Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet
AOP
Julkaistu 28.02.2022 11:30
Toimittajan kuva

Ville-Veikko Valta

ville-veikko.valta@mtv.fi

veksiveksi

Viime viikonloppuna ajettu kauden toinen MM-ralli Ruotsissa paljasti karuja ongelmia tällä kaudella käyttöön otetuissa hybridiyksikössä.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperälle ylistystä maailmalla Ruotsin MM-rallin jälkeen – tämä seikka ällistytti

Toyotan rallitähti Elfyn Evans taisteli sunnuntain ensimmäiseen erikoiskokeeseen saakka tiukasti Ruotsin rallin voitosta Kalle Rovanperän kanssa, kunnes ajovirhe paineiden alla pilasi kaiken.

MM-rallista tyhjin käsin lähtenyt Evans kertasi keskeytystään kilpailun jälkeen rallisivusto Dirtfishin haastattelussa.

– Pyörähdimme kovassa vauhdissa. Sitten saimme hieman vaurioita auton keulaan, ja meidän piti pysähtyä korjaamaan sitä. Korjausoperaatio olikin melko onnistunut, vaikka se kesti jonkin aikaa, mutta pystyimme silti jatkamaan kisaa, Evans selvitti.

– Sitten meidän piti pysähtyä, koska meillä oli vika hybridiyksikössä.

Katso video Evansin keskeytyksestä artikkelin yllä olevaa pääkuvaa klikkaamalla.

Evansin mukaan auton hybridiyksikön toiminnasta kertova valo oli aiemmin palanut vihreänä, mutta nyt yksikköön ei syttynyt minkäänlaista valoa käynnistysyrityksistä huolimatta.

Kalle Rovanperän kanssa voitosta taistellut Toyota-tähti paljasti todellisen syyn keskeytykseensä – MM-rallin odotettu uutuus on ollut täysi farssi: "Tässä lajissa ei pitäisi tapahtua"

– Sääntöjen mukaan meidän oli pysähdyttävä.

Evansin turhautuminen oli ymmärrettävää, sillä vaikka rallin kärkisijat olivatkin karanneet hänen käsistään, autolla olisi voinut aiemmasta tärskystä huolimatta saada vielä hyvän tuloksen ja arvokkaita MM-pisteitä rallin viimeisestä erikoiskokeesta.

– Mutta niin, jouduimme sen vuoksi (valon puuttumisen) pysähtymään.

Tänak keskeytti punaiseen valoon

Täksi kaudeksi WRC-sarjan autoihin uutuutena tulleet hybridiyksiköt nousivat Uumajassa laajemminkin puheenaiheeksi, sillä Evansin tapaus oli viikonloppuna vain jäävuoren huippu.

Eniten hybridivaikeudet kismittivät Hyundain tähtikuskia Ott Tänakia, joka oli median edessä tavallistakin yrmeämpi läpi viikonlopun. Tänakilla oli toki tähän hyvä syy, sillä hybridiyksikössä vilkkunut punainen valo perjantaina ajetun kuudennen erikoiskokeen alla pakotti hänet keskeyttämään.

– Tästä puhutaan vielä pitkään, C Moren asiantuntija Jari Ketomaa ennakoi tuolloin.

Tänakin auto oli muuten ajokunnossa, mutta hybridiyksikkö ei ollut kestänyt tärskyjä edelliseltä erikoiskokeelta. Virolainen oli keskeytyshetkellä rallissa toisena ja tiukasti mukana voittotaistossa.

– Tänä viikonloppuna tapahtui jotain, mitä tässä lajissa ei pitäisi tapahtua, Tänak summasi tuimana sunnuntaina ajetun Power Stagen jälkeen.

Perjantaina Tänak puhui hybridiyksiköstä laitteena, "joka meni rikki, ja jollaista ei pitäisi ralliautosta löytyä".

Rovanperä tykitti kärkiaikoja ilman hybridiä

Kismitystä hybridin ympärillä lisää se, että jarrutuksista energiaa keräävän yksikön toiminta ei ole tallien itsensä tai niille osia toimittavien moottorivalmistajien käsissä, vaan ne ovat kolmannen osapuolen, saksalaisen Compact Dynamicsin, valmistamia standardiosia.

