Tuulikin dieselaloitteessa jo lähes 100 000 nimeä, mutta keräys jatkuu yhä – tästä syystä sitä ei vielä lähetetä eduskuntaan

0:16

Kansalaisaloite dieselautojen käyttövoimaveron poistamisesta saavutti eduskunnan käsittelyyn tarvittavat 50 000 nimeä alle vuorokaudessa. Tällä hetkellä allekirjoituksia on jo 90 000.

– Käyttövoimaveron perusteena oleva käyttökustannusten tasaus ei enää toteudu bensiini- ja dieselpolttoainetta käyttävien autojen välillä, todetaan eilen maanantaina jätetyssä ja eilen myös allekirjoitustavoitteensa saavuttaneessa kansalaisaloitteessa.

Kansalaisaloitteen alullepanija, haapaveteläinen Tuulikki Paavola kertoo, että idea aloitteeseen tuli oman polttoainelaskun noususta. 

– Samalla rahalla saa nykyään paljon vähemmän dieseliä kuin aiemmin, Paavola tiivistää MTV Uutisille.

Dieselin kallistunut hinta vaikuttaa Paavolan perheessä tuntuvasti, sillä hänellä ja hänen miehellään on kummallakin dieselautot. Myös Paavolan työauto syö dieseliä.

Suosio tuli yllätyksenä

Tavoitteen täyttyminen ei yllättänyt Paavolaa, mutta hän ei odottanut sen tapahtuvan näin nopeasti.

– Odotimme, että kolmesta viiteen tuhanteen allekirjoitusta olisi tullut ensimmäisenä päivänä, hän naurahtaa.

Kansalaisaloitteilla on kuusi kuukautta aikaa kerätä eduskunnan käsittelyyn vaadittavat 50 000 allekirjoitusta.

Kansalaisaloitetta ei kuitenkaan kannata jättää eduskunnalle aivan vielä, koska nykyinen hallitus ei ehdi ottamaan sitä käsittelyyn. Käsittelemättömät kansalaisaloitteet raukeavat päättäjien vaihtuessa, joten siinä tapauksessa nimet olisi kerättävä uudelleen. Paavola aikookin odottaa, että eduskuntavaalit saadaan pidettyä.

Ennen kuin aloite päätyy kansanedustajien käsiin, suorittaa Väestörekisterikeskus sille tarkastuksen, jossa voi allekirjoittaneiden määrästä riippuen kestää pitkäänkin. Väestörekisterikeskuksen päätöksen jälkeen on aloitteen tekijällä kuusi kuukautta aikaa jättää se eduskunnalle.

Diesel nyt jopa ysivitosta kalliimpaa

Dieselautot ovat saaneet viime aikoina runsaasti negatiivista julkisuutta ihmisille myrkyllisten typenoksidipäästöjensä vuoksi. Paavola on huonosta maineesta tietoinen, mutta kokee bensa-autoihin verrattuna pienempien CO2-päästöjen painavan vaakakupissa enemmän. CO2- eli hiilidioksidipäästöt vauhdittavat ilmastonmuutosta.

Uusien dieselautojen typenoksidipäästöt ovat tuoreen tutkimuksen mukaan hyvällä tasolla jääden jopa vuonna 2020 kiristyvien vaatimusten alle. 

– Käyttökustannukset ovat dieselautoilla paljon suuremmat kuin bensiiniä käyttävillä autoilla, johtuen dieselpolttoaineen hinnankorotuksista, Paavola kirjoittaa kansalaisaloitteessaan.

Dieselin hinta on ollut monin paikoin jopa 95-oktaanista bensiiniä kalliimpaa. Nesteen energia-asiantuntija Lauri Kärnä kertoi MTV Uutisille eilen maanantaina, että yhtenä syynä on dieselvarastojen maailmanlaajuinen hupeneminen.

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja