Jos se ei olisi rahasta kiinni, ajaisi suomalainen ennemmin sähköllä kuin bensalla

Vakuutusyhtiö If selvitti, millaisella autolla suomalaiset haluaisivat ajaa, mikäli hintaeroa eri käyttövoimien välillä ei olisi. 

If kertoo tiedotteessaan, että sähkö nousi sen kyselyssä ensimmäistä kertaa bensiiniä halutummaksi käyttövoimaksi. Kysely toteutettiin tosin vasta kolmatta kertaa.

Ensimmäisellä kyselykerralla vuonna 2020 sähköauton olisi valinnut 16 prosenttia vastaajista. Nyt se olisi ykkösvaihtoehto 19 prosentille, mikäli auto olisi saman hintainen vastaavan polttomoottoriversion kanssa. Yli puolet, 51 prosenttia, valitsisi sähköauton tai hybridin.

Bensiiniauton suosio on laskenut yhdellä prosenttiyksiköllä parin vuoden takaisesta 19 prosentista nykyiseen 18 prosenttiin.

Nykyisillä hankintahinnoilla bensiinin valitsisi 23 prosenttia vastaajista. Täyssähköstä olisi tällä hetkellä valmis maksamaan 12 prosenttia.

Kiinnostus sähköautoilua kohtaan kasvaa

Kiinnostus sähköautoilua kohtaan on kasvanut kovaa vauhtia Ukrainan sodan nostettua polttoaineiden hintoja ja tehtyä sähköautoista taloudellisesti aiempaakin kilpailukykyisemmän vaihtoehdon.

Ifin kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.

– Jo pitkään odotettu henkilöautoliikenteen sähkösiirtymä vaikuttaakin tapahtuvan Suomessa selvästi nopeammin kuin markkinaennusteissa vielä joitain vuosia sitten uumoiltiin, Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä kommentoi tiedotteessa.

Sähköautoja on nyt myös saatavilla entistä useammalta autonvalmistajilta eri hinta- ja kokoluokkiin.

Sähköistymisen jarruna ovat kuitenkin useiden autonvalmistajien poikkeuksellisen pitkiksi venyneet toimitusajat.

– Myös käytettyjä sähköautoja on jo markkinoilla. Niiden myyntihinnat ovat nousseet kevään aikana kiinnostuksen kasvaessa. Tällä hetkellä kiinnostus sähköautoihin ylittää niiden tarjonnan, kertoo Färkkilä.

Sähköautovastaisuutta perustellaan vihreillä arvoilla

Ifin kyselyn mukaan suurimmat syyt olla valitsematta sähköautoa ovat latausmahdollisuuksien vähäisyys ja uusien sähköautojen ostohinta.

– Autoilun kokonaiskustannusten ynnääminen tekee sähköautoilusta kuitenkin suhteessa jo selvästi edellisvuosia kannattavampaa nykyisten hankintatukien ja toisaalta voimakkaasti nousseiden polttoainekustannusten takia, Färkkilä huomauttaa.

Ifin selvityksen mukaan myös epäluottamus uutta teknologiaa kohtaan on kasvanut. Peräti 34 prosenttia nimesi sen syyksi olla valitsematta sähköautoa tai hybridiä, vaikka viime vuonna tätä mieltä oli vain 23 prosenttia vastaajista.

35 prosenttia vastaajista ilmoitti sähköauton hankinnan esteeksi niiden valmistuksen ympäristöhaitat.

Bensiiniauto on Euroopassa ykkönen

Maaliskuussa bensiiniä käyttövoimana käyttävien autojen osuus ensirekisteröinneistä oli Euroopassa 57 prosenttia, kun taas ladattavien osuus oli 22 ja dieseleiden 18 prosenttia.

Euroopan myydyin uusi auto oli maaliskuussa Tesla Model 3, ja kolmen kärkeen mahtui myös Tesla Model Y.

Suomessa täyssähköautojen osuus on ollut tänä vuonna kilpien väliin laitetuista uusista autoista noin 13,5 prosenttia ja ladattavien hybridien noin 20 prosenttia.

Lähteet: If, Jato Dynamics, AUtoalan Tiedotuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat