Kapitalistista realismia - Raju näyttely talouden vallasta

Miltä näyttää "vapaa" maailma taiteilijoiden kuvaamana?

Amos Anderssonin museossa avautuu perjantaina 27. maaliskuuta talouden läpitunkemaa aikaamme kuvaava näyttely, jossa teosten materiaaleina ovat niin mainokset kuin mielenosoituskyltit. Taiteilijat Jani Leinonen ja Riiko Sakkinen esittelevät liberaalin maailman onnea, jossa kaikki on kauppatavaraa, varsinkin ihmiset.

"Janin ja Riikon vapaa maailma" on irvokas ja provosoiva näyttely - ja yhtä aikaa kaunis. Siis samanlainen kuin maailmamme. Teosten materiaalina ovat milloin pitsalaatikot, milloin mainokset tai lehtikuvat.

Yhdessä kuvassa istuu vaalea lapsi kädessään laukaisunappi, josta roikkuu johto. Ympärillään hänellä on muovinen panosvyö, päässään pyyhe.

- Tämä on texasilainen Halloween-mainos. Amerikkalaislapsi esittää itsemurhapommittajaa, esittelevät taiteilijat.

He kertovat kokoavansa ympäri maailmaa kuvia ja mainoksia, joita sitten tuunataan taiteeksi. Neuvostoliiton ajoilta olevan suklaamainosnuken silmiin on upotettu pienet Hello Kitty-kuvat. Samaa suklaata myydään yhä Venäjällä.

Tuotemerkkien käytölle taiteessa he eivät näe mitään ongelmaa.

- Jos näkyvää maailmaa ei saisi näin ruotia, se olisi taiteen ja sanan vapaudelle todella huolestuttavaa.

Suomen kunniaksi

Samainen japanilainen massalelu seikkailee myös palavassa Suomen lipussa.

Jani Leinonen on työstänyt Hesarista poimimansa uutiskuvan, jossa poltetaan siniristilippu Uruguayn ja Argentiinan rajalla protestiksi Metsä-Botnian sellutehtaalle.

- Suomi on kansainvälisesti näin merkittävä maa! Mekin osaamme kolonialismin niin hyvin, että lippumme kelpaa poltettavaksi, pohtivat taiteilijat.

Hello Kitty on niitattu lipun keskelle leijona-vaakunan tilalle.

- Tämä on siis presidentin lippu. Haluamme edistää Hello Kittylla pehmeää Suomi-kuvaa. Ulkoministerikin kehuu taidetta, joka auttaa Suomi-kuvan luomisessa. Stenwallin ankkojen tilalle ovat nousemassa Leinosen&Sakkisen Hello Kittyt, hehkuttavat taideveljekset.

Kerjäläiset töihin

He kiittävät Amos Anderssonin museota rohkeudesta.

Museo kielsi ainoastaan vapaan pääsyn rikkailta sekä romanialaisten kerjäläisten houkuttelemisen museon ovelle avajaisjuhlien aikaan.

- Jälkimmäisen yritämme silti toteuttaa. Maksamme heille palkkaa kerjäämisestä, mutta emme sotu-maksuja.

Näyttelyn ovelle tulee ilmoitus, että alaikäiset pääsevät sisään vain aikuisen seurassa. Taiteilijat ovat käsitelleet myös pornolehtien kuvastoa. Osalle malleista on maalattu siveät vaatteet ylle, osalle ei.

Neo-liberealismia

Aikoinaan tehtiin sosialistista realismia, tekevätkö he nyt kapitalistista realismia? Miehet vastaavat kilpaa ja toisten päälle puhuen:

- Meillä on tyylillemme tarkka määrittely Se on neo-liberealismia, kuvaa Leinonen.

- Nyt on tärkeintä pelastaa neo-liberalistinen maailmantalous, vaatii Sakkinen. Talouskriisi on upea juttu. Nyt ei tarvitse välittää ilmastosopimuksista eikä työntekijöiden oikeuksista.

- Kukaan ei osoita mieltään, vaikka tuhat pantaisiin pihalle, hihkuu Leinonen.

- Ei tietenkään. Firmat saavat kaiken anteeksi, koska pelkästään talouden pelastaminen on ykkösasia, vannoo Sakkinen.

Taiteilijat halaavat toisiaan ja rientävät voittajan ilmein ripustamaan näyttelyään.

Katso Kari Pyrhösen juttu provosoivasta taidenäyttelystä

Lue myös:

    Uusimmat