Kestääkö auto kuumuutta? Ammattilainen kertoo, mitä kannattaa huomioida – "Tyypillinen hellekelien ongelma"

Lämpömittari löi tappiin hetkessä – näin käy eri tuotteille kuumassa autossa 4:25
KATSO MYÖS: Testasimme, mitä autoon unohdetuille tavaroille tapahtuu helteellä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Kestääkö auto hellettä? Mitä pitää ottaa huomioon, jos auto seisoo ulkona kuumuuden armoilla?

Vastaus: Lähtökohtaisesti autot on suunniteltu Suomea lämpimämpien maiden suurille markkinoille. Hellekeleihinkin liittyvät kuitenkin omat haasteensa, jotka on syytä huomioida.

Tyypillinen hellekelien ongelma on – aivan kuten kovilla pakkasillakin – akun simahtaminen. Hankalinta on, että helteellä akku ei yleensä varoittele vaan sanoo sopimuksensa irti kerralla. Helteen kyykyttämä akku on usein aina vaihtokunnossa, kun taas pakkasen tyhjentämä akku saattaa vielä olla elvytettävissä. 

Jos määräaikaishuollon yhteydessä tehtävässä akkutestissä on havaittavissa viitteitä siitä, että akku alkaa olla parhaat päivänsä nähnyt, kannattaa se vaihdattaa uuteen itselle sopivana ajankohtana, sen sijaan, että vaihto olisi pakon sanelemana edessä kiireisenä arkiaamuna tai kesken lomamatkan.

Akunvaihto paljon elektroniikkaa sisältäviin nykyautoihin ei ole ihan yksinkertainen juttu. Suosittelenkin toimenpiteen jättämistä akkuliikkeen, -palvelun tai korjaamon hoidettavaksi. Heillä on tarvittava osaaminen sekä nykyaikaiset laitteet, jotka ovat edellytys akunvaihdon onnistumiseksi. 

Vaha suojaa maalipintaa

Myös auton maalipinta on kovilla näin hellekeleillä. Varsinkin Etelä-Euroopassa liikkuessa huomaa, miten osa jo muutaman vuoden ikäisistä autoista ovat todella ruosteisia. Etelä-Euroopassa ruostuminen näyttäisi alkavan useammin katosta ja konepellistä – ei helmoista, lokasuojista tai alustasta – kuten täällä meillä. Jatkuva auringonpaahde polttaa siellä maalipinnan rikki isoilta, ottavilta, pinnoilta ja altistaa näin auton ruosteelle.

Vaikka helteet eivät täällä vielä olekaan aivan vastaavia kuin etelän kohteissa, kannattaa auton maalipinta suojata auringon säteilyltä. Säännöllinen vahaus auttaa tässäkin. Itse vahaan tai vahautan autoni kaksi kertaa vuodessa, syksyllä talven suolakelien suojaksi ja keväällä ennakoiden kesän auringonpaahdetta. Huoltoasemien pesuautomaattien kuumavahauksella ei ole mitään tekemistä kunnon käsinvahauksen kanssa, joten niiden suojaavaan vaikutukseen ei ole syytä luottaa. 

Toki vahattuakin autoa kannattaa mahdollisuuksien mukaan säilyttää muualla kuin suorassa auringon paahteessa. Auton säilyttäminen katoksessa, tallissa tai hallissa säästää sen maalipintaa paljon. Mikäli mitään näistä ei ole tarjolla, kannattaa pyrkiä valitsemaan muuten mahdollisimman varjoinen pysäköintipaikka. Näin toimien myös autoon meno helteellä on huomattavasti siedettävämpää.

Säännöllisten vahauksien lisäksi toinen tärkeä asia maalipinnan suojelemiseksi on, että linnunulosteet tulee poistettua auton pinnoilta mahdollisimman pian niiden ilmestyttyä. Uloste palaa nopeasti kiinni kuumaan maalipintaan ja saattaa aiheuttaa pysyviä vaurioita lakka- tai maalipintaan.

Tarkkana renkaiden kanssa

Kesällä tulisi käyttää kesäkelille suunniteltuja renkaita. Jos autossa alla on talvikeleihin ja talven lämpötiloihin tarkoitetut kitkarenkaat tai nastarenkaat, joista nastat on poistettu, saattaa niiden käytös olla todella epäjohdonmukaista hellekeleillä – erityisesti yllättävässä tilanteessa, jossa renkaalta juuri tarvittaisiin parasta mahdollista pitoa. 

