Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko autolla parempi ajaa polanteiden päällä vai niiden vieressä? – "Vaikeaa ja vaarallista"

1:34Jos autossa on ajonvakautusjärjestelmä, pitää auton aliohjautuessa toimia eri tavoin kuin aikoinaan opetettiinJos autossa on ajonvakautusjärjestelmä, pitää auton aliohjautuessa toimia eri tavoin kuin aikoinaan opetettiin.
Julkaistu 14.01.2023 10:58
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Pitääkö autolla pyrkiä ajamaan polanteiden päällä vai niiden vieressä? Miten auton käyttäytyminen eroaa päällä vs. vieressä ajettaessa?

Vastaus: Autoja, teitä, liikennetilanteita, polanteita ja ajouria on erilaisia. Näin ollen yksiselitteistä vastaustakaan asiaan ei ole.

Sohjoiseen, lumiseen tai jäiseen tienpintaan syntyy ajourat kohtiin, joissa pääosa liikenteestä kulkee. Ajourien väliin ja viereen jää tien päällystettä korkeammalla olevia polanteita. Polanne voi siis – kelistä riippuen – olla sohjoa, lunta tai jäätä.

Lue myös: Voidaanko sähköauto hylätä katsastuksessa, jos sillä on ajettu huonokuntoisilla teillä? Autoliitto: Uusi hylkäysperuste voi aiheuttaa kalliita remontteja

Se, kannattaako ajaa polanteen päällä vai urissa, riippuu monesta asiasta.

Polanteen olomuoto ja urien leveys

Sohjoinen tai pehmeäluminen polanne imaisee auton helposti mukaansa, jos etupyörä hairahtaa ajourasta polanteen reunaan. Näin ollen pysyttelisin tällaisissa tilanteissa ajourissa. 

Poikkeuksen tähän muodostavat kapeammat tiet, joilla ajouria saattaa olla vain kaksi tai kolme. Koska vastakkaisiin suuntiin liikkuvat ajoneuvot käyttävät samoja – tai ainakin osittain samoja – ajouria, on kohtaamistilanteissa oltava tarkkana.

Vastaantulevan auton lähestyessä on hiljennettävä nopeutta tuntuvasti ja siirryttävä rauhallisella ohjausliikkeellä, lähes ajatuksen voimalla, polanteen päälle, jotta mahdutaan kohtaamaan turvallisesti.

Myös sellaisella tieosuudella, jossa polanteet ovat jäätä, ajaisin urien pohjalla, mikäli urat ovat riittävän leveät. Pääsääntöisesti urat ovat suoralla kaksikaistaisella tieosuudella (yksi kaista molempiin suuntiin) suurin piirtein siinä kohtaa, missä ajoneuvon on tarkoitettu leveyssuunnassa liikkuvan.

Polanteet ovat usein myös kuperat ja kapeat, mikä tekee niiden päällä ajamisesta vaikeaa ja vaarallista. Tahaton lipsahdus polanteen päältä takaisin ajouraan saattaisi herkästi johtaa hallinnan menetykseen. 

Poikkeuksena edelliseen ovat vähän liikennöidyt tieosuudet, joilla jäiseen tienpintaan muodostuneet ajourat ovat niin kapeat, että niissä ajaminen on vaikeaa. Jos vähän väliä on vaara, että rengas osuu jäisen polanteen terävään reunaan, on ajaminen urissa hankalaa ja vaarallista.

Tällaisissa paikoissa polanteet ovat usein myös huomattavasti leveämmät ja tasaisemmat kuin vilkkaammin liikennöidyillä teillä, mikä mahdollistaa polanteen päällä ajamisen helpommin ja turvallisemmin.

Todella syvät urat

Usein huonommin hoidetuilla teillä lumi pääsee kerrostumaan ja pakkautumaan tien pintaan. Plussakeleillä lumikerros sohjoontuu ja siinä ajettaessa voi muodostua syviäkin ajouria. Jos ilma pakastuu ennen kuin aura ehtii paikalle, nämä ajourat ja niiden väliin jäävä sohjo sitten jäätyvät ja muodostavat vaurioriskin auton alustan muovisuojille sekä sähköautojen akkukoteloille ja akustolle. 

Mikäli tällaiselle syviä, raidemaisia, ajouria sisältävälle tieosuudelle on pakko ajaa, kannattaa pyrkiä pysymään polanteiden päällä auton vaurioitumisriskin välttämiseksi. Matalalla maavaralla varustettua autoa en itse tällaiselle tieosuudelle lähtisi ehdoin tahdoin rikkomaan.

Lue myös: Umpisurkeista teistä riippuvaisten suomalaisten sietokykyä koetellaan – "Tässä kärsii niin auto kuin kuljettajakin"

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Varo mustaa jäätä! Näissä paikoissa se voi varsinkin yllättääKannattaako autoilijan ajaa ajourissa vai niiden vieressä?Urissa ajamista kannattaa yleensä välttää – tämä tilanne on kuitenkin poikkeusVieläkö prätkällä uskaltaa aamulla lähteä töihin? Huomioi nämä asiat, kun otat moottoripyörän allesi tähän aikaan vuodestaEtelän kuskeja odottaa arvaamaton vaara pohjoisen teillä – "arkisankaruus saattaa kostautua"Autoilija, varo mustaa jäätä! Näissä paikoissa sitä on todennäköisimmin
AutotAuton hallintaLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • Eilen06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 16.10.11:57
    Liikenne

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • 16.10.11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi