-
14:08
Ehdolliseen vankeuteen huumausainerikoksesta ja rahanpesusta tuomittu Sofia Belórf: "Välillä pitää itse oppia asioita, sen kantapään kautta"
-
14:03
Meri Aallon vapaa-aika meni ennen alkoholin huuruisissa merkeissä – ylilyönnit opettivat: "Ei ole syytä katua"
-
14:02
Peseekö tämä nainen autoaan bensiinillä? Häiritsevää videota katsottu jo kymmeniä miljoonia kertoja
-
14:00
OAJ:n Luukkainen MTV:n Uutisextrassa: Koronan aiheuttaman oppimisvelan hoitoon tarvitaan satoja miljoonia kunnissa lähivuosina
-
13:58
Marja Hintikka jakoi kuvamuiston vuosien takaa: "Eipä siinä mitään ollut tehtävissä, kun..."
-
13:55
Prinssi Philipiä muistetaan tänään kunnianlaukauksilla ja hiljaisilla hetkillä: MTV Uutiset seuraa seremoniaa
-
13:54
Krista Pärmäkoski karkasi heti – tähtihiihtäjä täysin ylivoimainen Rukalla
-
13:50
Pariisissa laittomia päivälliskutsuja koronan keskellä: Sakot yli sadalle mussuttajalle
-
13:35
Poliisi päätti tarkastaa nuoren autoilijan kunnon Ylitorniolla: Seurauksena lastensuojeluilmoitus
-
13:31
Ilvekseltä suru-uutinen seuran juhlapäivänä – koronaan menehtynyttä Timo Rintakoskea muistetaan Hakametsässä
-
13:21
MTV seuraa koronan etenemistä: 446 uutta tartuntaa havaittu
-
13:20
Suomessa todettu 446 uutta koronatartuntaa – rokotettujen määrä kasvaa
-
13:17
Sentrifugit hyrräävät Iranissa: Länsimaat pelkäävät askelia kohti ydinasetta
-
13:10
Sami Sykkö tunnustaa: Yksi moka Tanssii Tähtien Kanssa -kisassa jäi kaihertamaan – "Sitä en ole vielä katsonut"
-
13:08
Suomen rokotusaikataulu viivästyy suuresti, jos Astra Zenecaa ei anneta alle 65-vuotiaille – THL:n Nohynek: "Useampien viikkojen viive"
-
13:04
Columbuksen painajainen jatkuu – tähtipuolustajan kausi ohi
-
13:01
Susi liikkeellä Helsingissä ja Espoossa? Poliisille tullut useita ilmoituksia
-
12:58
Kätilö demonstroi miljoonia katselukertoja keränneellä videolla: Näin paljon kohdunsuu avautuu synnytyksessä
-
Lataa lisää