Ruotsin rallin perusteella sähköinen voimayksikkö kestää heikosti WRC:n vaativia oloja, johon kuuluvat tärskyt ja pellin ryskyminen, autojen kokoon parsiminen ja joskus keinolla millä hyvänsä maaliin asti linkuttaminen.

LUE MYÖS: Näin dramaattisesti Ruotsin MM-ralli ratkesi: Kalle Rovanperän pahin kilpakumppani tuhosi autonsa paineiden alla – "Täysi pannukakku"

Kaiken edellisen lisäksi hybridi ei vaikuta edes parantavan autojen suorituskykyä ratkaisevasti, sillä rallin voittoon ajanut Kalle Rovanperä tykitti täysin kilpailukykyisiä aikoja läpi koko sunnuntain ilman toimivaa hybridiyksikköä.

Rovanperän yksikkö oli jostain syystä lakannut toimimasta lauantain ja sunnuntain välisen tauon aikana, mutta suomalaisen onneksi siinä ei sentään palanut välitöntä keskeyttämistä vaativaa punaista valoa.

"Se saa tehdä ihan mitä haluaa"

Eikä hybridin arvaamattomuus rajoitu pelkästään sen kestävyyteen. Se on sitä myös oikein toimiessaan.

Ruotsin rallissa hybridiä ensimmäistä kertaa kilpailuolosuhteissa käyttänyt Toyotan Esapekka Lappi antoi paljonpuhuvan haastattelun aiheesta C Morelle. Suomalaisen mukaan hybridin latautumista ja tehojen syöttöä on mahdotonta seurata ajon aikana.

– Ei kerkeä kuule miettiä. Siitä ei tule yhtään mitään, jos rupeaa seuraamaan niitä valoja, milloin se on käytössä ja milloin ei. Se on käytössä silloin, kun se on. Se saa tehdä ihan mitä haluaa, Lappi virnisti hieman huvittuneena.

Ennen kauden alkua sekä M-Sportin Malcolm Wilson että Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala nimesivät autojen luotettavuuden mestaruustaiston kannalta jopa ratkaisevan tärkeäksi ominaisuudeksi.

– Muutokset tälle kaudelle autojen teknologiaan ovat erittäin suuria – suurimpia, jotka olen nähnyt sinä aikana, kun olen tehnyt tätä, 66-vuotias Wilson totesi.

Autojen sijaan Ruotsin rallin perusteella ongelmaksi saattaa kuitenkin kohota standardoitujen hybridiyksikköjen luotettavuus.

Rallin MM-sarja jatkuu Kroatiassa 52 päivän kuluttua. Parhaassa tapauksessa sinä aikana löydetään joitakin vastauksia hybridiyksikköjen luotettavuusongelmien ratkomiseksi.

Lisää aiheesta:

MM-rallin pelätty aikapommi virittyi heti? Tähtikuskien ero kuin yö ja päivä – "Negatiivinen ja raskas"Toyotan iso pomo esitti puhuttelevan arvion MM-rallitähden tilanteesta: "Minusta tuntuu kuin katselisin Jari-Mattia"Ott Tänak joutui heti kärsijäksi – suomalaisasiantuntija ruoskii MM-tallia: "Menetin maailmanmestaruuden sen takia"Kommentti: Ott Tänakin sumeilematon valhe meni läpi häpeällisellä tavalla – suomalaisten on silti syytä iloita virolaisen menestyksestäTuliko rallin MM-sarjan uudistuksesta iso vitsi? Jari-Matti Latvala: ”Meillä on ollut liikaa ongelmia”MM-rallipomoa piinaa epätodellinen kohtalo: ei ottanut opikseen Jari-Matti Latvalan nolosta mokasta, kuinkas sitten kävikään – "En aio mennä ek:lle enää koskaan"
MM-ralliKalle RovanperäEsapekka LappiToyotaHyundaiM-SportRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 07:11
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä teki "erikoisen päätöksen" – suomalaistähti haastajan asemassa: "Ei se ainakaan helpota"

  • Eilen09:12
    Juha Kankkunen

    Juha Kankkuselta raju laskelma: "Jos Jari-Matti olisi pystynyt..."

  • 1.11.10:53
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • 1.11.08:02
    Marcus Grönholm

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • 31.10.19:47
    Ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa