Kela mainostaa sosiaalietuuksien hakemista tehokkailla keinoilla, joihin kuuluu mediatoimistoilta ostettu tuki, kohdennetut some-mainokset, klikkiotsikot ja suosittua amerikkalaista Buzzfeed-sivustoa mukaileva sisältö.
Useissa Kelan kahden vuoden sisällä tekemissä some-päivityksessä ja niiden yhteydessä jaetuissa Kelan artikkeleissa on kehotettu hakemaan tukia.
– Opiskelija, hae asumistukea jo nyt! kehotti Kelan Facebook-sivuillaan jakaman artikkelin otsikko.
– Opiskelija voi hakea Kelasta kesäksi perustoimeentulotukea, mainostettiin toisessa päivityksessä.
– Opiskelija, asumislisäsi lakkaa – voit hakea yleistä asumistukea jo nyt, kertoi Kela Facebookissa.
– Uusi opiskelija – näin haet tuet Kelasta, kerrottiin Kelan artikkelin otsikossa.
Vaikka tukia mainostettiin Kelan Facebook-tilin päivityksissä erityisesti opiskelijoille, myös muita kohderyhmiä on huomioitu.
– Viisi vinkkiä toimeentulotuen hakemiseen, oli otsikoitu Kelan asiakasmediasivusto Elämässä.fi:ssä oleva artikkeli.
– Näitä tukia vastavalmistunut työtön voi saada, kerrottiin toisessa otsikossa.
– Hae tammikuun toimeentulotuki ajoissa, kehotti Kela Facebook-sivuillaan suomen ja englannin kielellä.
Kelan viestintäjohtaja mukaan Kelan viestinnän tehtävä on kertoa ihmisille Kelan tuista ja palveluista eri elämäntilanteissa. Marjamäen mukaan erityisesti markkinoidaan palvelukanavia.
