Ennätykselliseen suosioon noussut kansalaisaloite ei välttämättä mene läpi eduskunnassa, mikäli valtio pitää kiinni rahoistaan ja ilmastoväki tavoitteistaan.
Käyttövoimavero eli puhekielessä dieselvero puhuttaa tällä hetkellä niin autoilijoita kuin päättäjiäkin. Tyypillisesti huoltoasemilla halvimpana polttoaineena näyttäytynyt diesel on ollut monin paikoin jopa 95-oktaanista bensiiniä kalliimpaa.
Haapaveteläinen Tuulikki Paavola laittoi maanantaina alulle kansalaisaloitteen, joka tähtää dieselin käyttövoimaveron poistamiseen. Aloite keräsi eduskunnan käsittelyyn pääsemiseen vaadittavat 50 000 allekirjoitusta ennätyksellisen nopeasti alle vuorokaudessa. Tällä hetkellä nimiä on kerätty reilusti yli 100 000.
– Käyttövoimaveron perusteena oleva käyttökustannusten tasaus ei enää toteudu bensiini- ja dieselpolttoainetta käyttävien autojen välillä, Paavola taustoittaa kansalaisaloitettaan.
"Dieselveron" poisto voisi johtaa vieläkin kalliimpaan polttoaineeseen
Huomenta Suomessa käsiteltiin keskiviikkona dieselin kallistumisen aiheuttamaa ja kansalaisaloitteen kiihdyttämää keskustelua. Keskustan kansanedustajan Markku Pakkasen mukaan kyseessä on .
