Kauppa käy internetissä huonoina aikoina - Perinteinen kauppa kamppailee

Internetin maailmanlaajuinen kauppa kukoistaa huonon taloussuhdanteen aikana, kun ihmiset ja yritykset etsivät verkosta hyviä löytöjä ja menekkialueita.

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen organisaatio (OECD) ennustaa, että maailmanlaajuinen ostoskeskus kasvaa nopeasti mm. kännyköiden käytön kasvaessa, kiinalaisten netinkäyttäjien määrän lisääntyessä ja yhä useampien mainostajien loikatessa nettiin.

Sähköisen kaupankäynnin vallankumousta kuitenkin rajoittavat piilossa olevat rajat ja huolet, jotka vaihtelevat yksityisyyden suojasta, kieliongelmista ja jakelukustannuksista aina verotukseen sekä sääntelyesteisiin.

OECD:n tutkimuksen mukaan finanssikriisi on puhaltanut lisää eloa verkkokauppaan Euroopassa, USA:ssa ja Kiinassa. Samalla perinteiset vähittäismyymälät joutuvat kuitenkin kamppailemaan kuluttajien käytettävissä olevien tulojen kutistuessa.

Esimerkiksi joulu on monille tuotteiden myyjille ja valmistajille tärkeää aikaa ympäri maailman, mutta OECD korostaa myös kuluttajaa koskevia huolia:

Netin kautta tilatut tavarat eivät välttämättä koskaan saavukaan joulupukin kontissa perille, tuotteet voivat olla viallisia tai maksutietoja on saatettu varastaa. Tilanne haittaa rajat ylittävää kaupankäyntiä jo pelkästään EU:n sisällä.

Vaikka nettikauppa siis vaikuttaa menestyvän tämänhetkisessä taloustilanteessa varoittaakin OECD, että tulevaisuuden sähköinen kaupankäynti ei ole täysin turvattu. Sähköinen kauppa on riippuvainen kuluttajien luottamuksesta.

OECD:n mukaan eniten valituksia nettikaupassa tulee tyytymättömyydestä hankittuihin tuotteisiin sekä toimituksiin liittyen. Nämä muodostavat 75 prosenttia valituksista.

Viime vuonna joka kolmas kuluttaja EU:ssa osti tuotteista verkon kautta, mutta vain 7 prosenttia oli ostanut tuotteita maansa rajojen ulkopuolelta. Kaupalla olisi siis huomattavasti mahdollisuuksia laajentua, mikäli tuotteiden maailmanlaajuista ostamista helpotettaisiin.

(MTV3 - AFP)

Lue myös:

    Uusimmat