Kesko perusti mediayksikön

Kesko on perustanut mediayksikön kehittämään ja koordinoimaan K-ryhmän mediatoimintaa. Yksikön toimintakirjo ulottuu mainonnasta tutkimustoimintaan. Järjestelyn taustalla on Keskon pyrkimys nousta Suomessa sähköisen kaupankäynnin edelläkävijäksi.

-Tällä hetkellä sähköinen kaupankäynti on vielä aika passiivista, mutta tavoitteenamme on tehdä siitä kunnon liiketoimintaa. Mediayksikkö on eräänlainen kehitysyhtiö, joka vie asioita eteenpäin, Keskon varapääjohtaja Timo Karake kertoo.

Mediayksikköön kuuluvat mainostoimisto MK-Mainos, tutkimusyhtiö SV-tietopalvelu, televisiotuotantoyhtiö Kauppiaiden Komedia-konserni sekä sähköisen kaupankäynnin kehittämisyksikkö. Mukaan tulee myös Kauppiaitten Kustannus, jonka osake-enemmistön Kesko on ostanut K-kauppiasliitolta.

Karake perustelee eri toimintoihin keskittyvien yhtiöiden kokoamista samaan yksikköön tehokkuuden lisäämisellä ja synergiaetujen hankkimisella. Yksikkö työllistää yli 100 henkilöä ja sen liikevaihto nousee 250-300 miljoonaan markkaan.

-Jokainen yksikön osa edustaa omaa erikoisosaamistaan ja saman katon alla ne voivat käyttää hyväkseen toistensa asiantuntemusta. Sähköinen viestintä liikkuu joka tapauksessa perinteisten rajojen yli, siihen kytkeytyy yhtä hyvin mainonta kuin tutkimus, toteaa Karake.

Kauppiaiden Kustannuksen ostoon Kesko päätyi saadakseen asiakaslehtensä omaan omistukseensa. Kauppaan sisältyvät asiakaslehdet Pirkka, Birka, Asu Hyvin, Maatilan Pirkka, Åker-Birka ja Menu.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat