Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kevytautoista syntynyt soppa jäädytti mopoautojen myynnin lähes täysin – "Ei ole uskallettu tehdä hankintoja"

1:59Kevytautoja koskevat lait saatetaan joutua kumoamaan – taustalla EU-komission Suomelle antama huomautusKatso videolta uutisjuttu kevytautoista!
Julkaistu 01.09.2019 21:49

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Liikenneopettaja Aleksi Hietava on keskustellut kevytautoista taajaan kollegoidensa kanssa. Autokoulut ovat joutuneet valmistautumaan tulevaan lakimuutokseen vähillä tiedoilla. Esimerkiksi kevytautojen ajo-opetuksen yksityiskohdat ovat pimennossa.

– Meillä on ihan yhtä vähän tietoa kuin muillakin. Se, mitä tiedetään, tulee pitkälti median kautta, Autokoulu Ajo-Poria pyörittävä Hietava kertoo.

Epäselvyys kevytautojen ympärillä jatkuu vastedes.

Euroopan komissio ei nimittäin ole muuttanut kielteistä suhtautumistaan suomalaisia kevytautoja kohtaan. Komissio toistaa kielteisen kantansa 1. elokuuta päivätyssä huomautuksessa, joka on osoitettu ulkoministeri Pekka Haavistolle (vihr). Sen mukaan Suomen kevytautosäädökset eivät ole yhteensopivia EU:n direktiivien kanssa.

Kevytautoilla tarkoitetaan etupäässä 15–17-vuotiaille nuorille suunnattuja nopeusrajoitettuja henkilöautoja, joilla voisi ajaa 60 kilometrin tuntivauhtia.

Edellisen hallituksen käynnistämän uudistuksen oli tarkoitus tulla voimaan 1. marraskuuta, jonka jälkeen kevytautoja olisi saanut myydä Suomessa ainoana maana Euroopassa.

Kevytautot kuuluisivat samaan T1-ajoneuvoluokkaan kuin nykyiset traktorit ja niitä saisi ajaa AM-luokan ajokortilla, eli niin sanotulla mopokortilla. EU:n mukaan kevytautot eivät kuitenkaan täytä T1-ajoneuvoluokan vaatimuksia, koska ne on tarkoitettu ensisijaisesti matkustajien kuljettamiseen. Kevytautot ovat EU:n näkökannan mukaan moottoriajoneuvoja, joita koskee niistä säätävän direktiivin mukanaan tuomat säännöt.

Toisaalta kevytautot eivät vastaa myöskään kevyitä nelipyöriä kuten nykyisiä mopoautoja.

Huomautuksessa linjataan, että AM-luokan ajokortilla ei saada oikeuttaa ajamaan kevytautoa, jolla on kansallinen hyväksyntä traktoreita koskevan luokan T1 mukaisesti.

Liikenneturvallisuus huolettaa

Komission mukaan uuden, vain Suomea koskevan, kansallisen ajokorttiluokan luominen on myös direktiivien vastaista. Lisäksi komissio kantaa huolta ajoneuvomarkkinoiden vääristymisestä, sillä mopoautojen eurooppalaiset valmistajat kärsisivät uudesta suomalaisesta ajoneuvoluokasta.

EU on huolissaan myös mopoautoja nopeampien ja painavampien kevytautojen vaikutuksista liikenneturvallisuuteen. Esimerkiksi kevytauton kuljettamiseen oikeuttavan AM-kortin suorittamiseen ei tällä hetkellä vaadita pakollista ajo-opetusta. Moni kuitenkin ottaa vapaaehtoisia ajotunteja.

Turvalaitteet mopoautoja parempia

Hietava on samoilla linjoilla. Hän näkee että kevytauto on turvallisempi kuljettajalle, mutta ei välttämättä lisää muun liikenteen turvallisuutta.

– Turvalaitteet ja runko ovat paremmat kuin mopoautoissa, jotka voivat olla melkein ”muovia”. Toisaalta massa ja nopeus kasvavat. Nopeus nousee neljänneksellä, joten jarrutusmatka tuplaantuu.

Hietava pohtii tilannetta, jossa kevytautolla lähdetään herkemmin isolle tielle.

– Esimerkiksi 80 kilometriä tunnissa ajavan rekan on paljon vaikeampi ohittaa 60 kilometriä tunnissa kulkeva kevytauto, kuin 45 kilometriä tunnissa liikkuva mopoauto.

– Mielestäni tällä hetkellä mopoauto on ihan hyvä ratkaisu. Kevytautoa ei välttämättä tarvita.

Hietava ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta uudelle ajoneuvoluokalle.

– Jos ne kevytautot ovat tullakseen, niin ajo-opetusta olisi hyvä olla ohessa, sillä raskaamman auton kuljettaminen eroaa vaikkapa mopon ajamisesta.

Tulevatko mopoautot tarpeettomiksi?

Kevytautouudistuksen on povattu tekevän mopoautot tarpeettomiksi, ja alan liikkeet ovatkin joutuneet olemaan odottavassa tilassa.

Porin Mikkolassa sijaitsevan Top-Motorin kauppias Juhani Mäkelä on myynyt pari mopoautoa tänä vuonna. Koko Suomessa mopoautoja on myyty vain muutamia.

– Ei ole uskallettu tehdä hankintoja, tai sitten onkin saatettu tehdä niin sanotusti jo vääriä hankintoja, Mäkelä pohtii.

Vanhemmat esimerkiksi ovat jättäneet mopoauton hankkimatta lapselleen, sillä haluavat odottaa kevytautojen liikenteeseen laskemista.

Pahimmillaan lakimuutosten tullessa voimaan EU:n vastustuksesta huolimatta, kauppa ja kuluttajat jäävät odottelemaan EU:n mahdollisia toimenpiteitä kevytautoihin liittyen, eikä päätöksen tekeminen kevytauton ja mopoauton välillä helpotu.

Mäkelä on sitä mieltä, että kevytautouudistus voitaisiin perua.

– Se olisi helpottava tilanne myyjien ja kuluttajien puolesta.

Lisää aiheesta:

Liikenneministeri: Kevytautoja koskevat lait saatetaan joutua kumoamaanEU:lta täystyrmäys Suomen kevytautoille, mutta vahinko ehti jo tapahtua toisaalla: Vain 11 mopoautoa myyty tänä vuonnaKevytauton rattiin pääsee ilman käytännön ajo-opetusta – muiden tienkäyttäjien turvallisuus mietityttää: "15-vuotias lapsi laitetaan kylmiltään liikenteeseen"Hyvästit mopoautoille? Pian teillä huristaa nuorille suunnattuja kevytautoja – "Se on pelottava ajatus"Mikä ajoneuvoksi alaikäiselle? Kevytauto on turvallinen ja taloudellinen vaihtoehtoNuorison kevytautot kohdanneet vastustusta – uuden ajoneuvoryhmän myynti viivästymässä
LiikenneAutotMopotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 14:56
    Droonit

    Sotilastukikohdassa Belgiassa droonihavaintoja

  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • Eilen06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui