Liikenneopettaja Aleksi Hietava on keskustellut kevytautoista taajaan kollegoidensa kanssa. Autokoulut ovat joutuneet valmistautumaan tulevaan lakimuutokseen vähillä tiedoilla. Esimerkiksi kevytautojen ajo-opetuksen yksityiskohdat ovat pimennossa.
– Meillä on ihan yhtä vähän tietoa kuin muillakin. Se, mitä tiedetään, tulee pitkälti median kautta, Autokoulu Ajo-Poria pyörittävä Hietava kertoo.
Epäselvyys kevytautojen ympärillä jatkuu vastedes.
Euroopan komissio ei nimittäin ole muuttanut kielteistä suhtautumistaan suomalaisia kevytautoja kohtaan. Komissio toistaa kielteisen kantansa 1. elokuuta päivätyssä huomautuksessa, joka on osoitettu ulkoministeri Pekka Haavistolle (vihr). Sen mukaan Suomen kevytautosäädökset eivät ole yhteensopivia EU:n direktiivien kanssa.
Kevytautoilla tarkoitetaan etupäässä 15–17-vuotiaille nuorille suunnattuja nopeusrajoitettuja henkilöautoja, joilla voisi ajaa 60 kilometrin tuntivauhtia.
Edellisen hallituksen käynnistämän uudistuksen oli tarkoitus tulla voimaan 1. marraskuuta, jonka jälkeen kevytautoja olisi saanut myydä Suomessa ainoana maana Euroopassa.
Kevytautot kuuluisivat samaan T1-ajoneuvoluokkaan kuin nykyiset traktorit ja niitä saisi ajaa AM-luokan ajokortilla, eli niin sanotulla mopokortilla. EU:n mukaan kevytautot eivät kuitenkaan täytä T1-ajoneuvoluokan vaatimuksia, koska ne on tarkoitettu ensisijaisesti matkustajien kuljettamiseen. Kevytautot ovat EU:n näkökannan mukaan moottoriajoneuvoja, joita koskee niistä säätävän direktiivin mukanaan tuomat säännöt.
Toisaalta kevytautot eivät vastaa myöskään kevyitä nelipyöriä kuten nykyisiä mopoautoja.