Kesäkelillekin tarkoitetut renkaat ovat alttiita auringonvalolle ja -kuumuudelle altistuessaan niille pidempiä aikoja: Mikäli sama osa renkaasta on pitkään suorassa auringonvalossa tai kuumuudessa, kumi ikään kuin kuivuu, kovettuu ja haurastuu. Ilmiöstä aiheutuu pieniä halkeamia esimerkiksi renkaan sivupinnoille. Ongelmaa voi ehkäistä käyttämällä rengassuojia. Niitä näkee esimerkiksi sellaisten karavaanareiden käytössä, joiden matkailuvaunu tai -auto seisoo pidempiä aikoja samassa paikassa. 

Auton sisätilat kuumenevat nopeasti

Jos auto seisoo pitkään auringossa ja aurinko pääsee aina paistamaan samasta kulmasta, alkavat sisätilan verhoilut virttyä. Varsinkin ennen pidempää seisonta-aikaa, kannattaa auton tuulilasiin kiinnittää tähän tarkoitukseen soveltuva aurinkosuoja, joka heijastaa auringon säteitä takaisin. Näin saa ehkäistyä paitsi virttymistä, myös sisätilojen lämmön nousemista huimiin lukemiin.

Autoon ei saa jättää mitään, mikä vaurioituu herkästi kuumuudessa tai saattaa syttyä tai sytyttää. Kojelaudan päälle unohtuneet silmä- tai aurinkolasit menevät herkästi piloille auringon paahdettua suoraan niihin pitkän päivän. Erityisesti silmä- ja aurinkolasien linsseissä käytettäviin pinnoitteisiin tulee lämpövaurioita herkästi. Sama pätee myös muihin esineisiin ja laitteisiin, jos niitä erehtyy säilyttämään autossa, suorassa auringonpaahteessa.

Auto kannattaa lyhyeksikin aikaa helteellä pysäköidä varjoiseen paikkaan, jolloin sen sisätilat eivät lämpene tarpeettomasti. Ennen autoon menoa sitä on järkevää tuulettaa mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi avaamalla ovet tai ikkunat hetkeksi. 

Osassa autoja on mahdollisuus myös sivuikkunoiden etäavaamiseen pitämällä kauko-ohjainavaimen ovenavauspainiketta pitkään painettuna. Näin tuuletus saadaan käynnistettyä, vaikka itse ei vielä ollakaan auton luona. Tähän toimintoon liittyvät kuitenkin omat vaaransa. Mikäli avaimessa oleva avauspainike painuu pohjaan itsestään, avaimen ollessa taskussa, saattavat ikkunat aueta kuljettajan asiaa huomaamatta. Tällöin auto altistuu ilkivallalle ja säiden armoille. Tästä syystä olen jo useammasta omasta autostani kytkenyt kyseisen toiminnon pois päältä. 

Mikäli autossa on polttoainetoiminen lisälämmitin, on siinä usein myös tuuletustoiminto. Kun tuuletuksen aktivoi lämmittimen asetuksista, saa auton puhaltimen puhaltamaan ulkoilmaa sisälle autoon polttoainetoimisen lisälämmittimen kaukosäätimen tai lämmitintä ohjaavan puhelinsovelluksen avulla. Toiminto ei pelkällä polttomoottorilla varustetuissa autoissa pääsääntöisesti hyödynnä auton ilmastointilaitetta, koska moottori ei ole käynnissä, vaan puhaltaa ainoastaan ulkoilmaa sisälle autoon. Toki ulkoilman siirtäminenkin autossa kuumenneen tilalle viilentää autoa jo muutaman asteen siedettävämmäksi ja vähentää näin ilmastointilaitteen ponnistelua auton käynnistämisen jälkeen.

Sähkö- ja hybridiautoista sen sijaan löytyy jo usein myös esi-ilmastointitoimintoja, jolloin auton sisälämpötilaa voidaan viilentää siedettävämmäksi ilmastointilaitetta tai ilmalämpöpumppua hyödyntäen. Näiden järjestelmien toimintatavoissa ja -periaatteissa on toki autokohtaisia eroja. 

Olennaista on muistaa, että helteellä autoon ei saa pieneksikään hetkeksi jättää sen enempää lasta, koiraa kuin ketään muutakaan elävää olentoa. Lämpötila auton sisällä nousee todella nopeasti jo lyhyessäkin ajassa, mikä saattaa olla varsin kohtalokasta. Vaikka osassa sähköautoja on mahdollista jättää taukoilmastointi tai tietynlainen "koira autossa" -ohjelma päälle, en henkilökohtaisesti uskaltaisi omaa koiraani tai lastani jättää autoon pelkästään tällaisen teknisen järjestelmän armoille. Näin siksi, että aina aika ajoin törmään siihen, että jokin uuden auton tekninen järjestelmä ei olekaan toiminut suunnitellusti. 

Lue myös:

    Uusimmat