Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kevytautojen tulevaisuus on vaakalaudalla hyödyistä huolimatta: "Olisi turvallinen ja kustannustehokas vaihtoehto mopoautolle"

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kevytauton eli nopeusrajoitetun henkilöauton ohjaksissa.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kevytauton eli nopeusrajoitetun henkilöauton ohjaksissa.Autoliitto
Julkaistu 06.09.2019 12:29
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Onko kevytauto turvallisempi kuin mopoauto?

Vastaus: Kevytautojen tulevaisuus on viime päivinä ollut vastatuulessa. Perjantaina kerrottiin, että kevytautot mahdollistavan lain voimaantuloa lykätään ainakin vuodella. Kevytauto olisi kuitenkin turvallinen ja kustannustehokas vaihtoehto mopoautolle.

Kevytautoksi voi muuttaa tietyt kriteerit täyttävän henkilöauton, joka on otettu käyttöön 1.1.2015 tai sen jälkeen. Kevytautoksi muunnetun auton ensimmäisen käyttöönottovuoden päättymisestä saa olla kulunut enintään 10 vuotta, jonka jälkeen kevytauto on palautettava takaisin henkilöautoksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kevytautot olisivat varsin uusia, selvästi Suomen autokannan keski-ikää nuorempia.

Ajettavuus

Mopoauton alustaratkaisut, kuten kaikki muutkin rakenteet, ovat huomattavasti heiveröisempiä kuin kevytautoksi muutettavassa henkilöautossa. Tähän kun yhdistetään mopoauton keveys ja selvästi kevytautoa kapeampi raideväli, ovat erot ajettavuudessa selviä: Tien uraisuus, tien pinnan epätasaisuudet (routakuopat, jääpolanteet jne.), raskaan liikenteen aiheuttamat ilmavirrat sekä sivutuuli vaikuttavat mopoauton hallintaan epämieluisasti kevytautoa herkemmin.

Aktiivinen turvallisuus

Kevytautoaihioina toimivien uudehkojen henkilöautojen turvavarusteet ovat erinomaisia verrattuna vanhempiin henkilöautoihin – mopoautoista puhumattakaan.

Aktiivisten (onnettomuuteen joutumista ehkäisevien) turvalaitteiden puolelta mainittakoon lukkiutumattomat ABS-jarrut sekä ESC-ajonvakautusjärjestelmä, jotka löytyisivät väistämättä kaikista kevytautoista. Niiden lisäksi osassa kevytautoja olisi myös automaattinen hätäjarrutus jalankulkijantunnistuksella sekä kaistalla pysymistä varmistava kaista-avustin, jotka molemmat tulevat olemaan uusien henkilöautojen – ja näin myös uusien kevytautojen – pakollisten varusteiden listalla jo ihan lähivuosina.

Lisäksi kevytautoille olisi tulossa vastaava talvirengasvaatimus kuin henkilöautoille siinä, missä mopoautoon riittää mopon talvirengasvaatimukset täyttävät karkeakuvioiset, talvikäyttöön soveltuvat renkaat.

0:37Henkilöauto ja mopoauto törmäystestissä

VIDEO: Pieni henkilöauto ja mopoauto törmäystestissä. Ero on vaikuttava ja vakuuttava.

Passiivinen turvallisuus

Passiivisen (onnettomuuden seurauksia lieventävän) turvallisuuden saralla vahva argumentti kevytautojen puolesta on, että jokaisen markkinoille tulevan automallin on läpäistävä tiukat Euro NCAP-törmäystestit, jossa mitataan paitsi kuljettajan ja matkustajan, myös jalankulkijan selviytymismahdollisuuksia ajoneuvon törmätessä häneen. Mopoautojen tyyppihyväksynnässä ei tällaisia testejä edellytetä.

Kiistaton tosiasia on, että testikriteerit ohjaavat autonvalmistajia kiinnittämään huomiota turvallisuuden kannalta olennaisiin asioihin. Jos testejä ei edellytetä, tahtovat nämä asiat jäädä suunnitteluvaiheessa varsin vähälle huomiolle.

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset 

Lue myös: EU:lta täystyrmäys Suomen kevytautoille, mutta vahinko ehti jo tapahtua toisaalla: Vain 11 mopoautoa myyty tänä vuonna

Lisää aiheesta:

Kevytautoista syntynyt soppa jäädytti mopoautojen myynnin lähes täysin – "Ei ole uskallettu tehdä hankintoja"EU:lta täystyrmäys Suomen kevytautoille, mutta vahinko ehti jo tapahtua toisaalla: Vain 11 mopoautoa myyty tänä vuonnaOletko ostamassa teinillesi kohuttua kevytautoa? Lue tämä ennen kuin päätät yhtään mitäänOnko 15-vuotias kypsä kevyauton rattiin? Liikenneturva huolissaan turvallisuusriskistäMikä ajoneuvoksi alaikäiselle? Kevytauto on turvallinen ja taloudellinen vaihtoehtoHenkilöautosta muokattu mopoauto olisi monin verroin turvallisempi – miksi sellaista ei saa tehdä?
KevytautotMopotLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kevytautot
  • 17.09.202014:36
    Autot

    Kevytautolaki kumotaan ennen voimaantuloaan – EU-komissio ei antanut Suomelle poikkeuslupaa

  • 01.09.202013:40
    Autot

    Kevytautojen kuolinisku on karmean kallis paukku vantaalaisfirmalle – vuosien työ valuu nyt viemäriin: "Ei vahvista kansalaisten EU-uskoa"

  • 25.08.202009:41
    Autot

    Kevytautolaki kumotaan – EU-komissio ei ole antanut Suomelle poikkeuslupaa

  • 02.07.202017:16
    Autot

    EU-komissiolta odotetaan edelleen linjausta kevytautoista – asialla on pian kiire

  • 12.03.202015:36
    Mopot

    Kohta pärisee: Mopoautojen myynti peräti kuusinkertaistunut viime vuodesta