Kevytautojen kuolinisku on karmean kallis paukku vantaalaisfirmalle – vuosien työ valuu nyt viemäriin: "Ei vahvista kansalaisten EU-uskoa"
Kevytautoihin nopeusrajoittimia kehittäneestä vantaalaisyrityksestä kerrotaan, että laitteita oli ehditty tilaamaan jo 10 000 kappaletta. Nyt niille ei olekaan käyttöä, ja 2,5 vuoden työ uhkaa valua hukkaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti elokuun lopulla, ettei EU-komissio antanut Suomelle poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon viranomaisten aktiivisesta vaikuttamistyöstä huolimatta. Tämän seurauksena kevytautoja koskevat lait kumotaan.
Komissio katsoi jo kesällä 2019, että Suomessa vuonna 2018 hyväksytyt lait ovat EU:n ajokorttidirektiivin vastaisia. Se sai kanteluita myös turvallisuus- ja ympäristöongelmista sekä mahdollisista markkinavaikutuksista.
Eduskunta päätyi tuolloin lykkäämään lakien voimaantuloa vuodella. Kevytautojen oli määrä päästä liikenteeseen tämän vuoden marraskuussa, mutta toisin kävi.
Kevytautot olisivat olleet tavallisia henkilöautoja moderneilla turvavarusteilla. Niiden nopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa.
"Muitakin ratkaisuja voidaan löytää"
Yksi lakien kumoamista puoltavista tahoista on Teknisen Kaupan Liitto. Se kannattaa hallituksen kevytautolait kumoavaa esitystä, koska lakiehdotukset olivat jo alun perin EU:n ajokorttilainsäädännön vastaisia.
Liiton moottoripyöräjaosto on kevytautolakien valmistelun yhteydessä tuonut esille huolia lain oikeellisuudesta, vaikutuksista liikenneturvallisuuteen sekä markkinoiden vääristymiseen liittyen.
– Nuorison liikkumismahdollisuuksien helpottamiseksi ja liikenneturvallisuuden kehittämiseksi voidaan löytää muitakin ratkaisuja. Näistä esimerkkejä voisivat olla motorisoidun kaksipyöräliikenteen tasapuolisempi huomiointi niin kaupunkiliikenteessä kuin taajamien ulkopuolellakin sekä sähköajoneuvoille kohdennetut verohelpotukset, summasi liiton johtava asiantuntija Hannu Kyyhkynen viimeviikkoisessa tiedotteessa.
10 000 laitetta tilattu
Vantaalaisyritykselle kevytautolakien kumoutuminen on miljoonaluokan isku. One-Pro Oy oli päässyt jo pitkälle autoihin asennettavien nopeusrajoittimien kehittelyssä, mutta viime viikolla matto vedettiin alta.
– Olemme tehneet 2,5 vuotta töitä. On juostu Italiassa, Hollannissa, Taiwanissa ja sieltä on käyty täällä. Tällä hetkellä on palanut suurin piirtein 1,2 miljoonaa euroa ihan puhtaasti meidän rahaa, toimitusjohtaja Markku Koskinen manaa MTV Uutiset Liven haastattelussa.
Tämän lisäksi tehtaiden investoinnit vantaalaisyrityksen tuotteeseen lasketaan sadoissa tuhansissa euroissa.
– Pahinta on se, että olemme tilanneet näitä laitteita 10 000 kappaletta.
"Ei vahvista kansalaisten EU-uskoa"
Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio pitää lakien kumoutumista valitettavana.
– Valitettavaa on myös tämä komission äärimmäisen poukkoileva ja epäjohdonmukainen tulkinta tässä asiassa, Kallio kertoo MTV Uutiset Livelle.
– Koko valmistelu lähti siitä, että vuonna 2017 komissaari Elżbieta Bieńkowska totesi, että kevytautolain valmistelu kuuluu kansallisiin käsiin, ja tällainen voidaan toteuttaa, kunhan Suomi ei kiellä mopoautoja.
