Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Voidaanko sähköauto hylätä katsastuksessa, jos sillä on ajettu huonokuntoisilla teillä? Autoliitto: Uusi hylkäysperuste voi aiheuttaa kalliita remontteja

8:23Toimittaja Tommola hermoilee katsastusasemallaMiten vuosimallin 1958 Volkswagen Kuplan kävi katsastuksessa? Maikkarin kevennysmies Mika Tommola vei komean pelin helsinkiläiselle katsastusasemalle.
Julkaistu 12.01.2023 10:27

Ville Järveläinen

Autoliitto varoittaa tiedotteessaan, että pienikin vaurio sähköauton akkukotelossa voi johtaa hylkäämiseen katsastuksessa ja aiheuttaa kalliin remontin. Painuma akkukoteloon saattaa tulla esimerkiksi huolimattomasti auratulla tai muuten huonokuntoisella tiellä. Taustalla on muutos määräaikaiskatsastusten hylkäysperusteissa.

Marraskuun alussa voimaan astunut uusi katsastusmääräys pitää sisällään lisäyksen sähköautojen määräaikaiskatsastusten hylkäysperusteisiin. Lisäyksiä uuteen katsastusmääräykseen tehtiin kaikkiaan 22 kappaletta.

Uuden määräyksen myötä pienikin vaurio sähköauton akkukotelossa johtaa hylkäämiseen.

Syynä on se, että pienetkin lommot voivat katsastusviranomaisten näkemyksen mukaan tukkia akun jäähdytyskanavia ja kasvattaa tulipalon riskiä. Osassa sähköautoja maavaraa on vähän, ja akusto on erityisen altis kolhuille.

Lue myös: A-Katsastus osti kovimman kilpailijansa – Autoliitto: "Herättää huolta"

Huonosti aurattu tie on riski

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo tiedotteessa, että tänäkin talvena monilla kaduilla lumi on päässyt kerrostumaan ja pakkautumaan tien pintaan.

Tästä on seurauksena se, että plussakeleillä lumikerros sohjoontuu, ja tiehen muodostuu syviä ajouria. Kun lämpötila painuu uudestaan pakkaselle, urat ja sohjo jäätyvät ja muodostavat vaurioriskin auton alustan muovisuojille sekä sähköautojen akkukoteloille ja akustolle.

– Katujen talvikunnossapidon merkitys korostuu sähköautojen yleistyessä. Akuston vauriot voivat olla erittäin kalliita korjata, Vesalainen toteaa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

16:01Mitä auton katsastuksessa tapahtuu?KATSO MYÖS: Mitä auton katsastuksessa tapahtuu?

Kuka maksaa?

Autoliiton mukaan korvausvelvollisuus tämänkaltaisissa tapauksissa ratkotaan aina tapauskohtaisesti. Jotta kunnan tai valtion tienpitäjän saisi vastuuseen, edellyttäisi se sitä, ettei tie ole ollut tieluokalle asetettujen kriteerien mukaisessa kunnossa. Tienpitäjällä on kuitenkin aina jokin kohtuullinen aika, jossa kunnossapidosta on huolehdittava, ennen kuin velvollisuuksia voidaan katsoa laiminlyödyn.

Tienkäyttäjän puolestaan on itse noudatettava kelin ja muiden olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta, kuten esimerkiksi riittävän alhaista ajonopeutta ja järkevää ajolinjaa.

Autoliitto kertoo, että oikeudessa on tietyissä tapauksissa saatettu katsoa, että jo huonokuntoiselle tielle lähtö matalamaavaraisella autolla merkitsee rikkoutumisriskin siirtymistä autoilijalle.

Käytännössä tienpitäjän saaminen vastuuseen autoon aiheutuneista vaurioista tällaisissa tapauksissa on hyvin vaikeaa.

– Katu- ja tieverkko tulisi pitää myös sähköautoilla liikennöitävässä kunnossa ilman, että niiden käyttäjien pitää pelätä kohtuuttomia korjauskustannuksia, Vesalainen sanoo.

Lue myös: Lähes 10 miljoonaa autoa tutkittiin läpikotaisin – näissä malleissa vähiten ja eniten vikoja

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Vakuutusyhtiö pelottelee sähköautoilijoita: "Akku joudutaan usein vaihtamaan kokonaan"Miksi sähköauto ei mene läpi katsastuksesta? Näin moni auto on hylätty akkukotelon lommojen vuoksi tänä vuonnaKäytetyn sähköauton ostaja voi joutua pulaan uuden katsastusmääräyksen vuoksi – "Suurin maksamamme korvaus ollut yli 80 000 euroa"Ajoitko monttuun ja nyt autosi ohjaus tuntuu hassulta? Tästä on todennäköisesti kyseMitä sähköauton korjaamisesta pitää tietää? Yksi asia on ammattimiehen mielestä "ensiarvoisen tärkeä"Tämä liikennemerkki voi vapauttaa tienpitäjän vastuusta – tee näin, jos rikoit autosi ajamalla monttuun
SähköautotKatsastusAuton viatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään