Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuulikin dieselaloitteessa jo lähes 100 000 nimeä, mutta keräys jatkuu yhä – tästä syystä sitä ei vielä lähetetä eduskuntaan

0:16Dieselin hinta lähenteli ysivitosta maanantaina pk-seudullaShutterstock
Julkaistu 13.11.2018 13:44

Ville Järveläinen

Kansalaisaloite dieselautojen käyttövoimaveron poistamisesta saavutti eduskunnan käsittelyyn tarvittavat 50 000 nimeä alle vuorokaudessa. Tällä hetkellä allekirjoituksia on jo 90 000.

– Käyttövoimaveron perusteena oleva käyttökustannusten tasaus ei enää toteudu bensiini- ja dieselpolttoainetta käyttävien autojen välillä, todetaan eilen maanantaina jätetyssä ja eilen myös allekirjoitustavoitteensa saavuttaneessa kansalaisaloitteessa.

Kansalaisaloitteen alullepanija, haapaveteläinen Tuulikki Paavola kertoo, että idea aloitteeseen tuli oman polttoainelaskun noususta. 

– Samalla rahalla saa nykyään paljon vähemmän dieseliä kuin aiemmin, Paavola tiivistää MTV Uutisille.

Dieselin kallistunut hinta vaikuttaa Paavolan perheessä tuntuvasti, sillä hänellä ja hänen miehellään on kummallakin dieselautot. Myös Paavolan työauto syö dieseliä.

Suosio tuli yllätyksenä

Tavoitteen täyttyminen ei yllättänyt Paavolaa, mutta hän ei odottanut sen tapahtuvan näin nopeasti.

– Odotimme, että kolmesta viiteen tuhanteen allekirjoitusta olisi tullut ensimmäisenä päivänä, hän naurahtaa.

Kansalaisaloitteilla on kuusi kuukautta aikaa kerätä eduskunnan käsittelyyn vaadittavat 50 000 allekirjoitusta.

Kansalaisaloitetta ei kuitenkaan kannata jättää eduskunnalle aivan vielä, koska nykyinen hallitus ei ehdi ottamaan sitä käsittelyyn. Käsittelemättömät kansalaisaloitteet raukeavat päättäjien vaihtuessa, joten siinä tapauksessa nimet olisi kerättävä uudelleen. Paavola aikookin odottaa, että eduskuntavaalit saadaan pidettyä.

Ennen kuin aloite päätyy kansanedustajien käsiin, suorittaa Väestörekisterikeskus sille tarkastuksen, jossa voi allekirjoittaneiden määrästä riippuen kestää pitkäänkin. Väestörekisterikeskuksen päätöksen jälkeen on aloitteen tekijällä kuusi kuukautta aikaa jättää se eduskunnalle.

Diesel nyt jopa ysivitosta kalliimpaa

Dieselautot ovat saaneet viime aikoina runsaasti negatiivista julkisuutta ihmisille myrkyllisten typenoksidipäästöjensä vuoksi. Paavola on huonosta maineesta tietoinen, mutta kokee bensa-autoihin verrattuna pienempien CO2-päästöjen painavan vaakakupissa enemmän. CO2- eli hiilidioksidipäästöt vauhdittavat ilmastonmuutosta.

Uusien dieselautojen typenoksidipäästöt ovat tuoreen tutkimuksen mukaan hyvällä tasolla jääden jopa vuonna 2020 kiristyvien vaatimusten alle. 

– Käyttökustannukset ovat dieselautoilla paljon suuremmat kuin bensiiniä käyttävillä autoilla, johtuen dieselpolttoaineen hinnankorotuksista, Paavola kirjoittaa kansalaisaloitteessaan.

Dieselin hinta on ollut monin paikoin jopa 95-oktaanista bensiiniä kalliimpaa. Nesteen energia-asiantuntija Lauri Kärnä kertoi MTV Uutisille eilen maanantaina, että yhtenä syynä on dieselvarastojen maailmanlaajuinen hupeneminen.

Lisää aiheesta:

Polttoaineiden hinta-alennusta vaativat kansalaisaloitteet pitäisi hylätä, arvioi valiokuntaDieselin litrahinta nousemassa kymmenillä senteillä – Autoliitto jyrähti "aikansa eläneestä" käyttövoimaverostaLentovero saattaisi toteutuessaan tehdä vähätuloisten matkustamisesta turhan kallista – kansalaisaloitteen alulle panija: ”Se on ihan oikeudenmukainen”"Suomalaisten lentopäästöt asukaslukuun suhteutettuna maailman toiseksi korkeimmat" – lentovero käytössä kuudessa EU-maassa, kansalaisaloite puuhaa sitä SuomeenkinKannattaako dieselveron poistamisesta edes haaveilla? "Erittäin vakava asia koko Suomen taloudelle"Dieselaloite keräsi yli 100 000 nimeä parissa päivässä – "Tämä on erittäin herkullinen aihe kevään eduskuntavaaleihin"
PolttoaineAutoilun kustannuksetKansalaisaloiteVerotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine
  • 23.11.17:07
    Ilmastonmuutos

    Brasilian ilmastokokouksessa otettiin vain pieniä edistysaskelia – "Yhdysvaltoja oli ikävä"

  • 22.11.22:20
    Ilmastonmuutos

    Ilmastokokous venyi taas yliajalle – lopputulos pettymys EU:lle ja ympäristöjärjestöille

  • 13.11.07:45
    Lentokoneet

    Vedystä ja hiilidioksidista syntyy lentopolttoainetta – suomalaisyritys pisimmällä

  • 13.11.05:34
    Ilmastonmuutos

    Tutkimus: Fossiilisten polttoaineiden päästöt ennätyskorkealle

  • 12.11.10:54
    Teboil

    Näin Teboilin johto tienasi – Putinin palkitseman pomon tuloista ei veroja Suomeen