Joulukuussa 2018 lait menivät eduskunnassa läpi äänin 167–12, mutta kalkkiviivoilla, vain paria kuukautta ennen lakien voimaantuloa syksyllä 2019, komissio torppasi suunnitelmat ja Suomi otti aikalisän.
– Ei tämä nyt kansalaisten EU-uskoa varmasti vahvista, Kallio toteaa.
Korjattu jutun loppua kello 17.54, komissio torppasi suunnitelmat kaksi kuukautta ennen lakien voimaantuloa, ei kaksi viikkoa ennen.
Artikkelin yläpuolella olevalla videolla Kallio kertoo muun muassa sen, millä keinoin Suomi yritti taivutella komissiota hyväksymään kevytautosuunnitelmat, sekä miksi kevytauto olisi voinut olla taloudellisestikin mopoautoa fiksumpi valinta.
Uusimmat
-
23:30
Ukrainan ulkoministeri: Nato ei ole tehnyt käytännössä mitään auttaakseen Ukrainaa – MTV seuraa sotaa Ukrainassa
-
23:25
Kansainvälisen Jean Sibelius -viulukilpailun finalistit on valittu
-
23:16
Suomalainen Metsurin tarina palkittiin Cannesin elokuvajuhlilla
-
23:06
Raju liikenneonnettomuus Jokioisissa – onnettomuusautoissa 6 ihmistä, 2 loukkaantui vakavasti
-
22:59
MTV Uutiset USA:ssa: "Silmiinpistävää on, että kukaan ei tunnu olevan erityisen yllättynyt Texasin kouluampumisesta"
-
22:34
Finnairin Tokioon matkalla ollut kone kääntyi takaisin Helsinkiin Huippuvuorten kohdalla – syynä tekninen vika
-
22:19
Top Gearista tuttu ex-kuskikin hämmästeli Kalle Rovanperää: "Täysin omaa luokkaansa"
-
21:57
Texasin kouluampuja kirjoitti aikeistaan Facebookiin vain hetki ennen hyökkäystä, oli myös ilmoittanut ampuneensa isoäitiään
-
21:56
Kauppalehti: Teslan osake romahtanut muutamassa viikossa lähes 50 prosenttia – analyytikko pitää tilannetta pelottavana
-
21:47
Leijonatähden temppu käänsi katseita Pohjois-Amerikassa – yksi kysymys nousi ylitse muiden
-
21:36
Somekeskustelua on MM-kisojen aikana mahdotonta vältellä – "Pelaajathan lukee ilman muuta"
-
21:23
Poliisin etsimä Porsche on löytynyt, poliisi kiittää etsinnässä auttaneita
-
21:00
Amerikkalaiset antavat Ukrainalle nyt näitä järeitä tykkejä – M777-haupitsista toivotaan ratkaisevaa asetta Venäjää vastaan
-
20:56
Tapparan seikkailu kääntyi farssiksi – valmentajalta hupaisa tokaisu tulevasta: "Siitä varmasti lähdetään"
-
20:55
Reetta Hurske kukisti Annimari Kortteen Lahdessa EM-rajan alittavalla ajalla – Nooralotta Neziri jätti finaalijuoksun väliin
-
20:16
Turkki: Nato-kiista ei etene, ellei Turkin "turvallisuushuoliin" vastata
-
20:11
Ärsyttäävätkö naapurista kantautuvat hajut? Tästä syystä parvekegrillausta on turha kieltää taloyhtiöissä
-
19:37
Miksi Yhdysvaltoihin ei saada tiukempia aselakeja? Asiantuntija avaa asiaa: "Olennainen koko Yhdysvaltain syntyhistoriassa"
-
19:35
Olli Jokisella erikoinen rooli Jukurien CHL-arvonnassa – sitten katse kääntyi Sami Kapaseen: "Hikoilin"
-
19:33
Red Bull -pomolta painavaa tekstiä F1-sarjan kulukatosta, maalailee jo kauhukuvia loppukauden ylle – "Talleilta jää kisoja väliin"
-
Lataa lisää