Kannella myydään puolet kirjoista

Kansi on niin tärkeä kirjan myynnille, että jopa puolet kirjakaupasta tai verkkokaupasta kirjan ostaneista tekee valinnan vasta kaupassa sen nähtyään.

Lukijat tietävät kyllä, että haluavat ostaa vaikkapa syksyn kotimaisen uutuuden tai sotakirjan, mutta he eivät tiedä minkä niistä. Hyvä ulkoasu voi helposti kymmenkertaistaa myynnin, mitäänsanomattoman näköinen tai ruma kirja sen sijaan jää kauppaan.

- Kanteen harvoin päätyy kirjan pääjuonen kuvaus, mielummin se voi olla joku pienempi juonen käänne. Tärkeää on tietysti visuaalisuus, jonka avulla kirjaa myydään, kertoo kansia suunnitteleva Lasse Rantanen. - Toki kannessa voi sitten olla tasoja, jotka aukeavat eri lukijoille tai vaikka vasta lukemisen jälkeen, hän muistuttaa.

Graafikko Ella Tontti kertoo aina ensin töihin ryhtymistään lukevansa kirjan. - Siinä syntyy ajatuksia, jotka tiivistyvät joihinkin houkutteleviin sanoihin. Se voi olla jokin kirjassa esille tuleva symboli, tilanne tai tunnelma, Ella Tontti kertoo.

Lue lisää aiheesta mtv3.fi/kirjat-sivuston sarjasta, jossa kirjailija Jarkko Sipilä kertoo dekkarin kirjoittamisen eri vaiheista.

Lue myös:

    Uusimmat