Hämeessä on onnistuttu vähentämään ambulanssien käyttöä niin, että ensihoidon kiireettömät tehtävät ovat puolittuneet reilussa puolessa vuodessa. Enää ambulanssia ei lähetetä automaattisesti potilaan luo, vaan hätäkeskukselta tuleva hälytys käsitellään ensin ensihoidon puhelinarviossa. Mutta mikä on Gerbiili? Kerromme senkin.
Kanta-Hämeen hyvinvointialue otti viime vuonna käyttöön ambulanssitehtävien puhelinarvioinnin. Reilussa puolessa vuodessa ensihoidon kiireettömät tehtävät puolittuivat.
– Ensihoidon kiireettömät tehtävät tarkoittavat sitä, että pitäisi kahdessa tunnin sisällä tavoittaa ja aiemmin sinne on lähetetty suoraan ambulanssi paikan päälle. Nykyään hälytys lähteekin hätäkeskuksesta ensin meidän puhelinarviointipisteeseemme. Siellä hälytys käsitellään puhelimessa, ja ollaan päästy siihen, että puolet onnistutaan käsittelemään puhelimessa, kertoo ensihoidon johtaja Lasse Hakala Kanta-Hämeen hyvinvointialueelta.
Työssä kertynyt kokemus on opettanut, että arvioinneissa tapahtuu paljon ikääntyneiden ihmisten terveysneuvontaa. Sellaisissa asioissa ambulanssin tulo potilaan luo ei ole välttämätöntä.
Käytännössä Kanta-Hämeen ensihoidossa jää nyt puhelinarvioinnin vuoksi noin 1500 ambulanssihälytystä tekemättä. Se vastaa yhden ambulanssiyksikön koko vuoden tehtäviä ja päivystykset ruuhkautuvat vähemmän.


