Moottori testasi mopo- ja kevytauton jarrutusmatkan – suorastaan järkyttävä ero!

Mopoautoilijan arkea: Törkeyksiä ja keskisormia 1:53
Tällaista käytöstä kohtasi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen mopoautoillessaan pääkaupunkiseudulta Lahteen.

Moottori on vertaillut mopoautojen ja niiden korvaajiksi kaavailtujen kevytautojen turvallisuuseroja. Jarrutusmatkaa mittaavassa testissä ero oli uskomaton.

Kevytautojen oli määrä lipua liikenteeseen marraskuun ensimmäisenä päivänä. Toisin kuitenkin kävi, ja nyt niitä saadaan odotella vähintään vuoden päivät.

Kevytautot ovat tavallisista henkilöautoista muokattuja, nopeusrajoitettuja ajoneuvoja, joiden rattiin pääsisi jo 15-vuotiaana.

Tavallinen henkilöauto on merkittävästi turvallisempi kuin heikkorakenteinen mopoauto. Ja kuten Moottori-lehden suorittamasta testistä kävi ilmi, myös kevytauton jarrutusmatka on huomattavasti lyhyempi.

Moottorin testissä kevytautolla ja mopoautolla ajettiin rinnakkain 45 kilometrin tuntinopeudella. Ajoneuvoilla jarrutettiin samanaikaisesti, ja tulos oli varsin yksiselitteinen.

Kun kevytauto oli pysähtynyt nykyaikaisten lukkiutumattomien jarrujensa avustuksella, viiletti mopoauto vielä 25 kilometrin tuntinopeudella.

Kevytauton jarrutusmatka 45 km/h:n nopeudesta oli 8,4 metriä, mopoauton 13,8 metriä.

Kevytautojen nopeudeksi oli kaavailtu 60 kilometriä tunnissa, ja tästä nopeudesta se pysähtyi 15,4 metrin matkalla.

Koko testi julkaistaan Moottori-lehden huomenna keskiviikkona julkaistavassa numerossa.

Lue myös:

    Uusimmat