Mainos

Kevytautoista syntynyt soppa jäädytti mopoautojen myynnin lähes täysin – "Ei ole uskallettu tehdä hankintoja"

1:59
Katso videolta uutisjuttu kevytautoista!

Liikenneopettaja Aleksi Hietava on keskustellut kevytautoista taajaan kollegoidensa kanssa. Autokoulut ovat joutuneet valmistautumaan tulevaan lakimuutokseen vähillä tiedoilla. Esimerkiksi kevytautojen ajo-opetuksen yksityiskohdat ovat pimennossa.

– Meillä on ihan yhtä vähän tietoa kuin muillakin. Se, mitä tiedetään, tulee pitkälti median kautta, Autokoulu Ajo-Poria pyörittävä Hietava kertoo.

Epäselvyys kevytautojen ympärillä jatkuu vastedes.

Euroopan komissio ei nimittäin ole muuttanut kielteistä suhtautumistaan suomalaisia kevytautoja kohtaan. Komissio toistaa kielteisen kantansa 1. elokuuta päivätyssä huomautuksessa, joka on osoitettu ulkoministeri Pekka Haavistolle (vihr). Sen mukaan Suomen kevytautosäädökset eivät ole yhteensopivia EU:n direktiivien kanssa.

Kevytautoilla tarkoitetaan etupäässä 15–17-vuotiaille nuorille suunnattuja nopeusrajoitettuja henkilöautoja, joilla voisi ajaa 60 kilometrin tuntivauhtia.

Edellisen hallituksen käynnistämän uudistuksen oli tarkoitus tulla voimaan 1. marraskuuta, jonka jälkeen kevytautoja olisi saanut myydä Suomessa ainoana maana Euroopassa.

Kevytautot kuuluisivat samaan T1-ajoneuvoluokkaan kuin nykyiset traktorit ja niitä saisi ajaa AM-luokan ajokortilla, eli niin sanotulla mopokortilla. EU:n mukaan kevytautot eivät kuitenkaan täytä T1-ajoneuvoluokan vaatimuksia, koska ne on tarkoitettu ensisijaisesti matkustajien kuljettamiseen. Kevytautot ovat EU:n näkökannan mukaan moottoriajoneuvoja, joita koskee niistä säätävän direktiivin mukanaan tuomat säännöt.

Toisaalta kevytautot eivät vastaa myöskään kevyitä nelipyöriä kuten nykyisiä mopoautoja.

Huomautuksessa linjataan, että AM-luokan ajokortilla ei saada oikeuttaa ajamaan kevytautoa, jolla on kansallinen hyväksyntä traktoreita koskevan luokan T1 mukaisesti.

Liikenneturvallisuus huolettaa

Komission mukaan uuden, vain Suomea koskevan, kansallisen ajokorttiluokan luominen on myös direktiivien vastaista. Lisäksi komissio kantaa huolta ajoneuvomarkkinoiden vääristymisestä, sillä mopoautojen eurooppalaiset valmistajat kärsisivät uudesta suomalaisesta ajoneuvoluokasta.

EU on huolissaan myös mopoautoja nopeampien ja painavampien kevytautojen vaikutuksista liikenneturvallisuuteen. Esimerkiksi kevytauton kuljettamiseen oikeuttavan AM-kortin suorittamiseen ei tällä hetkellä vaadita pakollista ajo-opetusta. Moni kuitenkin ottaa vapaaehtoisia ajotunteja.

Turvalaitteet mopoautoja parempia

Hietava on samoilla linjoilla. Hän näkee että kevytauto on turvallisempi kuljettajalle, mutta ei välttämättä lisää muun liikenteen turvallisuutta.

– Turvalaitteet ja runko ovat paremmat kuin mopoautoissa, jotka voivat olla melkein ”muovia”. Toisaalta massa ja nopeus kasvavat. Nopeus nousee neljänneksellä, joten jarrutusmatka tuplaantuu.

Hietava pohtii tilannetta, jossa kevytautolla lähdetään herkemmin isolle tielle.

– Esimerkiksi 80 kilometriä tunnissa ajavan rekan on paljon vaikeampi ohittaa 60 kilometriä tunnissa kulkeva kevytauto, kuin 45 kilometriä tunnissa liikkuva mopoauto.

– Mielestäni tällä hetkellä mopoauto on ihan hyvä ratkaisu. Kevytautoa ei välttämättä tarvita.

Hietava ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta uudelle ajoneuvoluokalle.

– Jos ne kevytautot ovat tullakseen, niin ajo-opetusta olisi hyvä olla ohessa, sillä raskaamman auton kuljettaminen eroaa vaikkapa mopon ajamisesta.

Tulevatko mopoautot tarpeettomiksi?

Kevytautouudistuksen on povattu tekevän mopoautot tarpeettomiksi, ja alan liikkeet ovatkin joutuneet olemaan odottavassa tilassa.

Porin Mikkolassa sijaitsevan Top-Motorin kauppias Juhani Mäkelä on myynyt pari mopoautoa tänä vuonna. Koko Suomessa mopoautoja on myyty vain muutamia.

– Ei ole uskallettu tehdä hankintoja, tai sitten onkin saatettu tehdä niin sanotusti jo vääriä hankintoja, Mäkelä pohtii.

Vanhemmat esimerkiksi ovat jättäneet mopoauton hankkimatta lapselleen, sillä haluavat odottaa kevytautojen liikenteeseen laskemista.

Pahimmillaan lakimuutosten tullessa voimaan EU:n vastustuksesta huolimatta, kauppa ja kuluttajat jäävät odottelemaan EU:n mahdollisia toimenpiteitä kevytautoihin liittyen, eikä päätöksen tekeminen kevytauton ja mopoauton välillä helpotu.

Mäkelä on sitä mieltä, että kevytautouudistus voitaisiin perua.

– Se olisi helpottava tilanne myyjien ja kuluttajien puolesta.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja