Mainos

Autoilijat tuskissaan: Diesel monin paikoin jo ysivitosta kalliimpaa – asiantuntija kertoo syyn, mutta ei lupaa helpotusta

0:16

Dieselin ja 95-oktaanisen bensiinin hintaero on kaventunut olemattomiin – paikoitellen diesel on jopa se kalliimpi vaihtoehto. Tilanteeseen ei asiantuntijan mukaan ole odotettavissa ainakaan välitöntä helpotusta.

Autoilijat ovat marraskuussa joutuneet hieraisemaan silmiään huoltoasemilla ympäri Suomen. Tyypillisesti halvimpana polttoainelaatuna hintatolpissa näyttäytyvä diesel on ollut paikoitellen jopa 95-oktaanista kalliimpaa. Jo pelkästään se, että kevyemmin verotettu diesel edes lähentelee ysivitosen hintaa, on poikkeuksellista.

Polttoaine.netin mukaan diesel on ysivitosta kalliimpaa tänään muun muassa Sinikalliontien Nesteellä Espoossa, jossa 95E10 maksaa 1,509 euroa ja diesel 1,519 euroa litralta. Joillain huoltoasemilla dieseliä ja 95-oktaanista myydään tasan samaan hintaan.

Viime perjantaina ysivitosta sai tankata dieseliä halvemmalla muun muassa Helsingin Tapaninvainion Neste- ja ABC-asemilta.

USA:n koillisosien lähipäivien sää voi nostaa dieselin hintaa entisestään

Nesteen energia-asiantuntija Lauri Kärnä kertoo, että dieselin varastotasot ovat tällä hetkellä hyvin alhaalla, mikä nostaa sen hintaa myös loppukäyttäjän näkökulmasta. Samaan aikaan bensiiniä on varastot pullollaan.

Ei ole harvinaista, että diesel on bensiiniä kalliimpaa maailmanmarkkinoilla, mutta perinteisesti suomalainen verotus on kääntänyt tilanteen ylösalaisin. 

Kärnä kertoo, että hintojen normalisoitumista on hankala ennustaa, sillä bensavarastojenkin vähenemisessä kestää aikansa. Piristyvä talous koko maailman mittakaavassa tarkoittaa sekin dieselin kasvavaa kulutusta, sillä tavaraa rahdataan enemmän.

Lähiaikojen hintaan voi Kärnän mukaan vaikuttaa erityisesti Yhdysvaltain Uuden-Englannin lämpötila. Kuusi osavaltiota käsittävällä alueella USA:n koilliskolkassa asuu 14 miljoonaa ihmistä, ja seuraavaksi pariksi viikoksi sääennusteet lupaavat sinne kylmää ilmaa.

Talot lämpiävät Uudessa-Englannissa pääosin dieselin kaltaisella kevyellä polttoöljyllä, joten kylmyys voi aiheuttaa isonkin kysyntäpiikin jo valmiiksi alhaisiin dieselvarastoihin.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja